Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera

Anbefalte innlegg

Heisann !

Jeg skal kjøpe et kamera i julegave, etter hva jeg har funnet ut så står det mellom Canon EOS 600D, eller Nikon D5100.

Jeg har ikke greie på dette og håpte og få litt synspunkter her inne....

Hvor finner jeg de til den beste prisen (har sett at de selges uten objektiv, men må selvsagt ha det med, hvilket objektiv er best til "allround" bruk)

Mvh:

aaandy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp et sett "kit" med objektiv. Da får man en helt vanlig all-round 18-55mm såkalt normalzoom. Det er utgangspunktet de aller fleste velger.

Av disse to ville jeg valgt Nikon D5100 med 18-55mm (5485 kr hos Japanphoto) fremfor Canon 600D med 18-55mm (5495 kr hos Fotovideo)

Rettere sagt, jeg ville lagt på 2000 kr og kjøpt en Pentax K-5 med 18-55mm, men det er vel ikke lov å foreslå høyere pris/andre merker her?

* Jeg ville ikke handlet kamera hos Pixmania, NetOnNet med flere)

** Egentlig ville jeg undersøkt nærmere hva mottakeren trenger av utstyr og spesialtilpasset kjøpet til hans/hennes behov. Det krever selvsagt ganske mye mer forhåndskunnskap om mottakerens interesser, de ulike kameraenes styrker og svakheter osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rettere sagt, jeg ville lagt på 2000 kr og kjøpt en Pentax K-5 med 18-55mm, men det er vel ikke lov å foreslå høyere pris/andre merker her?

Nei du må ikke finne på det :p

Det spiller ingen større rolle hvilken kamera du kjøper, de gir en ganske lik bildekvalitet. og alle har sine fordeler og ulempe.

Hvis ikke en "ubrukelig*" video er viktig ville jeg heller ha valgt 550D istedenfor 600D siden det er like bra på fotografering, du får det for ca 4000.- ink. objektiv, jeg ser at de store el-kjedene har "tilbud" på det for tiden de selger det for 4495.- inkludert objektiv.

* video på speilrefleks er egentelig veldig uutviklet ennå, omtrent alt må forgå i manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...