Gå til innhold

Passord på nettverk, og er ruteren min blitt Fort Knox?

Anbefalte innlegg

At det står 'er på wlan' det - det bør du ikke bruke når du skal gjøre endringer, så koble til med kabel som du vet virker(i LAN port). Slå av trådløs så den ikke blander seg inn, for da kan du få rot.

Når du har koblet kabel i, hva står det på "Local Area Connection" (ikonet for nettverket/tilkoblingen din - Altså IKKE trådløst, for det disabler/slår du av)

Hvis du ikke får IP, så setter du fast IP som jeg nevnte tidligere, samt følger det jeg sa videre.

Så forklarer du konkret hva du har gjort av det som foreslås, slik at det er lettere for folk her å gi tips, hvis du vil ha det.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn.

Da har eg fikset passord på det trådløse nettet og alle pc'er og konsoller fryder seg. MEN det yrer derfor ett nytt problem, noen ganger/ofte får eg ikke koblet til internett i det hele tatt eller så kan det funke noen minutter og så faller det ut.Feilsøker og får denne feilmeldingen:

Nettverksdiagnose pinget den eksterne verten, men mottok ikke noe svar.

Kan ikke kommunisere med primær DNS-server

Noen kloke hoder som vet hvorfor DEN kommer og ødlegger?

Lenke til kommentar

Du bør forklare litt mere hva du har gjort. Har du slått av DHCP i Linksys? Har du koblet til LAN eller WAN (kabel fra modem/primærrouter til Linksys)?.

Oppsettet ditt inne i Linksysen (basic settings) bør være: DHCP: disabled, forandre ip fra 192.168.1.1 til 10.0.0.100. Deretter save og exit.

Kabel fra modem skal settes inn på en av de 4 LAN-portene.

Modemet ditt ordner nå alle IP-er og du kan nå Linksys på 10.0.0.100

Lenke til kommentar

når linksys er koblet fra modemet, så koble til med en vanlig grå (den lange som du brukte mellom pc-router tidligere)nettverkskabel.

når pc er koblet til med kabel, slå av trådløs på pc!

åpne cmd med utvidete privilegier (høyreklikk på ikonet og velg kjør som administrator)

skriv først inn ipconfig og se hvilken ipadresse du får og om det også viser "default gateway".

hvis dette kommer opp, skriv : http://(gateway IP-adresse) og "enter".

Da bør linksys adminsiden(loggin) dukke opp i webleseren din.

Hvis du ikke får opp en default gateway ip, så skriv følgene: ipconfig /renew

det bør komme opp en melding om at ip konf. er endret/oppdatert e.l.

skriv så ipconfig igjen og se om du nå har fått en gateway ip.

om du har så bruk denne adressen til å koble til.

kontroller også at du ikke har satt en fast ip på nettverkskortet ditt....

gå til nettverkstilkoblinger og høyreklikk, velg egenskaper, velg ip4 i listen og klikk egenskaper, her skal det stå "motta ip-adresse automatisk".

her skal det stå "velg automatisk

Det er viktig at du deaktiverer det trådløse nettverket når du kobler til med kabel, for hvis det trådløset er koblet til ett annet modem/router med internett, så vil dette være foretrukket nettverk for windows og du kan få problemer..... spesielt hvis begge nettverkskortene mottar ip adresser i samme adresseområde... f.eks. ett kort får 10.0.0.2 og det andre 10.0.0.100.

Lenke til kommentar
Så forklarer du konkret hva du har gjort av det som foreslås, slik at det er lettere for folk her å gi tips, hvis du vil ha det.

Sånn.

Da har eg fikset passord på det trådløse nettet og alle pc'er og konsoller fryder seg.

Unnskyld at jeg sier det, men jeg syns det er respektløst å gi såpass f ... i å forklare hva du har gjort og bare forvente hjelp. Lykke til videre

Lenke til kommentar

Du bør forklare litt mere hva du har gjort. Har du slått av DHCP i Linksys? Har du koblet til LAN eller WAN (kabel fra modem/primærrouter til Linksys)?.

Oppsettet ditt inne i Linksysen (basic settings) bør være: DHCP: disabled, forandre ip fra 192.168.1.1 til 10.0.0.100. Deretter save og exit.

Kabel fra modem skal settes inn på en av de 4 LAN-portene.

Modemet ditt ordner nå alle IP-er og du kan nå Linksys på 10.0.0.100

Mye klaging av enkelte her nå så skal prøve å forklare alt eg har gjort.

Igår fikk eg satt passord på nettet, gjorde som eg ble fortalt å skrudde av alt av trådløst, fant en kabel i boden og koblet den til Linksys, kom inn md en gang og satt WPA2 Personal AES passord.

Linksys står på Automatic Config-DHCP som hovedvalg om eg kan kalle det det. Lenger ned på den listen står det DHCP Server "Enabled" denne satt eg på "Disabled" idag. Nettet har funket bra sålangt.

Om eg skal endre Auto Config-DHCP til noe annet? Får mange valg på rullegardin menyen blandt annet Static IP. Velger eg det får eg opp masse eg må fylle inn, som IP address, Subnet mask osv osv, der aner eg ikke hva eg skal skrive inn.

kontroller også at du ikke har satt en fast ip på nettverkskortet ditt....

gå til nettverkstilkoblinger og høyreklikk, velg egenskaper, velg ip4 i listen og klikk egenskaper, her skal det stå "motta ip-adresse automatisk".

her skal det stå "velg automatisk

Det er gjort og det står "motta automatisk på begge, både ip4 og 6.

Endret av LunaticFanaticHD
Lenke til kommentar

Linksys står på Automatic Config-DHCP som hovedvalg om eg kan kalle det det. Lenger ned på den listen står det DHCP Server "Enabled" denne satt eg på "Disabled" idag. Nettet har funket bra sålangt.

Om eg skal endre Auto Config-DHCP til noe annet? Får mange valg på rullegardin menyen blandt annet Static IP. Velger eg det får eg opp masse eg må fylle inn, som IP address, Subnet mask osv osv, der aner eg ikke hva eg skal skrive inn.

Her må du skille mellom internettporten og LAN.

De siste innstillingene gjelder kun for internettporten.

DHCP-server derimot gjelder for LAN og er funksjonen som deler ut ipadresser fra Linksys.

Lenke til kommentar

Linksysen er koblet til multimodemet gjennom Lanport 2. Og etter er skrudde DHCP server av så har ikke nettet falt ut enda.

Men mtp at nettet faller ut med jevne mellomrom (vertfall igår) er det noe med at routeren slutter å dele ut ip adresser eller noe slikt? For som sagt feilmeldingen som kommer er jo at "Nettverksdiagnose pinget den eksterne verten, men mottok ikke noe svar.

Kan ikke kommunisere med primær DNS-server"

Rart at det funker enda da siden eg slo av DHCP Server i innstillingene.

Lenke til kommentar

Så lenge det virker, så er det greit ;)

Du er altså nå på husverts nett(via trådløs fra din router), og din router fungerer som en switch slik det er satt opp. Jeg trodde du ville ha enkel tilgang til å bare skrive IP i nettleser og dermed var du inn på din router, men men ... :)

Når det kommer til DNS spørsmålet, så spør om husvert opplever det samme, for mest sannsynlig er det da hans router som hoster litt

Lenke til kommentar

Eg på hans nett ja, er han som eiger nettet om eg kan si det slik. Og eg er på hans nett som du sier med min router som er koblet til hans multimodem fra Telenor.

Kjørte en ipconfig nå så kan eg skriv her hva det står om det er av intr :p

Tilkoblingsspesifikt DNS suffiks : lan

IPv4 addr: 10.0.0.1

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard Gateway: 10.0.0.138

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...