Gå til innhold

Tips til å filme dokumentarfilm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Canon 60D og skal ha en skoleoppgave der jeg skal lage en dokumentarfilm. Filmen skal handle om andre verdenskrig og konsekvensene av den. Der skal jeg intervjue folk som har opplevd krigen, der de skal fortelle om hvordan de opplevde krigen.

Det jeg luer på er om dere har noe tips om jeg burde filme i 16:9 eller 4:3? Om dere har noen tips i forhold til hvilket objektiv jeg burde bruke? Har dere tips til om jeg burde bruke den innebygde mikrofonen eller om jeg burde bruke en ekstern mikrofon?

Hvis dere har andre tips jeg burde følge så er det fantastisk. Takker for alle svar :D

Endret av kentroan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16:9 eller 4:3 avhenger av personlige preferanser, men førstnevnte er vanligst for tida. Det greieste er vel å velge 19:6 og eventuelt beskjære i etterbehandligen hvis du er i tvil. Angående objektiv -- det varierer jo helt av hva du har tilgjengelig og hva som skal oppnås av effekter. Generelt anbefaler jeg imidlertid ikke å zoome med mindre det er gjennomtenkt og forsiktig utført, og selv om det er mulig å få veldig tynn dybdeskarphet med SLR er det ikke nødvendigvis alltid en god idé. Pass forøvrig på å være forsiktig med lukkertiden -- bruk helst en lukkertid på 1/2t der t er bilder pr. sekund -- nærmere bestemt, for 25 fps, bruk 1/50, med mindre du er ute etter en helt spesiell effekt (mer info om det her).

Lyden er ekstremt viktig, og kan fort avgjøre hvorvidt hele produksjonen virker nogenlunde troverdig. Ekstern mikrofon er helt nødvendig, enten i form av noe montert på kameraet eller en ekstern opptaker. Personlig foretrekker jeg sistnevnte på grunn av fleksibiliteten det gir. Zoom H1 eller H4n er gode alternativer, men det finnes mye annet bra jeg ikke har prøvd også.

For intervjuer bør mikrofonen plasseres så nærme den snakkende personen som praktisk, og vindhette er nyttig å bruke for å redusere blåselyder. Dessuten er det en stor fordel å bruke bakgrunnslyder, spesielt i oversiktsbilder og andre sekvenser uten snakking. Unngå i alle fall total stillhet.

Vel så viktig er det imidlertid å ha en god intervuteknikk -- forbered spørsmål godt på forhånd. Sørg for at intervjuobjektet er komfortabelt. Innled gjerne med noen uviktige spørsmål som det ikke er noe problem hvis blir dårlige. Gi tilbakemeldinger i form av nikking og smiling når objektet snakker, men unngå for all del fristelsen til å si "ja, mhm uhuh hmm mhmhm" som man gjerne gjør i vanlige konversasjoner, for det høres teit ut og er et helvete å redigere vekk. Vent gjerne litt med å stille neste spørsmål når objektet er ferdig med å svare, den korte perioden med stillhet kan få vedkommende til å utdype svaret, og kan gjøre klipping lettere. Unngå lukkede spørsmål, si heller "fortell litt om ..." enn "var det sånn at ... ?".

Bruk også gjerne tid på å få en eventuell voiceover til å høres bra ut; pass på det vanlige med å snakke i riktig tempo, med et avpasset nivå av innlevelse, og så videre.

Dramaturgi, klipping og denslags er selvfølgelig også veldig viktig; der anbefaler jeg egentlig å se på dokumentarer som feks NRK Brennpunkt. Legg spesielt merke til komposisjoner, klipping, bruk av oversiktbilder og slikt som fyllstoff mellom intervjuer og gjerne også farge- og lysbruk. Vurder apropos det gjerne å bruke en reflektor når det er folk som skal filmes.

Uansett, lykke til! Å lage filmer er ganske arbeidskrevende, men veldig moro når resultatet blir ålreit. :)

EDIT: forresten, husk å sette av rikelig med tid til redigering. Det tar gjerne enda mer tid enn man skulle tro, og det blir fort fryktelig frustrerende å sitte og klippe og synke lyd og korrigere farger og rendre, rendre, rendre, rendre dagen før deadline (har vært der et par ganger ...)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Tusen takk for tipsene :) Jeg har et 50mm f 1,8. Burde jeg skaffe meg et annet objektiv med annen brennvidde? Har dere flere tips så er det fantastisk :)

50mm F/1,8 II duger i massevis. Husk oppløsningen er uansett dårlig på video sammenliknet med bilder så om du ikke har det dyreste av det dyreste av objektiv spiller ingen rolle. Mange som bruker eldgamle objektiver når de filmer med DSLR. Fokus kan bli et problem på objektivet siden det ikke har noen ordentlig fokusring. (men dette gjør ingen ting så lenge intervjuobjekt og kamera står stille)

Om du trenger et annet objektiv enn 50mm veit jeg ikke, det kommer litt an på det du skal filme. 50mm på 60D er perfekt når du intervjuer personer f.eks. sittende i et rom eller på gata. Men til oversiktsbilder som skal danne en oversikt over f.eks. et landskap eller liknende trenger du noe som er litt videre. 20-30mm området tenker jeg. F.eks. denne eller denne.

Når du intervjuer personer husk regelen om det "gylne snitt". (ikke plasser intervjuobjektet midt i bildet men 1/3 fra høyre bildekant) Dette gir et mer profft utrykk og er i tilegg mer behagelig å se på. Men, her stopper erfaringene mine. Ser du også har fått gode svar tidligere i tråden.

Husk STØDIG stativ og kameramann hvis du har tilgang til dette.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Skriv manus. Bruk Audio-Visuel manus format;CELTX. Skriv ned alle illustrative motiver du skal bruke for å brekke opp intervjuene og hvor dine spørsmål skal komme i sammenhengen. Finn klipp på YouTube som du kan bruke. Film bilder fra historiebøker og leksikon fra WWII.

Skift kameraposisjon når intervjuobjektene tar seg naturlige pauser i fortellingen. Film gestikulerende hender/tar opp en kaffekopp osv. i nærbilde som du kan klippe inn. Film intervju objektene når de beveger seg å gjør naturlige ting som å lage seg/serverer kaffe.

Generelt sett, prøv å bryte opp intervjuene med andre bilder. Ikke gjør som det er blitt i den amerikanske dokumentar trenden hvor de vekselvis plasserer folk som snakker rett i kamera og vekselvis viser illustrerende bilder.

Ikke bruk kamera som lydopptaker. Selv med en god ekstern mikrofon så er lydkvaliteten i kamera bare egnet som miljø lydopptak. Har du muligheter for å skaffe en myggmikrofon så hjelper det veldig.Her er en til kr.402.- Sikkert ikke den beste i verden, men kanskje den duger.

Hvis du ikke kan bruke en mygg; pass på akustikken i rommet så du ikke får masse romklang.

Pass på å ha mer enn nok batterikapasitet. Surt hvis intervju objektet kommer til den viktigste delen av historien og du går tom for batteri.

Lyssett personen du skal intervjue. En eller to 300-500 watt arbeidslamper gjør susen. Ta med et par reflektorer, hvit kartong eller isoporplater er bra.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...