avp Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Hei! Jeg trenger hjelp med en oppgave her: Løs ulikhetene ved regning 1>x2 Hvordan skal jeg gjøre det? Hvis stykket var ax2+ bx + c > 0 kunne jeg ha løst det med fortegnslinjen. Men hva skal jeg gjøre her?? Takk for svar! :D Endret 13. desember 2011 av avp Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 x^2 < 1 x^2 - 1 < 0 Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Ta roten på begge sider, husk på at roten av en er både pluss og minus en. Du må løse begge ligningene, og ender opp med -1 < x < 1, eller |x| < 1 Lenke til kommentar
avp Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 Ta roten på begge sider, husk på at roten av en er både pluss og minus en. Du må løse begge ligningene, og ender opp med -1 < x < 1, eller |x| < 1 Hmmm, men hvorfor blir det -1 < x < 1? Burde ikke det bli -1 > x < 1 ? For når vi tar kvadratrot, blir det enten 1 > x eller -1 > x ikke sant? eller er jeghelt ute og kjører nå??? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Det du strengt tatt får om du tar kvadratroten er |x| < 1 Som betyr at x kan verken være større enn en, eller mindre enn minus en. -1 < x < 1 Men jeg holder fast ved at det er lettere å skrive om til x2 - 1 < 0, hvis du er vant med å bruke fortegnslinjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå