Gå til innhold

Trøblete installasjon

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er jeg lettere forbanna.

Jeg har innmari lyst til å komme inn i Linux-verden - og har forsøkt mange ganger uten videre hell. Alltid finner jeg noe som gjør at jeg vender tilbake til Windows.

Før jeg legger fram problemstillingen så tro meg på mitt ord at dette ikke er ment som trolling eller kvervulering på noen som helst måte. Det er frustrasjonen som snakker.

Saken er at jeg hadde en fungerende Linuxinstallasjon som dualboot til Windows for 1 uke siden. Den installerte jeg med Wubi (etter utrolig mye krøll med installasjonsprogrammet). Så plutselig en dag så var menyen for å boote inn i Ubuntu borte fra oppstarten! Derfor tenkte jeg å gjøre alt på nytt. Her er det jeg har opplevd:

1. Lastet ned Wubi på nytt. Etter å ha klikket på Continue sikkert 100 ganger for å få vekk feilmeldingen om at den ikke finner "noe" å installere fra (var også slik forrige gang, så kommer det opp et spørsmål om jeg vil avinstallere den forrige installasjonen. Ergo ER den der et sted (men hvor?). Uansett så velger jeg å starte fra scratch så jeg trykker "Avinstaller". Nesten øyeblikkelig kommer en stor og stygg feilmelding om at en fil ikke kan finnes, og programmet avsluttes. Neivel, så får jeg prøve "the hard way" med å brenne ut ei plate og boote fra den. Over til pkt. 2....

2. Jeg velger denne gangen å prøve meg på Linux Mint; laster ned og brenner. Spent begynner jeg bootingen fra plata. Etter noen sekunder får jeg feilmelding som ser sånn ut: [7.698868] sd 22:0:0:0 [sdl] Attached SCSI disk

Så henger alt inn i evigheten. Dampen stiger, og jeg laster så ned Ubuntu og forventer at den skal fungere da den gjorde det sist (dog delvis med Wubi). Brenner, og restarter maskina. AKKURAT DET SAMME SKJER! DET ER FAKTISK DEN SAMME FEILMELDINGEN!.

3. Gode råd er dyre, og jeg husker svakt å ha muligens lest at det kan være tilkoblent USB-utstyr som kan være vanskelig å tygge seg gjennom, så jeg røsker ut USB-hub'en og prøver på nytt. Denne gangen tar det kortere tid, og følgende feilmelding kommer: [6.101651] firewire_core: created device fw0: GUID 003a271a001c6f65, S400.

4. Så prøver jeg å starte Ubuntu uten å installere. Akkurat det samme skjer. Jeg kaster plata i veggen, og plukker fram Mint-distribusjonen. Tror dere ikke jammen det samme skjer der også da!

5. Så tester jeg integriteten til platene. AKKURAT DET SAMME SKJER!

Jeg skal ikke formidle dere hva jeg sa eller tenkte, men kan si såpass at når noe så enkelt som dette skaper trøbbel, så er det slett ikke rart at så få foretrekker Linux fremfor Windows - som faktisk funker... Men som sagt; jeg er ikke ute etter å trolle - her kommer bare fakta.

Så må jeg vel avslutte med et spørsmål - eller må jeg? Jeg tror dere vet hva jeg vil spørre om...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har en rekke forskjellige disker. Jeg regner med du bruker SSD-disken som boot. Jeg ville prøvd å koble fra alle andre disker, for så å boote fra en live cd/dvd. Da vil du i alle fall få en indikasjon på om det er disk-oppsettet ditt som lager problemer (noe jeg tror kan være sannsynlig).

Du kan også prøve å disable/avinnstallere ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device, da dette programmet kanskje kan ødelegge for WUBI-installasjonen din.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Nei så langt vil jeg ikke gå at jeg begynner å koble fra interne disker. Virker det ikke slik maskinoppsettet mitt er så får det være.

Da kan du ikke ha "innmari lyst til å komme inn i Linux-verden", etter min mening. Hvis du ikke gidder å gjøre et minimum av feilsøking for å finne ut hvor problemet kan ligge, så får du heller droppe Ubuntu.

Det står for øvrig klart og tydelig på Gigabyte sine sider for hovedkortet:

1. Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å skrive ubuntu til en USB minnepenn og boote fra den?

Du kan bruke UNetbootin for å lage en bootbar minnepenn, etterpå må du sette bios til å bruke den som oppstartsdisk.

Det var en ide jeg prøvde her om dagen, men det viste seg at den (gamle) minnepinnen min ikke kunne brukes. Men jeg må nesten vite om det antagelig vil løse problemet før jeg kjøper en ny bare til det formålet.

Lenke til kommentar

Nei så langt vil jeg ikke gå at jeg begynner å koble fra interne disker. Virker det ikke slik maskinoppsettet mitt er så får det være.

Da kan du ikke ha "innmari lyst til å komme inn i Linux-verden", etter min mening. Hvis du ikke gidder å gjøre et minimum av feilsøking for å finne ut hvor problemet kan ligge, så får du heller droppe Ubuntu.

Man kan ikke forvente at man skal åpne opp maskina, ta ut én og én komponent og risikere at ting blir enda værre for det OS'et som faktisk fungerer, bare for å få et dataprogram til å virke - spesielt ikke når det har fungert før med akkurat samme konfigurasjon.

Det står for øvrig klart og tydelig på Gigabyte sine sider for hovedkortet:

1. Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website.

Skal prøve dette i ettermiddag.

Lenke til kommentar

Man kan ikke forvente at man skal åpne opp maskina, ta ut én og én komponent og risikere at ting blir enda værre for det OS'et som faktisk fungerer, bare for å få et dataprogram til å virke - spesielt ikke når det har fungert før med akkurat samme konfigurasjon.

Det er ingen som har sagt at du skal ta ut en eneste komponent, det ble foreslått å koble fra 5 kabler fra harddiskene til hovedkortet. For meg er dette den enkleste og raskeste metoden for å finne ut om hardware er støttet av Ubuntu.

En av dine disker er gjenkjent som RAID; 195GB ST3200822A SCSI Disk Device (RAID). Det ser imidlertid ikke ut som om du har satt opp RAID. Dette indikerer for meg at du kanskje har satt feil setting i din BIOS, i forhold til hva Ubuntu ønsker. Igjen, dersom denne disken hadde vært koblet fra, så hadde kanskje alt fungert.

Fra WubiGuide:

Unsupported set-ups

Software raid arrays

Although installing Wubi to RAID is not officially supported there have been reports of users who have done so successfully. This has not been thoroughly tested and users who experience problems with installing to RAID should address their concerns on the Ubuntu Forums. Additionally, users who have computers with software RAID metadata, where the RAID has not enabled, may need to delete the RAID metadata before installing Wubi.

Med litt vilje og innsats finnes det ganske sikkert en løsning hvor en kunne fått all maskinvaren din opp å gå med Windows/Linux dualboot på en skikkelig måte. Hvis du virkelig vil kan du kanskje "ofre" 80gb disken din for å gi en linux-distro en verdig sjanse?

Lenke til kommentar

Fikk heller ikke openSUSE til å fungere. Her ser jeg ikke engang feilen, da splash-skjermen dekker alt av logg som måtte komme opp.

Nei dette gir jeg opp. Alt for vidløftig.

Hovedkortet ditt har totalt 10 SATA porter, hvorav 6 er drevet av SOUTH BRIDGE, 2 er drevet av Marvell 9128 chip og 2 av GIGABYTE SATA2 chip. Det ville ikke forundret meg om alt ville fungert dersom alle SATA diskene dine var koblet til de portene som er drevet av SOUTH BRIDGE (de tre "dobbelt-kontaktene" som står nærmest prosessoren). Det ville heller ikke forundret meg om GSATA 8_9/IDE ctrl mode står til IDE/RAID i BIOS, eller at GSATA RAID Configuration har en feil setting i BIOS.

Synd at du gir opp så lett. Vennligst ikke sutre om linux i ettertid, hvis dette var alt du orket.

Lenke til kommentar

Nå må du lese hva jeg skriver da! Jeg åpnet denne tråden med å si at dette er en frustrert persons tale!

Saken er at dersom Linux skal kunne ta opp kampen med Windows, og være et OS for den vanlige mann i gata, så MÅ det være mulig å komme med kritikk av noe som - for de fleste som prøver å komme inn i Linux-leiren - er totalt unødvendige problemer! Tror du ærlig talt at jeg ville startet alt dette arbeidet dersom jeg faktisk egentlig gav blanke i fra starten av?

Jeg spør fordi jeg lurer på HVA som kan være galt NÅ, ettersom det FØR har fungert med AKKURAT samme oppsett - og da er det totalt unødvendig å dra inn ordet sutring!

Lenke til kommentar

Saken er at jeg hadde en fungerende Linuxinstallasjon som dualboot til Windows for 1 uke siden. Den installerte jeg med Wubi (etter utrolig mye krøll med installasjonsprogrammet). Så plutselig en dag så var menyen for å boote inn i Ubuntu borte fra oppstarten! Derfor tenkte jeg å gjøre alt på nytt.

Er det dette du refererer til med en fungerende linux-installasjon? En installasjon som fungerte i en uke. Installert gjennom Windows 7, etter utrolig mye krøll med installasjonsprogrammet.

Du har ikke på noen som helst måte en "hvermannsen-pc" med det disk-oppsettet som fremgår av din tidligere post. Du har et hovedkort fra en produsent som ikke utgir drivere til Linux, men sier: Please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website. Dette når Gigabyte selv er "chipset vendor" for den ene SATA-kontrolleren (vel å merke en rebranded Jmicron chip, men det sier ikke Gigabyte så mye om).

Jeg har selv fullt fungerende linux på hovedkort fra Gigabyte med samme SATA-kontroller, i dualboot med Windows 7. 2 SATA disker i RAID1, 1 SATA og 1 gammel IDE disk som "lagerdisker". At du kan få din PC til å fungere er svært sannsynlig, men diskene må kobles til rette kontrollere, og BIOS oppsett må være korrekt. Installasjonen gikk som smurt når alt var satt opp korrekt; alt gjennom den grafiske installasjonen uten ekstra drivere. Windows 7 var faktisk vanskeligere, for den fant ikke RAIDet som skulle være systemdisk.

Jeg har ikke sagt at du har sutret, men ber deg om at du ikke vil gjøre dette i ettertid. For du har ærlig talt ikke gjort så mye for å få det til. Jeg kan godt forstå frustrasjonen din, men du har fått en ganske grei indikasjon på hvor problemet ligger og hvordan det kan løses. Valget er ditt. Skulle du ønske å prøve igjen, hjelper jeg deg med glede på vei. Lykke til uansett!

Lenke til kommentar

Hard Drives

195GB ST3200822A SCSI Disk Device (RAID) 38 °C

488GB ST3500630A SCSI Disk Device (SATA) 39 °C

78GB Hitachi Hitachi HDS721680PLA380 ATA Device (SATA) 42 °C

977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA) 33 °C

78GB INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device (SATA-SSD)

488GB SAMSUNG SAMSUNG HD501LJ ATA Device (SATA) 40 °C

Det er de to markerte diskene jeg antar skaper problemer fordi de er satt på "feil" SATA kontroller og/eller er satt opp feil i BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...