Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netthandel. Trygt?

Anbefalte innlegg

Prøvde å handle på nettet i går, på en norsk side. Nå begynner jeg å bli litt redd, det er første gangen jeg gjør det.

Er det trygt å handle rett fra bankkortet? ser det står at man må handle med kredittkort, men det har ikke jeg.

Oppretta BankAxess rett før jeg handla. Blir dette brukt automatisk når jeg handler på nettet? så ikke det sto noe mer om det når jeg betalte. Men er det trygt hvis jeg bruker det?

Kan noen nyttiggjøre seg den "tallrekka" som står med utheva tall på kortet? måtte også oppgi sikkerhetkode (de tre talla på slutten av tallrekka i signaturfeltet på kortet) og utløpsdato til den sida jeg handla på. har jeg noe å uroe meg for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det trygt å handle rett fra bankkortet? ser det står at man må handle med kredittkort, men det har ikke jeg.

Du kan stole på det meste av netthandler. Men, du burde passe på hva du kjøper på internett. Rett fra bankkort så krever dette pin og litt av vært som blir skrivd inn på banken sine nettsider, noe nettsiden ikke får tilgang til. Selve pengeoverføringen og pinkode innskriving skjer via bankens nettside.

Oppretta BankAxess rett før jeg handla. Blir dette brukt automatisk når jeg handler på nettet? så ikke det sto noe mer om det når jeg betalte. Men er det trygt hvis jeg bruker det?

Synes PayPal er noe du burde få tak i. PayPal kan du stole på angående bank kort, og du kan legge inn penger i PayPal og du kan da bruke PayPal til å betale.

Kan noen nyttiggjøre seg den "tallrekka" som står med utheva tall på kortet? måtte også oppgi sikkerhetkode (de tre talla på slutten av tallrekka i signaturfeltet på kortet) og utløpsdato til den sida jeg handla på. har jeg noe å uroe meg for?

Standar, ikke noe å uroe seg om. MEN, hvis du skrev inn pin på netthandels siden, så kan du begynne å løure litt. Fordi den skal banken sin nettside kreve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gurre97, Skrevet 36 minutter siden

Hvilken butikk er det?

Fisketid.no. Vet du om denne er trygg?

Til thypthon: takk for utfyllende svar ;)

men når du mener pin-kode, er det de fire talla man trykker inn etter man har "dratt" kortet i butikken du mener? Jeg brukte jo ikke de når jeg handla på nettet nå, og gjør det heller ikke når jeg logger inn i nettbanken. men var kanskje engangs-pinkoden du mente, den var det i nettbanken jeg logga inn med.

Lenke til kommentar

Synes PayPal er noe du burde få tak i. PayPal kan du stole på angående bank kort, og du kan legge inn penger i PayPal og du kan da bruke PayPal til å betale.

Paypal er bra, det er vel dessverre ikke så mange norske butikker som bruker den.

Men husk at man ikke trenger å legge inn penger hos Paypal for å bruke dem, det er bare å godkjenne betalingen, så henter den pengene fra kortet som er lagt inn. Da slipper man å overføre penger osv.

Lenke til kommentar

Paypal er bra, det er vel dessverre ikke så mange norske butikker som bruker den.

Men husk at man ikke trenger å legge inn penger hos Paypal for å bruke dem, det er bare å godkjenne betalingen, så henter den pengene fra kortet som er lagt inn. Da slipper man å overføre penger osv.

Hihi, har ikke prøvd PayPal direkte men det var ikke langt unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...