Gå til innhold

2600k, gtx 480sli på vann?

Anbefalte innlegg

Heisann jeg sitter og vurderer og kjøpe vannkjøling pågrunn av at skjermkortene blir utrolig varme i sli.

Er det noen her som kan veilede meg i riktig rettning anngående hvilke deler jeg eventuelt trenger?

Specs atm:

GA-Z68XP-UD3

[email protected] med Noctua NH-D14

16gb vengeance cl8

2x zotac gtx 480

corsair 950w

Cooler Master CM 690 II Lite

Agility 3 120gb

Er det lurt og kjøle både skjermkort og cpu med vannkjøling eller hva tenker dere?

post-137208-0-05288400-1323860941_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser trangt ut der inne. :p

I utgangspunktet meiner eg sjølv at ein like gjerne må slå på stortromma når ein skal vannkjøle. Spesielt for å få ut støyen av kjølernes mange vifter.

Men om det er nødvendig for deg å vannkjøle er ein anna sak. Du kan alltids slenge på to vifter i sidedøra på kabinettet for å få mer luft inn mellom kortene vel?

Lenke til kommentar

Selve kabinettet er fylt opp med vifter, 2x120 toppen 1x120 foran, 1x120 bak, 1x120 under og 1x120 på siden.

Får ikke på den siste på døra pågrunn av noctua kjølern.

Angående prisen så er vell 2500-3000 det jeg hadde tenkt og bruke.

Angående og selge kortene hvilken pris kan jeg forvente får disse kortene?

Lenke til kommentar

Tror du er litt optimistisk til budsjettet her.

360+240 tror jeg er minstekravet for akseptabel kjøling av dette. Helst ser du på 2x 360mm og gjerne mer på radiatorsiden her. Med vifter på 1800-2000RPM kan du regne med å få kjølt ca 150W på tynne radiatorer eller ~225W på tykke radiatorer. Kabinettet ditt har plass til en tynn 240rad i toppen, en tykk 240rad i bunnen (fjerne halve harddiskburet) og en 120rad på eksosdelen. Det er 700 kr for dette alene.

Pumpemessig tror jeg du må starte med to pumper, men jeg har ikke undersøkt så nærme enda. Laing 5.25bay DDC res for 1 & 2 pumps, 1000 kr for pumper og tank

Blokker: CPU 400 kr, GPU 550 kr x2. Her må du ut med ca 1500 kr

Nipler, slange og andre koblinger koster deg ca 750 kr

Vifter koster deg ~550 kr

Viftestyring blir nødvendig for å ikke ha masse bråk hele tida, ca 300 kr.

Totalt må du nok ut med nærmere 5K for å få et fullstendig vannkjølingssett til dette fra bunnen av.

Lenke til kommentar

Litt optimistisk budsjett, som nevnt - spesielt mht. at du ønsker å vannkjøle både GPU'ene og CPU din.

Om du tar en kikk i min signatur, så har jeg ikke samme maskin som deg - men endel av komponentene er identiske. Jeg har også ramset opp endel av vannkjølingskomponentene mine der.

Nå har jeg kun 1 singel-loop for GPU og kjøler ned CPU min med en Corsair H50. Prisen jeg betalte hos aquatuning for den loopen, var ca. NOK 2100,- alt i alt.

Komponentene jeg kjøpte i dette beløpet var følgende:

-GPU blokk

-Fittings

-Pumpe

-Radiator

-Reservoar

-Slange

-Kjølevæske

-Vifter

Jeg trengte ikke å kjøpe viftestyring bl.a. da jeg hadde dette fra før. Men de koster ikke skjorta, og du får deg en bra viftestyring for NOK 300-400.

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Litt optimistisk budsjett, som nevnt - spesielt mht. at du ønsker å vannkjøle både GPU'ene og CPU din.

Om du tar en kikk i min signatur, så har jeg ikke samme maskin som deg - men endel av komponentene er identiske. Jeg har også ramset opp endel av vannkjølingskomponentene mine der.

Nå har jeg kun 1 singel-loop for GPU og kjøler ned CPU min med en Corsair H50. Prisen jeg betalte hos aquatuning for den loopen, var ca. NOK 2100,- alt i alt.

-GPU blokk

-Fittings

-Pumpe

-Radiator

-Reservoar

-Slange

-Kjølevæske

-Vifter

Jeg trengte ikke å kjøpe viftestyring bl.a. da jeg hadde dette fra før. Men de koster ikke skjorta, og du får deg en bra viftestyring for NOK 300-400.

Det du må huske på er at når TS skal ha 2x GPU-blokker og en CPU-blokk må han ha flere radiatorer og mer head for å få optimal kjøling. For ikke å nevne at om pumpa feiler på et slikt oppsett kan det ha katastrofale følger. Derfor to pumper siden du er helt på grensen med en pumpe og et helt bart oppsett, slenger du på en quick disconnect er du under anbefalt flyt i loopen, og da synker ytelsen drastisk fort.

At kabinettet egentlig er litt trangt for et slikt oppsett (du får ikke plass til annet enn 30mm tykke radiatorer i bunnen av kabinettet med to grafikkort) hjelper heller ikke så veldig.

Dette går bra i prinsippet. 2x RS240 + 1x RX120 med Gentle Typhoon 1850RPM vil gi gode temperaturer i loopen selv om man overklokker ganske heftig, problemet blir bare at prislappen fort stiger fort når du skal kjøle såpass mye.

Lenke til kommentar

To pumper vil jeg ikke påstå er nødvendig, men det avhenger selvfølgelig av hvilken pumpe man har. Selv har jeg en AC Aquastream XT som uten problemer klarer tre blokker og to radiatorer, deriblant en BIGTX360 som byr på noe mer motstand enn den jevne radiator. Aquastream XT justerer selv pumpefrekvensen utifra motstanden i loopen og den ligger godt innenfor marginene. Denne pumpen kan forøvrig sammenliknes med MCP655 Vario på nivå 3.

Jeg har så og si det samme oppsettet som TS og med en 120/60mm(7FPI)-push/pull og BIGTX360 med push(GT AP-15@1850rpm) ligger jeg på ca. 7C delta-t i BF3 der begge mine GTX570 belastes 90-100%/4-500W. Med høyere rpm. kunne jeg godt klart meg med kun BIGTX360, men det blir for mye støy. Nå er også delta-t på over 10C utenfor min komfortsone, men til vanlig bruk uten overklokking, evt. mild sådan, kan man klare seg fint med 15C+ delta-t.

Som man ser av denne grafen kan en god radiator med høy finnetetthet kvitte seg med ganske mye varme under riktige omstendigheter. Merk at disse resultatene forutsetter 1.5GPM.

GTX360_HeatLoadChart.jpg

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

-GPU blokk

-Fittings

-Pumpe

-Radiator

-Reservoar

-Slange

-Kjølevæske

-Vifter

Det du må huske på er at når TS skal ha 2x GPU-blokker og en CPU-blokk må han ha flere radiatorer og mer head for å få optimal kjøling. For ikke å nevne at om pumpa feiler på et slikt oppsett kan det ha katastrofale følger. Derfor to pumper siden du er helt på grensen med en pumpe og et helt bart oppsett, slenger du på en quick disconnect er du under anbefalt flyt i loopen, og da synker ytelsen drastisk fort.

At kabinettet egentlig er litt trangt for et slikt oppsett (du får ikke plass til annet enn 30mm tykke radiatorer i bunnen av kabinettet med to grafikkort) hjelper heller ikke så veldig.

Dette går bra i prinsippet. 2x RS240 + 1x RX120 med Gentle Typhoon 1850RPM vil gi gode temperaturer i loopen selv om man overklokker ganske heftig, problemet blir bare at prislappen fort stiger fort når du skal kjøle såpass mye.

Sa ingenting på din post og stemmer det du sier. Ville bare gi OP en indikasjon på mitt oppsett og pris :thumbup:

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...