Gå til innhold

Spørsmåll om spill programerer yrket!

SmileySivvi

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går i 10. og har et prosjekt på skolen hvor vi skal skrive om jobben man øsnker seg. Jeg vil bli spill programerer. Det hadde vert fint om du kan svare på ett eller flere spørsmål. Jeg kan svaret på en del av dem, for eksempel 5, 7 og 9, men kanskje du beskriver det bedere en meg!Takk :)

1. Forklar grundig hvordan du utdanner deg til dette yrket?

2. Hvilken studieretning må du ta på videregående skole, og hvilket snitt må du ha for å komme inn?

3. Hvor finnes det utdanningstilbud?

4. Hva vil det koste deg av penger og energi å utdanne deg til dette?

5. Hvilket arbeid gjør folk som har yrket?

6. Hvilke belastninger på kropp og sjel kan en oppleve i yrket?

7. Hvilke egenskaper kreves?

8. Hvilke framtidige behov har samfunnet for yrket?

9. Hva kan du forvente å få i lønn?

-Syvert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig varierte grunner til at ein kan få seg jobb som spillprogrammerer, men den mest formelle veien er desidert via studie i nettopp det.

Eg veit at her i Gjøvik går eg på eit slikt kurs, og utifra det me får forklart er spillprogrammering generelt ein veldig intens jobb med masse, masse overtid under beltespennet.

I bunn og grunn trenger du her ikkje noen bakgrunn av nevneverdig type, men i reell jobb-miljø er det veldig relevant å kunne skriv effektiv kode hvis du jobber på engine siden.

Eit viden kjent problem, i følge kurs-lederen, er at programmerere forstår ikkje folk. Dei faller som oftest i ein sfære av personligheter som fra utsiden kan se ut som en mania av aspergers. Å være i stand til å stå som medium mellom vanlige folk og programmere er ein veldig ønsket fordel, og det er det me har brukt mykje tid på i dette første halvåret. :p

Spill-industrien vokser ennå, og spillprogrammerere er veldig ofte ettersøkt, og er veldig populært ettertraktet. Om ikkje spill-industrien har ønske for deg i øyeblikket har du derimot også sterke programmerings-evner.

Lønnen har eg ærlig talt ingen peiling på.

Lenke til kommentar

Les på Nith.no, spillprogrammering.

Å bli spillprogrammerer krever først og fremst lidenskap til programmering, ikke spill. Det er nok mange som blander forskjellen av morsommheten av å spille et spill, og lage et spill.

Lønnen i Norge, er etter hva jeg har hørt ganske ræva. Men du har en veldig morsom jobb å komme til, hvis spill OG programmering er blant dine interesser.

Lenke til kommentar

Gjør det du. Absolutt anbefalt. Du må sannsynligvis fremdeles lære deg å kode "på nytt," da programmerings-kurs ofte vil gi deg ein annerledes vinkel.

Broren min freeride'a nærmest gjennom det første programmeringsemne bare fordi han jobba med C# og C++ en del i sommerferien før han starta der i høst. Med andre ord, det er nødvendigvis ikke så brutalt som det du forklarer her. Å lære litt programmering med det første vil muligens gjøre overgangen fra videregående til høyere utdanning litt mykere med det første.

Lenke til kommentar

Kor antyder eg at det er brutalt? o.O

Det gir bare nytt perspektiv. Det er verken brutalt eller spesielt vanskelig, og enda mindre vanskelig med noko viten på forhånd om koding generelt.

Det var bare parten om å «lære på nytt» som jeg reagerte litt på. Tror det spørs litt hvordan man har lært seg programmering på forhånd, og hvilke språk man kan fra før.

Lenke til kommentar

Det kommer selvfølgelig veldig an på hvordan man har lært seg det fra før av, og hvordan man tenker/lærer, men man må "lære det på nytt" i at man snarest mulig må adaptere en vitenskapelig tilnærming til programmeringsfaget når man begynner på universitetet. Dersom man "freerider" gjennom de første par kursene, fordi man har lært det på "sin måte" og får ting til, uten å ta til seg "angrepsmetoden" som man skal lære i intro-kursene, så kan man fort gå på en smell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...