Gå til innhold

Kamera til jobb-bruk, kompromisser og forslag høres gjerne


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Når høstmørket har senket seg kan jeg sårt trenge et bedre lomme-kamera som brukes i jobb, til å ta bilde av gjenstander (biler) i tildels dunkel belysning, skumring, gråværsdag, under tak, ol.

 

Har i dag et billig Samsung PL90, som dessverre klarer oppgaven veldig dårlig ved alt annet enn godt lys. I godt lys er det dog mer enn bra nok, og en ting jeg liker svært godt med PL90 er den utfellbare USB-pluggen, som både lader kamera og overfører bildene til PC. Jeg tar vanligvis 5-30 bilder, som så umiddelbart skal inn på PC, og dette kan gjenta seg mange ganger i løpet av en dag.

 

Det jeg trenger er i grunn veldig enkelt;

 

1. Gode bilder i svakt lys. Blitz som går lengst mulig og høy lysfølsomhet i optikk.

 

2. Enkel tilkobling til PC. Som "masselagringsenhet"/mappe i Windows Explorer, ikke via noe 3. parts opplegg (Men dette kan vel alle?)

 

Ting jeg ikke trenger;

 

Trenger ikke Zoom i det hele tatt. (Gjenstander befinner seg fra 20cm-6m unna.)

Design er irrelevant

Trenger ingen avanserte innstillinger

Trenger ikke være spesielt lite eller lett (men må gå an å få i en større lomme)

Trenger ikke god batteri-kapasitet (enkel lading dog en fordel)

Megapixel og bildekvalitet trenger egentlig ikke være imponerende (bilder blir uansett krympet)

 

 

Har lest snakk om at det feks gjerne er et visst kompromiss mellom god/mye zoom og lysfølsomhet, så er slik ting jeg tenker på når jeg nevner og spør om kompromisser i overskriften. Selv om jeg har en veldig lang liste over ting jeg ikke bryr meg om, eller trenger, så antar jeg at det er vanskelig å finne noe som utmerker seg på særdeles god blitz og lysfølsomhet, uten at det samtidig følger med mye annet, men det er derfor jeg spør.

 

Hvis noen har konkrete forslag, eller kan peke meg i riktig retning, blir jeg veldig glad for det. Har ikke noe helt bestemt pris-tak, men investeringen må kunne forsvares ifht PL90. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for det tipset. Har forstått at det er en populær modell, så skal titte litt nærmere på den.

 

Det du skriver fikk meg også til å tenke på at en god vidvinkel, i alle fall indirekte bør kunne hjelpe meg. Hvis jeg kan stå noe nærmere objektet, så kan vel det kompensere noe for blitz-rekkevidde.

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

 

Vil først og fremst bare si takk igjen for tips. Har nå brukt Canon S95 noen uker, og må bare si jeg er svært imponert over egenskapene. Det fungerer over all forventning med blitz rekkevidde som oppleves minst dobbelt så god som det gamle, og enda mer imponerende er hvor langt ned på "dunkelt lys-skalaen" dette kamera velger å ta bildene uten blitz (undersiden av bil, inni hjulhus, ol).

 

Noen drawback er det jo i fht det gamle, det er feks relativt stort tungt og klumpete, og plasseringen av hvor blitzen kommer tytende opp ved behov er mildt sagt irriterende (akkurat der jeg finner det naturlig å holde fingeren). Men det er ikke større enn at jeg lett har det i lommen, og fotoegenskapene veier med god margin opp for de negative sidene, og man vil formodentlig venne seg til å ikke ha fingeren akkurat der blitz kommer opp etterhvert.

 

Til slutt har jeg ett spørsmål som jeg håper noe kan svare på når det gjelder funksjoner;

 

Finnes det noen måte å sørge for at autofokus alltid er helt i midten av bildet, samtidig som kamera står på full auto? (Som standard er det jo noe slags "smart-fokus" hvor kamera gjetter hvor jeg vil ha fokus, og som ikke alltid er i tråd med mine ønsker).

 

Eventuelt som en plan B, går det an å lage en egen profil for å oppnå dette, altså at fokus alltid er i midten, men alt annet styres automatisk?

 

 

Lenke til kommentar

Kjenner ikke S95 direkte men det er en generell løsning på problemet, sett kameraet i P, da fungerer kameraet akkurat som i full auto men du kan kontrollere noen parametere. Du kan bla. bestemme om du vil bruke blits eller ikke, du kan justere iso og du kan bestemme hvor fokuset skal være.

 

Når det gjelder grønn firkant "full auto" så er det en funksjon som gjør at kameraet er sjefen og du som fotograf har ingen bestemmelserett :)

 

For å bestemme hvor fokuset skal være må du sette kameraet i P/TV/AV eller M, så må du inn i hurtigmenyene/hovedmenyene og finne fokusjusteringen sett den til kun 1 punkt helst det punktet i midten, når du så skal fotografere så peker du så fokuspunktet er akkurat det du vil ha fokus, så trykker du utløserknappen halvveis ned og venter til kameraet har bekreftet fokus, når det er gjort kan du hvis ønskelig justere utsnittet på bildet "rekomponere" når du så er ferdig med det kan du trykke videre på utløserknappen så den tar bildet.

 

Du kan alltid sette kameraet tilbake til grønnfirkant "full auto" og bruke kameraet som normalt på full auto.

 

En annen ting jeg vil anbefale deg er og bruke raw istedenfor jpg på viktige jobb bilder, da kan du i etterkant justere eksponeringen og hvitbalansen så du slipper mørke og gule bilder. Med Canon følger det med et programm som heter DPP "digital professional photograph", der laster du inn raw-filene og justerer dem, når du er ferdig kan du eksportere de til en harddisk som jpg bilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for bra svar Nautica! ;)

 

 

Har prøvd å bruke P-modus som foreslått nå siden du skrev innlegget, og det gjør jobben veldig bra. Setter det til å velge ISO automatisk, og bruker den "fokus-ringen" S95 har til å justere EV. Så da går det meste fortsatt automatisk, akkurat slik jeg ønsker.

 

 

Syns forsåvidt det kan være moro å eksperimentere litt med manuelle instillinger på mitt privat-kamera, men for bruken dette nye S95 har er det viktig at det går fort, og er enkelt. Og det gjør det nå, så var så absolutt verdt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...