hernil Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Hei og hopp forumfolk! Etter å ha klart meg nogen lunde greit med en litt kjip skolepc er det på tide å oppgradere og denne gangen legger man litt penger i det hele Jeg bruker for tiden Ubuntu (dvs. når jeg kommer tilbake fra packpacking så skal jeg bruke det igjen) og er godt fornøyd med det. Har ingen planer om å gå tilbake til Windows og det er derfor viktig at komponentene i pc-en kjører ut av boksen, uten problemer med Linux. Ca. 14 tommer tror jeg er en god størrelse, og gjerne med så høy oppløsning som mulig. 900 vertikale pixler er nok minimum. Kommer i ny og ne til å kjøre virtuelle maskiner og har ingen planer om å tenke noe særlig på swap så jeg vil har 8gb ram. Prosessormessig heller jeg litt mellom Intel SandyBridge i5 eller i7, men såvidt jeg kan se er det i tillegg en del forskjellige modeller under hvert flagg. Jeg har såpass lite peiling på akkurat dette at det benevningene etter ikke sier meg så mye. Her vil jeg gjerne ha veiledning! Jeg spiller ikke, og har generelt ikke de største ytelsesbehovene, men som sagt tenker jeg å kjøre litt virtuelle maskiner, HD video vil spilles av og etterhvert som jeg skal studere kan det jo bli en del programmering og med det også kompilering av kode. Likevel tror jeg kanskje at det vil holde med en i5-variant. Rett meg gjerne Jeg spiller som sagt ikke og har dermed ikke noe store grafikkbehov. Jeg tenker derfor at jeg vil være godt fornøyd med integrert Intel-grafikk. Antar at full HD burde være problemfritt i disse dager Det sparer meg i tillegg for trøbbel som hybrid-grafikk har i Linux. Som systemdisk kommer jeg til å ha en SSD. Enten kjøpt med maskinen, eller som jeg legger inn selv hvis det er mye å hente der. Av kontakter vil jeg ha nok USB-porter. Minst tre av dem og minst en av dem USB 3. HDMI-port. Gjerne en legacy VGA eller DVI-port også. Ethernet må jeg ha, og har den støtte for mobilt bredbånd så er det jo alltids hyggelig det skulle jeg finne ut at jeg vil bruke det om en stund. Designmessig er jeg ganske fleksibel. Jeg syns f.eks at Mackbook pro er kjempelekker (den er dog veldig ute av bildet ettersom det er Apple. Nok om det) i tillegg til at jeg syns ThinkPad maskiner er fine. Maskinen jeg har sett mest på er ThinkPad T420s. Det mest "negative" her er kanskje batteritiden (dog kan den utvides hvis jeg ofrer dvd-romen i perioder) og det at harddisken/SSD-en må være 7mm tykk. Sistnevnte begrenser valget litt ved oppgradering, men det er ikke alt for ødeleggende. Grunnen til at jeg ser på T420s over t420 er stort sett USB 3. Takker så mye for hjelp Lenke til kommentar
hernil Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Glemte jo litt aa si hva jeg oensket hjelp til. Vil gjerne vite om noen har tips til andre pc-er som innfrir kravene mine og gjerne litt for og imot i5/i7 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Du har ikke vurdert Sony vaio? Lenke til kommentar
Redman Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Har selv de samme behovene som du beskriver, og er på utkikk etter ny. Har innsett at oppløsningen og kvaliteten på skjermen som jeg ønsker er vanskelig å finne, umulig under 15. Dell Latitude E blir min neste, full HD og knall kvalitet;) Endret 16. desember 2011 av Redman Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 multicom sine kunshan er jo gode kvalitets maskiner kan leveres med SSD+HDD, uten operativsystem, opptil 8GB minne og en god 1920x1080 skjerm problemene er vel at man må bære rundt på et kraftig grafikkort som kanskje tar noe av batteriet (er ikke helt sikker på om det kan skrus av) er heller ikke helt sikker på om den kjører ubuntu helt smertefritt Lenke til kommentar
Occi Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Hadde holdt meg langt unna Multicom etter alt det negative jeg har lest om den nettbutikken her på forumet ja.. Anbefaler deg å titte på Sony Vaio, de har noen virkelig snasne toppmodeller, men er vel 13.3" tror jeg. Så har du jo ThinkPadsa til Lenovo. HP ProBook eller EliteBook. Har selv en ProBook 6460b, veldig fornøyd, alt av drivere har fungert flotters i Arch Linux, eneste minus er at den er litt høyere enn sine konkurrenter. Dette er alle laptoper som tilbys med høy oppløsning og gjerne også matte skjermer. Om du har negativ erfaring med HP så dropp alt du "veit" om HP, da bedriftslaptopene deres som jeg nevnte er av en helt annen verden enn konsumerlaptopene. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Har faatt litt inntrykk av at Sony har en del Windows-spesifikke loesninger som vil veare vanskelig aa faa til aa fungere paa Linux, men mulig noen kan avkrefte dette? Det er et poeng at den skal veare liten og nett og 14 tommer er vel en fin stoerelse har jeg funnet ut. Har i dag 15,6 og kjearesten har 13,3. 14 er akkurat passe vil jeg tro Kikker litt rundt paa Dell, HP og Sony sine sider, men er saant et virvar av modeller. Ikke saa lett aa sitte paa en treg internettkafé ... Hvorfor har ikke alle faa modeller og mange konfigurasjonsmuligheter? Fins det noen grunn til aa velge bort ThinkPad? Er de f.eks dyrere for samme innhold? Er det forresten noen som vet hvor jeg kan faa konfigurert en maskin foer kjoep? Kan godt veare gjennom bedrift. Noen som har kommentarer paa i5 vs. i7 for min bruk og eventuelt hvilke av "undermodellene" jeg burde gaa for? Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Kan svært lite om Sonys Vaio utover at de ser veldig fine ut, har knall spesifikasjoner og virker som om de er bygd bra også, men prisen er da også deretter. Angående Windows-spesifikke løsninger så finnes det til de aller fleste laptoper på dette nivået eller fra bedriftssortimentet (som f. eks HP Probook/Elitebook som jeg nevnte), noe som innebærer at det følger gjerne med mye software for backup, sikkerhet o.l. Kjekt for firmaer, men dette vil kun være tilgjengelig i Windows. Syns selv 14" er en helt greit størrelse, noe mindre kunne jeg ikke ha tenkt meg i alle fall, er egentlig ganske perfekt. Enig at det er et virvar av modeller, men av HP så har jeg i alle fall HP ProBook 6460b som jeg kan anbefale, men denne er ganske mye billigere enn 15,000, så jeg vil tro EliteBook er hva du burde velge om du har lyst å bruke mere penger. ThinkPads er generelt sett ganske kraftige og dyre laptoper, men veit ikke om de er dyrere enn alternativene som blir diskutert her. Det er hvertfall mange som har brukt ThinkPads i åresvis og nekter å bytte, så det må jo være en grunn til det kan jeg tro Konfigurering av laptoper er vel kanskje mulig fra noen leverandører som Dell og kanskje HP, men Sony og Lenovo (ThinkPad) veit jeg ikke noe om. Er du sikker på at du trenger det da? Husk forresten at du ikke har like mange rettigheter om du kjøper igjennom et firma med tanke på i alle fall retur. Reklamasjon er vel likt tror/håper jeg Toppmodellene av i5 er mer enn sterke nok for helt vanlig bruk, særlig om du ikke skal spille. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Jeg er nå hjemme igjen fra tur, men skal ut til utlandet igjen 12. januar eller så og trenger at pc-en er på plass til da. Er det noen som har tips til hvor jeg kan få (konfigurert og) kjøpt en T420s? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå