Gjest Harley Quinn Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) En venninne av meg ble i sta stoppet på en vanlig kontroll vegvesenet hadde pga hun manglet et frontlys. Dette sluttet å funke kvelden i forveien og skulle fikses når mannen hennes var ferdig på jobb. Dette har skjedd meg før, det har blitt en advarsel om å fikse det fortest mulig (er ikke en enkel jobb) og det var det! Det som derimot skjedde med henne var at personen fra vegvesenet tok førerkortet hennes, sa at hun ikke fikk kjøre videre før dette var ordnet og at hun burde ringe en taxi siden hun hadde to små barn i baksetet som var i et meget trassent humør siden det var middagstid. Er dette virkelig vanlig måte å gjøre det på? Jeg kan godt skjønne at vegvesenet så på det som litt ille siden de ikke har fått innstalert lysene på denne strekningen enda, men det er en mye traffikert veier som er vel "opplyst" pga dette. Enden på visa var at mannen hennes måtte dra fra jobb, dra hjem til dem, hente en lyspære, dra ned for å bytte (tok en halvtimes tid bare den jobben), for så å dra tilbake til jobb og mistet en og en halv time på jobb. Men det jeg da lurer på er om vegvesenet faktisk har lov til å ta fra en person førerkortet av en slik grunn? Noe så simpelt som en en'er feil på en evt EU-kontroll! Endret 14. desember 2011 av AnnChristin Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Ja, klart de kan det. Meiner du det var heller rett å la den uansvarlig vennia di risikere barna sine??? Hun viste jo at lyset var gåen! Hadde gjort akkurrat det samme om jeg var han, tenk om noe hadde skjedd til de dersom han lot de få kjøre videre? Endret 14. desember 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg skjønte ikke helt problematikken ettersom jeg selv har kjørt med kun et frontlys og aldri fått noen som helst form for bot eller skjenn bortsett fra en advarsel om at det må fikses fortest mulig. Hvilken forskjell vil et frontlys gjøre i forhold til evt ulykke? Om begge lysene var borte hadde jeg skjønt det, men kun ett? De lar jo folk som ikke har skrudd på lysene sine kjøre videre så. Kanskje det er det man må gjøre neste gang da. Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Hun kunne fått 2000kr i bot for å kjøre med feil på frontlys, med mindre typen tjener mer enn 1000kr timen så var det ikke så ille. Noe så simpelt som en en'er feil på en evt EU-kontroll! Feil på nærlys er 2er feil. Endret 14. desember 2011 av trra Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Her har vi en klart uansvarlig sjåfør. Ikke nok med at hun setter seg selv i fare, men også sine to små barn som sitter i baksetet. I tillegg setter hun eventuelle fotgjengere eller dyr, som måtte befinne seg langs og i veibanen i fare. Det er rett og slett på sin plass at de fratok henne førerkortet og gav pålegg om at feilen ble rettet før hun fikk kjøre videre. Dette spesielt i disse tider hvor det er svært mørkt, og er mørkt nesten hele døgnet. Ett manglende frontlys, kan fort være forskjellen på om du ser eller ikke ser den stakkars fotgjengeren som krysser veien. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Mon om det ikke var Vognkortet de tok? Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Kjøring med kun ett lys er jo livsfarlig. Og hvordan kunne vegvesenet vite at dette skjedde en dag i forveien og at hun hadde tenkt til å fikse dette snarest? Jeg tror nok de allerede har hørt nok av "Jada, jeg fikser det i morgen, lover." Greit nok at måten var kanskje litt hardhendt, men hva ellers skal man gjøre? Er jo tross alt jobben til Vegvesenet og sikre norske veier/sjåfører. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg skjønner da ikke hvorfor de lot meg kjøre videre mens de tok førerkortet hennes. 1 Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Høres tvilsomt ut at vegvesenet kan inndra et førerkort. Det tror jeg ikke på før noen har en paragraf. Jeg søkte på nettet og det eneste jeg fant er at vegvesenet har fått lov til å taue bort biler. Noe bare politiet kunne gjøre tidligere. 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg skjønner da ikke hvorfor de lot meg kjøre videre mens de tok førerkortet hennes. Ble du stoppet midtvinters, med to små barn i baksetet? Er du mer sjarmerende enn venninnen din? Traff dere samme mann/kvinne? Ble dere stoppet samme dag? Man har som kontrollør, alltid muligheten til å "være grei", gi folk en sjanse osv - det kan være mange grunner til at en kontrollør ikke gjør det, eller gjør det. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Var det også jeg, og alle andre jeg kjenner, mente. De kan gi henne bot o.s.v., men å inndra førerkort er det vel bare politiet som kan gjøre? At hun er uansvarlig ser ikke jeg det som ettersom det var lyst ute enda! Hadde det vært kveld og mørkt så ville situasjonen vært anderledes. Og nei, bilen skulle ikke brukes noe mer før mannen var ferdig på jobb (kl 16). Og hva skulle hun gjort om ingen hadde kunnet komme og byttet? Latt bilen stå igjen, fått den tauet på verkstedet, alt pga en lyspære? Nå fikk flere andre biler i kontrollen mangellapp så hvilken forskjell gjorde henne da? Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg skjønner da ikke hvorfor de lot meg kjøre videre mens de tok førerkortet hennes. Ble du stoppet midtvinters, med to små barn i baksetet? Er du mer sjarmerende enn venninnen din? Traff dere samme mann/kvinne? Ble dere stoppet samme dag? Man har som kontrollør, alltid muligheten til å "være grei", gi folk en sjanse osv - det kan være mange grunner til at en kontrollør ikke gjør det, eller gjør det. Jeg har ikke barn, men bikkja var med da ;p Samme dag, samme sted, samme kontrollør. Jeg fikk lapp bare Var senere på dagen tilogmed, og da var det blitt mørkt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Biltilsynet kan ved rette omstendigheter gi kjøreforbud, men såvidt meg bekjent ikke ta førerkort.. Manglende kjørelys ved rette omstendigheter kan føre til kjøreforbud, men høres ikke ut som det var en mulighet her. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg har ikke barn, men bikkja var med da ;pSamme dag, samme sted, samme kontrollør. Jeg fikk lapp bare Var senere på dagen tilogmed, og da var det blitt mørkt. Nå lyver du i forhold til hva du skrev i første posten din i denne tråden. Der sa du at du TIDLIGERE hadde opplevd å blitt stoppet med manglende lys. Vi har nå kommet til mørketiden. Det er for de fleste mørkt når man drar på jobb og mørkt når man drar fra jobb. Det meste av transport skjer etter mørkets frembrudd. Når det i tillegg er ustabilt og fuktig vær, blir sikten desto dårligere. Med manglede lys mister man mye av oversikten pluss at møtende bilister sliter med å bedømme hvilket kjøretøy som kommer imot, spesielt om det er lyspæra på førersida som er defekt. I dette tilfellet har ikke vegvesenet inndratt førerkortet. Jeg tipper dette var en felleskontroll mellom politiet og vegvesenet, right? Vegvesenet beholdt da førerkort OG vognkort inntil venninnen din hadde fikset det med lyset. Dersom hun hadde krevd å få førerkortet tilbake, ville hun fått det. Men bilen måtte muligens parkeres. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 I dette tilfellet har ikke vegvesenet inndratt førerkortet. Jeg tipper dette var en felleskontroll mellom politiet og vegvesenet, right? Vegvesenet beholdt da førerkort OG vognkort inntil venninnen din hadde fikset det med lyset. Dersom hun hadde krevd å få førerkortet tilbake, ville hun fått det. Men bilen måtte muligens parkeres. Vognkortet sjekket de ikke engang. Bare førerkort. Politiet var ikke på stedet, men kom når hun dro derfra. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 I dette tilfellet har ikke vegvesenet inndratt førerkortet. Jeg tipper dette var en felleskontroll mellom politiet og vegvesenet, right? Vegvesenet beholdt da førerkort OG vognkort inntil venninnen din hadde fikset det med lyset. Dersom hun hadde krevd å få førerkortet tilbake, ville hun fått det. Men bilen måtte muligens parkeres. Vognkortet sjekket de ikke engang. Bare førerkort. Politiet var ikke på stedet, men kom når hun dro derfra. Hvor var denne kontrollen? Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Hvor var denne kontrollen? Like utenfor Drammen. De hadde testing av de nye kameraene sine som sjekker bilnr opp mot registeret. Sto masse om det i avisa Endret 16. desember 2011 av AnnChristin Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Utgangspunktet er at ethvert inngrep i den private sfære fra staten krever hjemmel i lov. I utgangspunktet kun påtalemyndighet som i utgangspunktet kan utstede forenklet forelegg i trafikksaker, polititjenestemann har også fått slik myndighet i vtrl. §31b fjerde ledd. Etter forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker §1 syvende ledd litra e avgjøres mangler ved lys på bil ved bruk av forenklet forelegg. Statens Vegvesen må med andre ord anmelde slike saker til politiet (akkurat som i de saker man nekter å stoppe for kontroll). Det som har skjedd i dette tilfelelt er nok at den ansatte fra Statens Vegvesen har holdt tilbake førerkortet uten hjemmel i lov. Hun mistet derimot ikke førerretten, men det er en annen sak. Hvis den ansatte fra statens vegvesen skullg handlet korrekt skulle de gitt bilen bruksforbud/mangellapp/ innkalt til teknisk kontroll. Får bilen bruksforbud klipper dem skiltene der og da. Deretter blir det eventuelt sendt en anmeldelse til politi for kjøring med manglende lys. Muligens dette ble gjort fordi politiet ikke var kommet til kontrollplassen enda. På den ene side så er det selvfølgelig muligens et tilfelle av lett myndighets misbruk i denne saken. På den annen side så sparte hun seg for et forenklet forelegg på 2000 samt dertil teknisk kontroll hos statens vegvesen (som også koster penger og tid). Et godt tips hvis du ønsker å være litt "småslem" mot en som er ansatt i stat/ kommune, er å spørre hvor er hjemmelen dere. Regn da med at vedkommende da vil handle strengt formelt, med dertil konsekvens. (Eks. forelegg, eller opphold på Politiets "RITZ". Edit: Hun kan eventuelt sende en forvaltningsklage til hennes lokale Statens vegvesen. Hvis de ikke går videre med saken er sivilombudsmannen en mulighet. Endret 16. desember 2011 av KVTL 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Det er urovekkende hvordan du bagatelliserer det å kjøre med kun ett lys. Lys er en langt viktigere funksjon på bilen enn hva de fleste ser ut til å innse. Og hvordan lyset fungerer har stor innvirkning på hvor mye du ser av det som skjer fremfor bilen og ikke minst NÅR du ser det. Noe som kan være avgjørende. Med dårlig lys, feil innstilte lys, manglende lys osv på bilen så vil øynene fokusere på andre områder enn det du trenger at de fokuserer på. For eks vil nærlys som ikke lyser godt nok ikke lyse opp nok av kjørebanen til at man får med seg hvor veiskulderen er, om det er fotgjenger i veikanten lenger fremme og lignende. Selv om får dette med seg til slutt, så vil feil med lysene gjøre at man ser det langt senere enn hva som er ideelt, og det kan føre til økt stress og mindre handlingsrom når man kjører. Og er det mye trafikk, dårlig vær eller glatt trenger man så mye kontroll som mulig og mest mulig handlingsrom. Noe man da ikke får(men gjerne innbiller seg at man har). I tillegg vil dårlige lys gjøre at øynene må konsentrere seg MYE mer om det som er fremfor bilen enn ellers, og man vil bli fortere trøtt, hjernen blir utslitt av å jobbe ekstra mye og man blinker oftere(og lengre). Konsentrasjonen faller. Noe som heller ikke er bra når man kjører bil, og det er langt i fra sikkert at man oppdager dette før det er for sent(når man hører dunket som en fotgjenger lager mot sidespeil for eks). Nå på vinterstid er ikke bare godt lys viktig, men det gode lyset vi har sørget for at bilen har blir redusert av veisalt, slapps, snø, asfaltstøv og annen drit som setter seg. Har man da dårlige lys i fra før, eller mangler ett lys, så er det lille man har av lys i fra før betraktelig redusert. Enkelte ser ut til å kjøre i blinde, uten å være nevneverdig bekymret eller oppmerksom på problemet. Noe som bekymrer meg veldig. Eg vet at enkelte biler er et noe dritt å bytte pærer på, men da får man enten bytte bil til noe enklere(med ekstrapære i bilen), faktisk lære seg å bytte pære selv(uten å måtte ringe samboer) eller ta på seg kostnaden med å kjøre inn på verksted snarest(for bilene som må på verksted for å bytte pære). 3 Lenke til kommentar
Fornuften selv Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Ta førerkortet, hvis det var det det var, er i overkant strengt, men jeg skjønner at kontrollørene ikke går på "jeg gjør det imorgen" unnskyldningen. Men det er en enkel måte å fikse dette på, og krever lite til ingen "effort" fra vegvesenetsside. Med så mange døgnåpne bensinstasjoner som det er nå er det bare å be sjåfør kjøre for å bytte pære, for så å komme tilbake og vise at den har blitt byttet. Hvis ikke blir det bot/tap av førerkort/rett eller hva det nå enn er. Dog krever slike løsninger at det jobber folk som ønsker å løse problemet (bytte pære) fremfor å lage bøter og sinte trafikanter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå