RBW Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Silverlight går usikker fremtid i møte hos giganten. NRK satser på HTML5 2 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Bravo! Manglende multimedia-støtte i HTML er grunnen til at sykdommer som Flash og Silverlight har fått fotfeste. Nå er det på tide å sette inn kuren, og den heter HTML5. Og det er spesielt de store medie-leverandørene som må gå foran med gode eksempler. All honnør til NRK for dette. 9 Lenke til kommentar
rokkitan Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 App'er er egentlig noe dritt; Akkurat som alle andre proprietære formater o.l. Man bør satse på åpne standarder som kan anvendes hvor som helst. Så slipper man å bli fanget på en platform og hindre fri konkurranse. Brukervennlighet er dog veldig viktig, så vi får se hva som vinner i lengen. 1 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 App'er er egentlig noe dritt; Akkurat som alle andre proprietære formater o.l. Man bør satse på åpne standarder som kan anvendes hvor som helst. Så slipper man å bli fanget på en platform og hindre fri konkurranse. Brukervennlighet er dog veldig viktig, så vi får se hva som vinner i lengen. Apper kan da vitterlig ha åpen kildekode.. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Thank you Jesus! Jeg kan ikke beskrive hvor drittlei jeg er Silverlight og de andre tulleprogrammene. Det må en ny plugin til på hver eneste nyhetsside man er på virker det som. Enten det er quicktime, silverlight eller wmp. Få dem vekk, alle sammen! 8 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Sannelig på tide, må hive meg på denne bølgen. Silverlight har jeg ikke og vil jeg ikke bruke, Flash finnes men den blir styrt med jernhånd (Flashblock) da den er en stor sikkerhetsbrist. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 App'er er egentlig noe dritt; Akkurat som alle andre proprietære formater o.l. Man bør satse på åpne standarder som kan anvendes hvor som helst. Så slipper man å bli fanget på en platform og hindre fri konkurranse. Brukervennlighet er dog veldig viktig, så vi får se hva som vinner i lengen. Apper kan da vitterlig ha åpen kildekode.. Er ingen som har nevnt åpen kildekode. Åpne standarder er ikke "åpen kildekode"/"fri programvare", men to godt adskilte konsepter som på hver sin måte regnes for å ha positive egenskaper i forhold til konkurranse. http://en.wikipedia.org/wiki/Open_source http://en.wikipedia.org/wiki/Open_standard 4 Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Flott har ventet på dette en god stund nå. Kunne gjerne ha tenkt meg å bruke nett-tv, men siden du enten må ha Windows media player eller silverlight funker ikke det så bra med Gnu/Linux. Vil jo ikke ha nonefree programmer inne på pcen. 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Flott har ventet på dette en god stund nå. Kunne gjerne ha tenkt meg å bruke nett-tv, men siden du enten må ha Windows media player eller silverlight funker ikke det så bra med Gnu/Linux. Vil jo ikke ha nonefree programmer inne på pcen. For de som leser dette innlegget og tror at han snakker om gratis programvare så er det feil. I denne sammenhegen betyr free = Frihet og ergo at du står fritt til å gjøre hva du vil med programvaren. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Da får man håpe på at det faktisk vil fungere uten problemer. jeg har fra tid til anen måtte bruke silverlight for å i det hele tatt får spilt av videoer fra bl.a. NRK Lenke til kommentar
WildCard_ Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 En skikkelig gladnyhet i en ellers så trist periode med eksamenslesing Hvem hadde trodd at NRK var dem som først ville ta dette steget? Kudos til oss!(Les: Staten) Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Yes, endelig seirer fornuften. Bra NRK! 1 Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Dette var en gledelig nyhet Eneste grunnen til at jeg kjører windows isteden for linux på htpc'en min, er nettop på grunn av silverlight er ganske trøbblete på linux plattformen med moonlight. Håper andre følger etter! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Ble plutselig usikker på formuleringen i denne saken, for Silverlight går jo også en usikker fremtid i møte hos Microsoft selv, og betegnelsen "gigant" vil for meg være lettere å bruke om Microsoft enn NRK... Lenke til kommentar
0stepop Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Veldig bra NRK! Gleder meg til å se resultatet. Skal bli godt å slippe å bruke alternative måter på å lytte på NRK Radio når jeg ikke sitter i Windows, selv om jeg digger Windows vel å merke MS selv velger å omfavne HTML5 og åpne standarder mere nå. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Dette virker bra. Derimot håper jeg silverlight får leve side om side som en mulighet. Det eier foreløbig html5, spesielt med tanke på automatisk justering av kvalitet. For de som er interessert i mer lesing skrives det alltid mye på nrkbeta rundt valg av teknologi. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Dette virker bra. Derimot håper jeg silverlight får leve side om side som en mulighet. Det eier foreløbig html5, spesielt med tanke på automatisk justering av kvalitet. For de som er interessert i mer lesing skrives det alltid mye på nrkbeta rundt valg av teknologi. På den andre siden kan det være like så greit å bare kutte silverlight med en gang, litt som Apple gjorde med Flash. Så kan heller alle bidra til å få på plass gode løsninger i HTML5. Jeg gleder meg til Flash og Silverlight er fjernet fra jordens overflate, og jeg håper HTML-vogna hopper inn på samme spor som Firefox, Chrome & co med hyppigere oppdateringer og tilpassing til markedet. HTML 4 har regjert siden 1997, og hvis man tenker på utviklingen på internett, bruken av datamaskiner etc er det egentlig helt utrolig at vi fremdeles kjører på et så gammelt rammeverk. La oss håpe at det ikke blir 14-15 år til HTML 6! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå