The Avatar Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 § 36. Forbud mot bruk av kjøretøy, inndragning av kjennemerke og vognkort og pålegg om hvile 1. Politiet eller regionvegkontoret kan forby bruken av en motorvogn og tilhenger til motorvogn for så lang tid som nødvendig, dersom a) kjøretøyet ikke blir omregistrert når det er bestemt i medhold av § 15, b) når kjøretøyet ikke blir framstilt til kontroll etter § 19 eller pålegg om utbedring av mangel ikke er etterkommet innen fastsatt tid, c) kjøretøyet ikke er i forsvarlig stand eller kjøretøyets last ikke er forsvarlig sikret, d) kjøretøyets hjul ikke er sikret tilstrekkelig veggrep ved bruk av pigger, kjettinger eller lignende, når føreforholdet gjør det nødvendig, e) pålegg gitt i medhold av § 36 a fjerde ledd ikke er etterkommet, f) regler gitt i medhold av § 7 tredje ledd blir vesentlig overtrådt eller pålegg gitt i medhold av disse ikke blir etterkommet. g) kjøretøyet er endret i strid med § 13 femte ledd. [...] 3. Når bruken av en motorvogn, eller tilhenger til motorvogn blir forbudt etter nr. 1, 2 eller 5, kan politiet, regionvegkontoret og tollvesenet inndra kjennemerker og vognkort dersom kjøretøyet er registrert. Det samme gjelder i tilfelle som er nevnt i § 5 første ledd i lov av 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer og båter og dersom trafikktrygd ikke blir holdt i kraft jf. bilansvarsloven § 19. [...] 7. Departementet kan bestemme at det skal betales gebyr for å få tilbake kjennemerker og vognkort i de tilfellene disse er inndratt. Her er hjemmelen til nekte vedkommande å kjøyre vidare. Merk at dette ikkje gir hjemmel for førerkortbeslag, men dei kan beslaglegge vognkortet eller avskilte kjøyretøyet. Mest sannsynleg så har representantet frå vegvesenet tatt ein spansk her. Vedkommande kunne ha beslaglatt vognkortet og krevd gebyr for å levere det tilbake når lyspæra var fiksa, men i stadan for tok vedkommande "pant" i førerkortet som forsikring om at ho som blei stoppa ikkje stikker av men utan at dette medfører kostnad for bilføraren. Slik som eg ser det så er det i begge partane sin beste interesse å ikkje kreve at reglane blir fulgt til punkt å prikke. Bilføraren fikk eit uformelt kjøyreforbud utan ekstra kostnad og representanten frå vegvesenet slapp å fylle ut papirarbeidet som eit beslag av vognkort ville ført til. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hun kunne fått 2000kr i bot for å kjøre med feil på frontlys, med mindre typen tjener mer enn 1000kr timen så var det ikke så ille. Noe så simpelt som en en'er feil på en evt EU-kontroll! Feil på nærlys er 2er feil. Defekt pære er 1er feil og krever ikke etterkontroll ved PKK. Manglende hovedlys er ikke avskiltningsgrunnlag og gir således heller ikke grunnlag for kjøreforbud. Førerkortet har INGENTING med denne saken da det fritt kan benyttes i andre kjøretøy (som f.eks til å kjøre å hente ny pære). Enten forteller noen en skrøne her, eller så har noen trampet KRAFTIG over streken og bør politianmeldes. 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Defekt pære er 1er feil og krever ikke etterkontroll ved PKK. Høres merkelig ut, da kan f.eks ledningsnettet være defekt og man vil likevel få godkjent bilen. Edit : undersøkte litt, stemmer at det er 1er feil Endret 21. desember 2011 av trra Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Mente hovedlys var 2´er-feil jeg men..? Alt annet som park og blink vet jeg er 1´er.. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Parklys er en toer feil hvis det er på venstre side på høyre er det en ener feil. Det kan jeg (A). Ettersom parklyset røyk før jeg skulle på EU kontroll men han byttet pæren med engang så bilen ble eu godkjent . Er lenge siden for to til tre år siden med min gamle bil så. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Man kan jo bare sjekke i retningslinjene til PKK-forskriften. Side 23. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå