Gå til innhold

Levetid for kamerahus?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte canon 350d før jul i 2007 (altså fire år siden). Nå sliter jeg veldig med å bruke det. Autofokusen er kjempetreig og det reagerer ofte ikke når jeg prøver å ta bilder.

Er det verdt å levere det inn til reparasjon? Eller kan man ikke forvente at et kamera holder seg i mer enn fire år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte canon 350d før jul i 2007 (altså fire år siden). Nå sliter jeg veldig med å bruke det. Autofokusen er kjempetreig og det reagerer ofte ikke når jeg prøver å ta bilder.

Er det verdt å levere det inn til reparasjon? Eller kan man ikke forvente at et kamera holder seg i mer enn fire år?

Levetida for eit slikt kamera skal vere langt over fire år ved normal bruk. Brukar du fleire objektiv? Hvis ikkje kan feilen ligge i objektivet. Prøv evt med eit anna objektiv.

Du har uansett fem års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Prøv med et annet objektiv på kameraet. Da ser du om det er objektivet eller kamerahuset det er feil med. En annen feilkilde er at kontaktpunktene mellom objektiv og kamera kan være skitne.

Selve kamerahuset bør man kunne forvente at skal holde mer enn 4 år ja.

Lenke til kommentar

Nå begynner 350D å bli et relativt gammelt kamera. Teknologien er forbedret med ja, tja lysår siden dette kameraet kom ut.(en liten overdrivelse, men du skjønner tegninga) Prøv med reklamasjon så kanskje du får et 550D eller noe. Jeg ville IKKE sendt et så gammelt kamera på rep. Da kan du likegodt kjøpe et nytt(til samme pris og som er mye bedre).

Men før du begynner å tenke i disse baner, prøv å resette det til orginalinnstillingene. Eller prøv med et annet objektiv. (slik Nautica og BonzoDog nevner)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Generellt kan man si at lysten på nytt kamera inntreffer lenge før den tekniske levetiden. Et 5 år gammelt kamera er like godt som da det ble kjøpt såfremt det ikke inntreffer noen teknisk feil eller at kameraet er brukt på en slik måte at det blir forringet av ytre påvirkninger. (Fukt/kondens, støv/sand. Massiv bruk kan selvfølgelig slite ut lukkeren, men et Canon 350 har vel en forventet lukkerlevetid på rundt 25K klikk? Mitt Nikon D50 har passert 27K klikk nå og fungerer fortsatt utmerket.

Har autofukusen din vært bedre før? I såfall kan det være en feil. Autofokusenheten er en hoveddel i kameraet som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, og dermed vil reklamasjonsrett kreves. Denne er som kjent 5 år. Som nevnt over kan det og være feil i objektivet, det er jo de som fokuserer på kommando fra kameraet. Alle Canoncamera har vel såvidt jeg vet fokusmotoren i objektivet. Prøv med et annet bjektiv for å prøve å isolere ut wen evt. feil.

Nye kamera har selvfølgelig større skjerm, raskere og forbedret AF, høyere ISO og en rekke andre ting, men den gamle modellen tar like gode bilder som det alltid har gjort. I de fleste tilfellene 99,9%.... er det uansett mannen/kvinnen bak kameraet som er den begrensende faktoren :-) Brukt riktig kan et 5 og for den saks skyld 10 år gammelt kamera ta utmerkede bilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Opplever samme problem med forskjellige objektiv, mest når det er mørkt.

Skal prøve å resette for å se om det hjelper, om ikke tar jeg kontakt med butikken :)

(og ja, jeg vet fotografen er det viktigste, men jeg klarer ikke fokusere manuelt :/)

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye du kan angående kameraet, men kan det være at du kun bruker et fokuspunkt og fokuserer på feil plass i forhold til det ?

Nei, jeg kan kameraet ganske godt etter hvert :) (bortsett fra navnet ;)) Og jeg har som sagt ikke hatt problemer tidligere. Kontaktet butikken som sa det kunne være en garantisak, men at de måtte se på det først så jeg måtte stikke innom. Ikke så enkelt når det er to hundre mil til nærmeste avdeling. Menmen. Mannen liker manuell fokus best, så nå tenker vi at han kan arve mitt også kjøper vi nytt til meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...