Gå til innhold

Ethernet over strømkabelen?


Nik

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig 2 stk billige bokser som skal gjøre at man slipper kable, men kjører Ethernet over det vanlige strømnettet.

 

Men: det går utrolig tregt, får bare 300 Kb/sek. og ikke de 200 Mb/sek. som er oppgitt. I praksis ikke brukbart.

Ser andre får dette til å virke, kan det være støy på mitt anlegg eller hva kan det være og kan noe gjøres? (Har prøvd en rekke stikk-kontakter, likt overalt, ingen forskjell på samme eller ulik kurs osv.) Hus og el-opplegg fra 1960, men nytt sikirngsskap med auto-sikringer.

 

Tips?

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617299

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har parret dem mange ganger, men det hjelper ikke.

 

Prøvde installere programmet som fulgte med, men det ble ikke skikkelig installert, kom ikke opp noe start ikon så får ikke kjørt programmet - så dermed ikke tilgang til boksene via PC heller.

 

Ligger vel an til retur til komplett.no ser det ut som. Synd, for blir litt pes å borre seg gjennom tak og vegger for å legge kabel.

Lenke til kommentar

Plugg begge to i samme skjøteledning/padde for å teste - da skal du får full fart dersom adapterene fungerer. får du ikke full fart da, er adapterene defekt. Litt synd å gå glipp av en "god løsning" pga defekte produkter, så prøv dette før du avskriver powerplug'en. Selv har jeg et 500mb sett som må gå via sikringskap, og jeg får ca 60-80 mb. Har en del nyere hus en deg da. Jeg prøvde først 200mb settet, og da hadde jeg ca 30mb, noe som akkurat var for lite for hd streamingen min, tok sjansen og bestile 500 mb settet, og det sparte meg for en del kabling.

Lenke til kommentar

Det ser også ut til å være en viss forskjell på produktene, så det er ikke nødvendigvis en god idé å bare kjøpe det billigste du finner, uten å sjekke tester.

 

Har et par selv, som også må gjennom sikringsskap, og de gir omtrent samme resultat som siste post før min. Men det er en en vesentlig forskjell på TCP og UDP pakker også. Streaming bruker vel oftest sistnevnte, og etter hva jeg husker er det også der de yter best.

Lenke til kommentar

Slike adaptere er avhengige av gode støyforhold på det interne strømnettet - akkurat som trådløse enheter er avhengige av støyforholdene i luften og DSL linjer er avhengige av støyforholdene på kobberlinjen.

 

Om du har slike problemer så kan det være enten mye støykilder som lager problemer - du kan å ha koblet dem på hver side av et problematisk koblingspunkt (diverse filtre osv. kan være problem) eller enheten(e) kan være defekt.

 

Du kan utelukke en god del slike ting ved å teste dem i samme strømpadde. Da skal signalforholdene bli en del bedre bare rent pga. avstanden er veldig liten og du utelukker filtre og sikringsskap osv. Å prøve hos en nabo er også en mulighet naturligvis. De fleste adapterene har en lyspære som lyser forskjellige farger avhengig av kvaiteten på signalet så du får fort en indikator.

 

Bortsett fra å feilsøke dette så vet jeg ikke hva du kan gjøre for å faktisk bedre forholdene dine på ditt eget strømnett dersom dette faktisk er problemet. Dette vet jeg egentlig for lite detaljer om til å si hva som er typiske feilkilder for denne typen forstyrrelser.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har Devolo 200 og jeg har 170 mb hastighet. Huset mitt er 40 år gammelt og el anlegget likeså.

Jeg satte boksene rett i kontaktene. De står begge 2 på samme kurs og det virker aldeles utmerket. Har bare 1 millisekund på ping så det er lynrask respons :)

 

Ved bruk av skjøteledning faller hastigheten til 40 mb så gode kontakter er viktig.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Jeg har det siste året brukt fire WD Livewirebokser og vært meget fornøyd med dem. Raskere enn trådløst, men langsommere enn nettverkskabler. Har to PC-er, to blu-rayspillere, en TV, en mediaplayerboks og to internettradioer koblet til i fire rom fordelt på to etasjer, og alt har funket OK. Boksene har kommunisert med hverandre og med internett. - Men så byttet jeg for et par dager siden internettleverandør fra NextGentel til CanalDigitals Super70, og dermed fikk alle boksene fortsatt internettilgang (langt raskere enn før) - men de mistet kontakten med hverandre. IP-adressene fra modemet overstyrte ruterens og skapte bare tull.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...