CWikan Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Hei, Vurderer økonomi og administrasjon ved BI eller UIO. Har skjønt at BI skal være det beste av det beste, men er det verdt den økonomiske ballasten på 170 000 for 3 år i motsetning til UIO? Jeg har generell studiekompetanse fra Idrettsfag ved Atlanten. Er det mulig og ta r-matte mens du går på bachelor studiene for å senere ta Siv.øk? Hva kan du maksimalt låne pr år? Har hørt 90 000 men er det riktig? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Hei! Dersom du MÅ studere på østlandet, så skal nok BI være det beste alternativet ja, faglig sett. Om det er verdt det er vel litt avhengig av målene dine. Hvis du har tenkt å jobbe i finansnæringen, så er det nok lettere å få jobb med utdannelse fra NHH eller BI. Konkurransen er ganske stor om de jobbene, og de fleste har mastergrad. Studielånet ligger på 90800, så du var ikke så langt unna. Merk deg at du må gå 5 år på skole for å bli sivøk. Du kan ikke bli sivøk på UiO. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Du kan derimot bli siviløkonom på UMB, som er nesten Oslo. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Ja, stemmer det. Er dette et helt ferskt studium? Ser de begynte å kalle seg "handelshøgskole" i fjor. Eller har de hatt tilsvarende utdannelser før, og navneskiftet var bare en formalitet? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Formalitet tror jeg, men de har hatt økonomiutdanning der veldig veldig lenge, sikkert lenge før BI fantes, men tror det het landbruksøkonom da. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Ja, det koker vel gjerne ned til ambisjoner og preferanser. Hvis jeg ikke hadde hatt anledning til å gå på NHH, så hadde jeg nok helt klart gått på BI. Det er sikkert ikke noe problem å få tatt opp et lån i banken for å dekke skolepenger hvis foreldre stiller som sikkerhet. Noen som har erfaring med å gå sivøk på UMB? Hvordan er kvaliteten på undervisningen og kontakt med næringslivet? Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg og heller nok mot BI. Har ikke gode nok karakterer til å gå NHH, så BI blir vel da det beste alternativet. Det med lån med foreldre som sikkerhet var ingen dum idé, ser ut til at jeg må ty til den. Trådstarter: Tror det skal gå greit å ta matte ved siden av under bacheloren på BI. Hvis ikke kan du jo da den som privatist, under et friår, eller ved førstegangstjenesten, hvis du ikke har tatt den enda. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Opptakskravene til sivøk på BI er at du må ha tilsvarende R1 matematikk. Med andre ord er det også greit om du har S1+S2. Ellers må du ta faget som privatist eller ved et privatgymnas. Kanskje det går an å betale seg fra det... :!: Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Nå har jeg flere venner som har gått på sivøk på UMB og de har kommet ut med gode jobber, UMB er jo mindre og mer intimt iforhold til BI. Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Opptakskravene til sivøk på BI er at du må ha tilsvarende R1 matematikk. Med andre ord er det også greit om du har S1+S2. Ellers må du ta faget som privatist eller ved et privatgymnas. Kanskje det går an å betale seg fra det... :!: Ja, hvis du søker Sivøk 5 årsstudium, men ikke hvis du først tar 3 år bachelor, og så søker Sivøk. Sånn har iallfall jeg oppfattet det. Kan det bekreftes? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Det stemmer tydeligvis, iflg BI. Vet ikke hvordan matten er der, men på NHH sliter man virkelig hvis man bare har 2P fra videregående. Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Det stemmer tydeligvis, iflg BI. Vet ikke hvordan matten er der, men på NHH sliter man virkelig hvis man bare har 2P fra videregående. (ikke meningen å stjele tråden din, trådstarter, men tipper du lurer på det samme, da du ikke har r1 heller) Ah, anbefaler du sterkt å ta r1 før en søker? Lenke til kommentar
CWikan Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Er det mulig å ta 3 år på UIO deretter 2 år på BI for å få master? Kunne isåfall vært en kurant løsning med tanke på utgifter. Tenker faktisk på å ta R1 som privatist under det første året som bachelor for da etter 3 år gå videre til master hvis det er mulig? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 For å si det sånn: Jeg har R2 og det trengtes! Det kan være at matten på bachelorstudiet på BI er mindre vanskelig enn den jeg har selvfølgelig, men ellers så vil det være forferdelig mange ting man må lære seg hvis man ikke kan f.eks. derivering, integraler, rekker, summer osv. Når vi gikk igjennom enkelte temaer som derivering i matten så sa han bare at "selve derivasjonsreglene skal dere kunne fra før, sånn bruker vi det i økonomi:" Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Går det an å ta bachelor i økadm på UiO da? Fant bare "Offentlig økonomi og administrasjon" og Samfunnsøkonomi. Lenke til kommentar
CWikan Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Går det an å ta bachelor i økadm på UiO da? Fant bare "Offentlig økonomi og administrasjon" og Samfunnsøkonomi. Hvilken vei ville du anbefalt meg som kun har generell studiekompetanse for tilslutt bli master? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Hvis du på en eller annen måte skal bli siviløkonom så ville jeg lært meg litt mer matte i tillegg. Jeg ville enten 1: Begynt på BI og lest matte i tillegg 2: Tatt et jobbeår og ta matte på siden av, for så å søke deg inn på NHH eller BI. Det fins flere skoler som tilbyr Bachelor i Økonomi og Administrasjon hvis du kun har generell studiekompetanse. Du finner de her: https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=%F8konomi+og+administrasjon&laerestedkode=&utdomrkode=%D8KADM&stikkordnr= Så ser du alle de skolene som har studiet Økonomi og Administrasjon der kravet bare er GENS. Lenke til kommentar
CWikan Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Hvis du på en eller annen måte skal bli siviløkonom så ville jeg lært meg litt mer matte i tillegg. Jeg ville enten 1: Begynt på BI og lest matte i tillegg 2: Tatt et jobbeår og ta matte på siden av, for så å søke deg inn på NHH eller BI. Det fins flere skoler som tilbyr Bachelor i Økonomi og Administrasjon hvis du kun har generell studiekompetanse. Du finner de her: https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=%F8konomi+og+administrasjon&laerestedkode=&utdomrkode=%D8KADM&stikkordnr= Så ser du alle de skolene som har studiet Økonomi og Administrasjon der kravet bare er GENS. Da går jeg for 1 år i militæret med r1 matte som er kravet. Så har jeg utfyllt kravene for å gå SIV.ØK Tusen takk for nyttig hjelp Arne. Lenke til kommentar
CWikan Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Er det noen mulighet for å jobbe ved siden av skolen når du går SIV.ØK? Hvor mange timer i uka er du i forelesninger osv? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hehe, kanskje lurt å bestille time hos en rådgiver på skolen før du staker ut kursen i livet ditt... Men bare hyggelig hvis jeg kan være til hjelp. Jeg vet ingenting om hvordan det er senere, men for min del (som førstekullist) kunne jeg ikke jobbet så veldig mye i tillegg. Jeg jobber en del i helger da, det går fint. Er vel ca 15-20 timer med forelesning i uken tror jeg! Men i tillegg må du gjøre innleveringer og lese på egenhånd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå