Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A8 vs BMW 7 vs Mercedes S - erfaringer?

agjell

Anbefalte innlegg

Planlegger kjøp av en 2006/2007 modell Audi A8 (Typ 4E), BMW 7 (E65) eller Mercedes S-klasse (W221). Det som veier mest er hvor problemfrie bilene er, dvs hva jeg må regne med å bruke på service og vedlikelhold. Km-stand på bilen jeg velger vil være 80-100k Hvilke store servicer må tas i dette km-segmentet? Andreprioritet er innvendig størrelse, støy og generell luksusfølelse. Jeg har en forkjærlighet for A8 grunnet firehjulstrekket, men vurderer de andre også. Motorstørrelse dikteres av pris og dette er ikke så viktig for meg. Det som derimot er viktig er informasjon om noen av motoralternativer er bedre enn andre; dvs mer vedlikeholdsfrie. Ønsker helst tilbakemelding fra personer med konkrete erfaringer fra disse bilene i 2005 modell eller nyere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til kvalitet er det ikke så alt for mye å lene seg på her. Dette er relativt sjeldne biler. Det finnes nok noe, men jeg har ikke alt for mye tid til å lete akkurat nå. Kan sjekke opp litt senere.

Det jeg kan si er at gamlingen har hatt både 4E (facelift, 3,0 TDI) og E66 (745d) (samt at jeg har kjørt flere av disse bilene ifm. med jobb). Førstnevnte var det en god del elektronikktrøbbel med. Måtte blant annet bytte flere hjerner som var relativt dyre. Dette var visstnok (uten at jeg vet om dette stemmer) fordi en del av disse var plassert på idiotiske steder. For eksempel skal det sitte én under koppholderen foran, én i fotbrønnen på passasjersiden og én på siden av bagasjerommet. Sistnevnte var etter sigende ekstra utsatt da det var noen dårlige tetninger som kunne føre til lekkasje.

Det hører også med til historien at denne bilen endte opp med å begynne å brenne (etter at den var solgt videre), og dermed var det ikke stort mer enn en aluminiumsklump igjen.

Når det gjelder S-klasse vet jeg at Mercedes har hatt en del trøbbel med luftfjæringen på alle sine modeller. Ikke spesielt billig å bytte.

Automatkassene til BMW har ofte "lifetime"-olje. Dermed bytter ikke BMW oljen, men det kan gjøre at kassa raser etter 120-150.000 km. Sørg derfor for å bytte denne hvis du velger BMW.

Generelt sett kan man også si at slike biler er dyre å vedlikeholde. Ofte er verkstedprisene mye høyere enn på merkenes andre modeller. Det samme gjelder delene.

Når de fungerer er imidlertid alle tre glimrende biler, og hvilken du velger har mer med personlige preferanser å gjøre enn hva som er best. 7-serie er den mest sportslige av de tre, S-klasse er mest komfortabel mens A8 befinner seg et sted midt mellom. Luksusfølelsen er god i alle, men personlig synes jeg at E65/66 virker en smule mer gammelmodig i interiøret enn de to andre.

Endret av Tee-Zee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...