Gå til innhold

Hvorfor er mitt Visa-kort 2 ganger på 2 år missbrukt i mellom-amerika?

Anbefalte innlegg

Hei.

For ganske nøyaktig 2 år siden ble mitt Visa-kort tappet gjentatte ganger i mellom-amerika. Kortet ble sperret, og jeg fikk nytt kort på ny konto. Ingen tap for meg, men irriterende.

I dag fikk jeg telefon fra banken. Kortet mitt var forsøkt brukt i La-Paz, Bolivia. Gjentatte forsøk i går og i dag. Regionsperren stoppet dette, heldigvis.

Har aldri vært vest for Grønland, men er hvert år i Thailand (sist i sommer).

Hvordan i himmelens navn fåregår dette? 2 ganger i samme område. Stilte spørsmålet til bankforbindelsen min, men han hadde ikke noe godt svar. Enten var kortet lest i minibank, eller det kunne være innbrudd i betalingsløsninger på nettet var alternativene hans. Mest sansynlig hadde dette foregått i løpet av de siste dagene.

Jeg bor på en liten plass i Nord-norge, bruker konsekvent å ta ut penger i kassen når jeg handler (lite minibank, kanskje 1 gang i året). Har ikke vært utenfor distriktet siden i sommer, Legger aldri "kortet i baren" da jeg aldri går på bar, handler kun i norske nettbutikker (i alle fall det siste året), sist Dustin for to dager siden og Cdon for 2 uker siden (Cdon er vel ikke norsk, men fremstår som norsk).

Jeg er blitt mer og mer bekymret for at det kan eksistere "spionprogramvare" i mitt lokalnett. Bruker ikke andre nett på mine maskiner, har ikke smarttelefon og foretar ikke transaksjoner andre plasser enn hjemme. Jeg kjører WPA kryptering i nettet, og er dessuten omgitt av mye "gamlinger" i nabolaget (boligfelt). Jeg har en del maskiner i nettet mitt, flere laptopper, stasjonærmaskiner o.l. Kjører en Web-server (enkel hjemmeside) fra en winXP med Wamp. Har i tillegg en masin med Ubuntu server gående, kun for å lære meg dette og etter hvert migrere web-siden dit samt bruke den som filserver.

Kan dette komme fra mitt lokalnett? Tenkte da på om noen har greid å overta en maskin og kjøre noe sniffe-programvare? Så vidt jeg vet så skal bank-transaksjoner kjøres kryptert, så ser egentlig ikke at dette er mulig... En annen mulighet jeg har tenkt på er key-loggere, men disse burde jo et oppdatert antivirusprogram finne, eller?

Huff, HATER tyver :wallbash::realmad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det kan vel det, men hvorfor reise til mellom-amerika for å missbruke? Trodde egentlig at disse "skimmer-folkene" var øst-europeere som foretok uttakene selv. Dessuten så trodde jeg at denne chippen skulle forhindre dette, bruker som sagt ikke minibank.

Sa banken hvordan det var forsøkt brukt? Mange tyver/svindlere/scammere selger kortinformasjonen på nettet. Med kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskoden som står på baksiden av kortet kan kortet i teorien brukes hvor som helst i verden, når som helst.

Lenke til kommentar

Det er også mulig å lage kopier av kort, noe de sannsynligvis har gjort da du fortsatt har originalen hjemme.

For å oppsummere: Kortet ditt kan ha blitt kopiert/skannet hvor som helst, og solgt på nettet til noen i Bolivia som lagde en kopi de prøvde i en lokal minibank.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Da er det vel det som er skjedd, da. Skimmerutstyr i en minibank i Thailand, info solgt på nettet og kjøpt i Bolivia. Forsinkelsen på dette er 4-5 måneder. Håper de betalte blodpris for dette norske kortet som ikke virker utenfor Norge.

Etter forrige missbruk er jeg blitt mere bevisst på hvordan jeg bruker kortet, ser etter unormale ting med minibanker, osv. Kan for alt jeg vet være permanent installert inni en minibank der nede... Ingen tro på sniffer/key-logger? I såfall er jeg beroliget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...