magneman Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Hei, har eksamen i samfunnsøkonomi enda, blir spennende ettersom jeg ikke har hatt noe økonomi før verken på vgs eller annen høyere utdanning. Jeg stusser over et ord, monetary target. I boka står det: "Following a monetary target, the central banks adjust interest rates to maintain the quantity of money demanded in line with the given target for money supply." Det er i forbindelse med pengepolitikk (IS/LM-kurven). Forandret monetary target gir skift i LM-kurven, men i en slik enkel modell, forutsetter vi da at pengetilbudet styres direkte av banken, eller indirekte gjennom renten? Slik jeg tolker det justerer sentralbanken renten ut i fra ønsket etterspørsel etter penger, men er usikker. Resultatet av forskjellene skal vel bli lik uansett (styres pengetilbudet direkte sentes renten passivt slik at tilbud = etterspørsel, og styres renten så justeres etterspørselen og sentralbanken tilbyr etterspurt kvantum)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå