Gå til innhold

Passord på nettverk, og er ruteren min blitt Fort Knox?

Anbefalte innlegg

Hoppsann.

Det første først. Eg vil ha passord på det trådløse nettet eg har i leiligheten eg bor i. Husverten har sitt eget nettverk. Nede i boden her står multimodem der MIN router er koblet til som min laptop da kobler til Internett gjennom.

Dette vil eg ha passord på.

Men første problemet eg får nå er at eg kommer meg pokker ikke innpå min egen router lenger, altså inn i oppsettet. Helt umulig.

Hjelp meg med dette først noen.. Eg har gitt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut IP-adressen på routeren. Dette skriver du så inn i nettleseren din. Da skal du komme inn på router setup. Har du ikke endret noe pleier vel brukernavn å være admin, og passord det samme, eller 1234.

Eller har du prøvd/gjort dette allerede?

Hva slags router har du?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Aner ikke hva Ip'en på routeren er og ikke hvordan eg finner det ut. Har prøvd å gå innpå det vanlige i en nettleser. 192.168.1.1 eller noe slikt, men kommer ikke innpå noenting. De gangene eg har kommet innpå noe har eg kommet innpå en Zyxel eller noe slikt og det er vel husvertens regner eg med.

Har en Linksys WRT54GL

Lenke til kommentar

l48-2230-call2-yc.jpg

Kabler har eg liten peiling på, men har prøvd med en lang sak eg hadde liggende som eg brukte direkte fra ett modem til stasjonær PC da eg bodde hjemme. Den funket ikke.

Så prøvde eg en blå kabel, som eg pr.nå bruker som kabel mellom routeren min og multimodemet hans. Den funket like mye som den forrige.

Lenke til kommentar

Ipadressen til WRT54GL er default 192.168.1.1, men ikke sikkert at DHCP-serveren (IP-server) i den er påslått.

Du kan nullstille routeren ved å resette den (trykk inn reset i >10 sek).

Koble fra nettverkskabel til den andre routeren, slik at du ikke får to routere med samme IP...

Deretter skal du greie å logge deg inn på 192.168.1.1 på Linksys.

- Krypter trådløsnettet i den.

- Gi den statisk IP = 192.168.1.200

- Deaktiver på LAN: DHCP

- Lagre

- Koble kabel fra den andre routeren i en av lanportene på Linksys.

Routeren fungerer nå som switch og aksesspunkt som kan nås på .200

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du får opp IP som hører til den andre ruteren må jeg være enig med Skrotnes med at det høres ut som DHCP er deaktivert på denne.

Å resette ruteren - så logge inn og sette den opp - og så evt. deaktivere DHPC er en mulighet, men jeg vil lufte en annen mulighet også:

Du kan finne IPen på din egen ruter ved å sjekke fra interfacet på den andre hovedruteren dersom du har tilgang til denne. Din egen ruter vil ha fått tildelt en IP der som du kan se i DHCP listen. Dette er enklere i den forstand at det krver ikke at du må resette alle instillingene dine først - mens osm sagt krver det naturligvis tilgang til den andre ruterens webgrensesnitt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du kobler til zyxel sier du på 10 adresse - altså, du har selv en 10 adresse. Du har resatt din egen router, så den er på ett annet nett - du kommer ikke inn på den da.

Sett din egen IP til fast ip på 192.168.1.7 (elns, over 1 på siste tall)

Så kobler du til med kabel og disabler trådløs. Kobler inn på egen router på 192.168.1.1 - bruk default bruker/pass (ettersom du har resatt den sier du) Så setter du innstillinger du vil ha.

Når du er ferdig, så pass på å koble til ditt nett og ikke hans da ;)

Lenke til kommentar

Hva annet eg kan gjøre når det STÅR på tilkoblingen at eg er koblet til Linksys vet eg ikke. Og som sagt, har prøvd å koble med direkte til routeren med kabel men det nytter heller ikke, så.

Koblet routeren fra modemet, strømmen står på såklart. Prøvd med kabel både i WAN port og LAN port på Linksys routeren men likevel får eg ikke kommet meg innpå.

Så hva annet skal eg liksom gjøre? Skru den fra hverandre og legge den over pc'en? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...