Gå til innhold

Vil sette opp media server, Kunne trengt noen råd.

Anbefalte innlegg

Hei. Vil sette opp en media server på rundt 10 TB

Hvordan blir dette med raid 5. slik at jeg ikke mister alt om 1 ryker og at den fremdeles kan vises som en disk. Hva er beste måten og sette opp dette på?

Vil prøve og holde komponentene så billig som mulig og at den må kunne spille av blu ray.

Takker for svar!

Endret av Thuesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pga flommen i Thailand er harddisker atm svindyre, då fleire produsenter var rammet (deriblant firmaet som produserer spindel for 90% av andre produsenter) så eg ville helst satt det på frys fram til videre. :p

For sammenligning kjøpte eg Samsung Spinpoint F3 1TB for 439 kr for flommen. Nå finner eg ikkje samme modellen igjen i det heila, men komplett.no har derimot ein 250GB versjon... til 469kr.

Lenke til kommentar

Hvorfor spare inn på delene når du skal ha 10 tb (det er ganske så dyrt)?

Dessuten, vent litte til fordi harddisk prisene er fortsatt litt rare

Hvorfor skal han ikke spare på delene når harddiskprisene er så høye?

Hei. Vil sette opp en media server på rundt 10 TB

Hvordan blir dette med raid 5. slik at jeg ikke mister alt om 1 ryker og at den fremdeles kan vises som en disk. Hva er beste måten og sette opp dette på?

Vil prøve og holde komponentene så billig som mulig og at den må kunne spille av blu ray.

Takker for svar!

RAID5 er i mine øyne den beste versjonen om du skal ha RAID, siden om èn av diskene blir ødelagt, kan du sette inn en ny og filene fra den ødelagte harddisken blir rekonstruert på den nye. Men å ha 5x2tb i RAID5 kan være litt farlig, husker i 2009 (elns) da 2tb-diskene kom, var det mange som mente at RAID5 var dødt siden det er umulig å ikke få disk error under rekonstruksjon eller noe, dog vet jeg ikke hvordan det er i dag, siden jeg ikke er oppdatert på den fronten

EDIT: leif

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Jeg tenkte at det er ikke mye vits med et dyrt hovedkort, skjermkort, prosessor og ram for og bruke som media server?

Er det raid kontroller kort som er det beste? er ikke så gal pris på det heller.

leste at prisene på hardisker ikke blir bedre før etter sommeren i 2012? Det blir for lenge for meg. men 2tb disk for 1000 spenn som er hva det koster nå så er ikke det så galt.

Jeg er kun ute etter mye plass og at den klarer og spille av media til boxee box, laptop og primær maskinen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...