Gå til innhold

Billig teleskop, hvor finner man slikt?

Anbefalte innlegg

Mulig denne tråden er i feil kategori, moderatorer bes flytte den om det er tilfelle...

Jeg er på utkikk etter et billig teleskop til bruk på skytebane.

Jeg har funnet dette hos Biltema, og dette hos Clasohlson, men disse koster mer enn jeg hadde tenkt å bruke. Kvalitet er ikke nøye siden det bare skal brukes til å bekrefte treff eller bom.

Finner jeg teleskop billigere eller er det disse alternativene jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Simen1: Jeg blir hovedsaklig å bruke det til 100 meter for å se samlinger på rundt 20mm hvor kulehullene er 5mm store. Jeg trenger vel strengt tatt ikke en så voldsom zoom utover det siden jeg da vil klare å se treff på stålplater på 30x30cm og samtidig høre treffene.

SÅ! Et teleskop som er kraftig nok til å kunne brukes for å se hvor man har truffet på 100 meter er det jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar

Jeg tror vi snaket litt forbi hverandre angående zoom. Det jeg mente var om du har behov for variabel forstørrelse. (også kalt zoom, zoom sier ikke noe om hvor stor forstørrelsen er, bare at den er variabel)

Siden du skal bruke det i hovedsak på 100m (og kanskje ikke noe særlig under 50m?) så kan stor forstørrelse lønne seg, uten at den trenger å være variabel. Da vil jeg tro at Ateius sitt tips om Finderscope gir deg mye for en lav pris. Det gir deg fast 75 ganger forstørrelse og godt lys fordi den har hele 76mm lysåpning. Den som Johnny tipser deg om har bare 15 ganger forstørrelse og har bare 32mm lysåpning.

Til sammenligning, begge de to fra Clas Ohlson og Biltema har 20-60 ganger forstørrelse (altså variabel), med 60mm lysåpning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...