Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norskhjelp

Anbefalte innlegg

1. Samtalene i tekstutdraget nedenfor er skrevet tale – såkalt transkribert talemål. Dette er et eksempel på en typisk muntlig fortelling som blir fortalt i en uformell sammenheng sammen med venner. Dere skal sammenlikne denne språkbruken med språket i en skriftlig sjanger. Ta for dere et avsnitt fra en artikkel en av dere har skrevet. Hvilke forskjeller finner dere mellom de to språksjangrene? Tips:

o Setningslengde

o Fullstendige/ufullstendige setninger

o Grammatiske ”feil”

o Hvilket ord setningene begynner med

o Ordvalg (variasjon/ikke variasjon, ord som går igjen)

o Hva tror dere er grunnen til at det er så store forskjeller mellom språkføringen i de to språkbrukssituasjonene? Tenk på hvilke betingelser de ulike formene for kommunikasjon skjer under.

I utdraget forteller samtaledeltakerne om sin første kjæreste. Martin er litt eldre enn de andre, derfor spøker Sindre om hvilket år Martin var 18 år i:

Gunnar: Lisa, hvor gammal var du?

Lisa: Jeg var, åh, hvor gammel var jeg? Jeg var ikke mer enn 15, nei, 15-16 år. Og så traff jeg <uforståelig>, og så rota vi litt og klina litt, og så ble vi sammen etter hvert, og så, jeg vet ikke, det varte vel noen måneder, og så ble det slutt igjen.

Martin: Jeg var faktisk 18 år, før jeg var inne på sånt sted.

Sindre: 18 år? Det var da Bing Crosby kom ut med ”White Christmas”?

Martin: Ja, rett før Beatles slo igjennom. Og da husker jeg faktisk at jeg hadde på meg noe som var veldig poppis den gangen. Så hvis noen hadde sett meg i det nå, så hadde jeg gått og gjemt meg. Men da hadde jeg sånn joggedress, da, ja, et eller annet som det sto sånn på brystet på, ikke sant? Jeg bare følte meg som konge når jeg er der inne. Og så er jeg der og drikker sammen med kameraten, og så går jeg og kjøper meg en øl, og er på vei tilbake gjennom dansegølvet, og så bare stopper jeg foran en jente, og hun tror jeg har sånn rosa joggedress på seg, da, og det er jo enda verre, da, det er sånn Barbie og Ken-greie, altså. Og så ser jeg bare på henne, og så bare blir jeg, faen, jeg klarer ikke få frem et jævla ord, og hun ser på meg, og så bare smiler vi til hverandre, og så bare går vi og setter oss et sted, og da bare kutta jeg ut kameratgjengen, jeg, altså. Jeg var helt borte. Og så gadd vi ikke engang være der til det stengte, gikk bare ut på utsiden, satte oss i en park på en benk, bare lissom sånn, da. Og så kom de andre ut på slutten, og skikkelig patetisk, og i det hele tatt. Men jeg ble skikkelig forelska, var sammen med henne i to år, tenker jeg.

Birgitte: […] Jeg blir gjerne forelska ved første øyekast, når jeg først blir forelska. Nei, så gikk det vel et par måneder, og den vennegjengen jeg hadde var tilfeldigvis hans gjeng også, da, og så blei vi sammen etter hvert, og så var vi sammen i to måneder, tror jeg. Så ble det slutt i et par uker, og så ble vi sammen igjen i et par uker, og så ble det slutt igjen. Men jeg glemte han lissom aldri helt. Så flytta vi fra Sarpsborg igjen etter det ene året, og da gikk jeg og lissom tenkte på han i, det tok lissom nærmere ti år egentlig, før han var helt ute av systemet. Han lå i bakhodet hele tiden.

Utdraget under er hentet fra en elevartikkel om kulturmøter:

“Mennesker som tilhører den samme kulturen, deler gjerne de samme verdiene, normene, tradisjonene og den samme kunnskapen. Det som skiller en kultur fra en annen er nettopp disse særtrekkene og ofte er det slik at det som kjennetegner en bestemt kultur, kun blir synliggjort i kontrast til en annen kultur. På denne måten har samfunnet en tendens til kun å fokusere på ulikhetene mellom kulturene. Dette kan ofte føre til et nedlatende syn på andre kulturer.”

Noen som kan gi eksempler på setningslengde eller fullstendige/ufullstendige setninger? Det er det jeg spesielt trenger hjelp med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...