Gå til innhold

[Løst] SATA porter fungerer ikke

dem0

Anbefalte innlegg

Halla, er stuck med et irriterende problem som jeg trenger hjelp med.

Jeg rydda litt på ledningene i går, koblet fra alle ledningene til hovedkort, harddisker og alt.

Når jeg koblet alt tilbake og startet pcn kom det opp en bios meny. Jeg husker ikke nøyaktig hva som sto, men alternativene var i hvert fall å ta i bruk siste fungerende setup eller default setup. Tenkte ikke så mye over det, stod ikke noe om hardware feil eller lignende, og valgte sist fungerende setup. Antagelig dette som førte til problemet siden jeg stokket litt om på SATA ledningene.

Problemet er at BIOS ikke oppdager harddiskene, heller ikke cdrom. Hvis jeg skifter til ACHI-mode blir de oppdaget, men etter at jeg har installert Windows skjer det en disk error og vil ikke boote. Ledningene fungerer, harddiskene fungerer, cdromet fungerer og portene fungerer (men bare i ACHI-mode). Min gjetning er at det er cmos, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram.

Trenger hjelp med å løse det her, så fyr løs.

hovedkort: GA-P55-USB3

harddisker: Corsair SSD 60gb, Western digital 500gb + Seagate Barracuda 500gb

PSU: corsair 650w

edit: glemte å si at alt fungerer normalt hvis jeg kobler SSD'n og cdromet i GSATA-portene, brukter dette som midlertidig løsning siden det gir lavere ytelse.

Endret av demonize
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den "BIOS-menyen" som kom opp var en CMOS-reset. Jeg kom borti jumperen når jeg flyttet på ledningene...

Siden alle bios innstillingene ble tilbakestilt gikk IDE-mode på SATA-portene til helvette. Måtte inn i BIOS og skru av "Set SATA Port0-3 Native Mode".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...