Gå til innhold

Brukbar DDR2 ram?

Kneipp

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg må kjøpe nye minnebrikker på en litt aldrende PC. Jeg har i dag 2x Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5.

Dvs. 4 ganger 1gb.

De to siste brikkene som satt i b1 og b2 er blitt 'dårlige' har jeg funnet ut, får problemer med booting.

Så jeg har bestemt meg for å kjøpe nye. Man vet jo ikke hvor lenge de to friske brikkene holder, og så er 2gb litt for lite.

Litt specs:

Asus P5K-E WIFI-AP

4 x DIMM, Max. 8 GB, DDR2 1066*/800/667 Non-ECC,Un-buffered Memory

Dual Channel memory architecture

*The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz

Q6600

Corsair HX520W

Jeg har lurt på siden jeg først må kjøpe nye brikker, skal jeg kjøpe to 4gb sett, til sammen 8gb, eller er det mer enn nok med 4gb? Er det noen ulemper hvis jeg skulle å kjøre 4 brikker med til sammen 8gb, vs. 2 med til sammen 4gb?

Nå har jeg jo kjørt fire brikker i hvertfall 2 år, jeg er bare usikker på hva som er mest lønnsomt.

Jeg har ikke og skal ikke overklokke. Denne pcen står på nesten døgnet rundt, hvis det skulle ha noe å si.

Har sett litt på Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 og Corsair TWIN2X PC6400C5DHX DDR2 4GB KIT

Så vidt jeg kan så er de identiske utenom at DHX versjonen har bedre kjøleegenskaper?

Tar gjerne imot alle tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg kan så er de identiske utenom at DHX versjonen har bedre kjøleegenskaper?

Tilsynelatende, ja. Og RAM-kjøling er ikke akkurat kjempenødvendig. Når det gjelder mengde kommer det an på bruksnivået ditt. De fleste greier seg egentlig med 4GB - men det er mange som går for 8GB for å sikre seg.

Hva slags hovedkort har du og hvilken hastighet støtter den? Hvis du kan bruke 1066 MHz ville jeg valgt brikker med denne hastigheten.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags hovedkort har du og hvilken hastighet støtter den? Hvis du kan bruke 1066 MHz ville jeg valgt brikker med denne hastigheten.

Hovedkortet er Asus P5K-E WIFI, står mer info om det i første innlegget.

Det støtter 1066 mhz ja, men somsagt så tror jeg ikke at jeg vil gå for overklokking.

Jeg tenker max 1000 kr. hvis jeg går for 8gb.

Takker for tips og svar :)

edit: Gikk for Kingston brikkene du nevnte.

Det sto mellom Corsair og Kingston. Jeg lot meg fange av at Kingston varianten hadde flere nyere brukeranmeldelser på komplett.no og har mulighet for 1066 MHz hvis jeg vil prøve det.

Fant ikke den på prisguiden for å sammenligne priser så jeg bestilte fra komplett.

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...