Gå til innhold

Excel 2010 - kakediagram med overskrift fra tabell

geir__hk

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenker at dette er en skikkelig Noob-hull jeg har ramlet ned i. Men har ikke klart å klekke ut en løsning av dette så jeg håper noen sitter med løsninga der ute et sted ;)

Jeg har en tabell med to rader og 8 kolonner.

Jeg vil at kakediagrammet skal forme seg etter rad2, og at kakestykkene (eller etikettene på siden) skal gjenspeile navnene i 1. rad.

Dette får jeg ikke til. Jeg forventer at Excel skal oppføre seg ca slik som LibO Calc, hvor man får spørsmål ved oppretting av diagram om man ønsker at første rad/kolonne skal inneholde overskrifter. Ja - det er det jeg er komfortabel med.

I Excel så funker det ikke slik. Der markerer jeg området med data og trykker på kakediagram-knappen. Uten videre spørsmål så har da Excel satt kakediagrammet på plass. Men uten noen overskrifter.

Skulle gjerne ha lastet opp fila, men dette er ikke mulig siden problemet befinner seg på jobben og jeg besitter ikke Officepakken hjemme og kan gjenskape problemet her.

[edit]

Legger ved et skjermbilde hvordan dette løses i LibreOffice Calc.

Jeg ønsker å gjøre akkurat det samme i Excel 2010.

post-87910-0-33258300-1323792884_thumb.png

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tenker at dette er en skikkelig Noob-hull jeg har ramlet ned i. Men har ikke klart å klekke ut en løsning av dette så jeg håper noen sitter med løsninga der ute et sted ;)

Jeg har en tabell med to rader og 8 kolonner.

Jeg vil at kakediagrammet skal forme seg etter rad2, og at kakestykkene (eller etikettene på siden) skal gjenspeile navnene i 1. rad.

Dette får jeg ikke til. Jeg forventer at Excel skal oppføre seg ca slik som LibO Calc, hvor man får spørsmål ved oppretting av diagram om man ønsker at første rad/kolonne skal inneholde overskrifter. Ja - det er det jeg er komfortabel med.

I Excel så funker det ikke slik. Der markerer jeg området med data og trykker på kakediagram-knappen. Uten videre spørsmål så har da Excel satt kakediagrammet på plass. Men uten noen overskrifter.

Skulle gjerne ha lastet opp fila, men dette er ikke mulig siden problemet befinner seg på jobben og jeg besitter ikke Officepakken hjemme og kan gjenskape problemet her.

[edit]

Legger ved et skjermbilde hvordan dette løses i LibreOffice Calc.

Jeg ønsker å gjøre akkurat det samme i Excel 2010.

Slik framgangsmåte gjorde jeg og tror jeg fikk slik du ville ha det:

Sett inn -> sektordiagram -> høyreklikker på vinduet som kommer opp -> merk data -> under forklaringstekster (serie), Legg til -> Under serienavn lister jeg den raden/kolonnen jeg vil skal ta navnet, under serieverdier de tilsvarende verdiene.

post-16151-0-86889300-1323847305_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...