Flying Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Jeg har to BASISK Gulvlamper fra IKEA som jeg trenger lyspærer til, siden glødepærer nå er på vei ut. Ønsker effekten av 60 - 70w glødepære og helst hvitt lys. Prøvde 11w sparepære fra OSRAM, men de flimrer voldsomt selv med lyset på maks. IKEA selv foreslår HALOGEN lyspærer, men er disse unntatt glødepæreforbudet? Kikket litt på LED pærer på dagligvarebutikken, men effekten var nede rundt 20W og kostet 150kr, og da tenner jeg heller et telyls. Men vil LED fungere i billige dimmelamper fra IKEA? Finnes det LED med 60 - 70w effekt? Hva slags pærer kan jeg bruke i disse lampene mine uten å fremkalle epileptiske anfall i nabolaget? Lenke til kommentar
Footy Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Betegnelsen watt er hvor mye en pære trekker av strøm, ikke hvor mye lys den gir. Så når du finner en vanlig pære på 60w er det menged strøm den bruker på å produsere lys OG VARME. det er varmen her som trekker mest strøm. LED lager veldig lite varme og bare lys. Mao når du finner en LED lampe som trekker 3w pleier vel den å produsere like mye lys som en 35 halogen pære. Så hva du evnt må ha er en LED pære med 7w effekt. da vil du få samme mengde lys som en vanlig pære... Lenke til kommentar
Flying Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 Jeg mistenker at du ikke har kikket på mange lyspærer i det siste. OSRAM viser på pakken hvor mye lys den gjeldende pæren gir ved å sammenligne den med en glødepære. Foreksempel kan du se her at denne 11w sparepæren tilsvarer en 60w glødepære - og det er det jeg mener med at jeg ønsker en pære som gir samme effekt - samme mengde lys. Siden jeg ikke eier en lysmåler så brukte jeg det for å forklare hvor mye lys jeg ønsket av pærene. Hvor kraftig lyser er en 35w halogen i forhold til en 60w glødepære? Er det du omtaler som vanlig pære 60 - 70w glødepære? Hvor får jeg kjøpt LED pærer som lyser tilsvarende 60 - 70w glødepære? Og vil LED garantert fungere i dimmelampene mine eller vil de flimre slik som sparepærene? LED er fryktelig dyre pærer og jeg har ingen andre steder å sette den på flere år hvis den ikke fungerer, så jeg vil unngå et bomkjøp. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Verken vanlige sparepærer eller LED-pærer kan dimmes. Det finnes spesielle sparepærer for dimming som f.eks. fra Biltema og Osram/Clas Ohlson. Philips har noen nye dimbare LED-pærer, men de finnes ikke i styrker som TS ønsker og er altfor dyre foreløpig. 2 Lenke til kommentar
Flying Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Takk! Det var heller ikke så avskrekkende pris på disse! Lenke til kommentar
Flying Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg kan fortelle at pærene fra Biltema ikke fungerer i mine lamper, ordentlig discolys. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg kan fortelle at pærene fra Biltema ikke fungerer i mine lamper, ordentlig discolys. Kanskje den pæra gir for lite belastning på din dimmer...? Jeg har to Biltema dimbare sparepærer i bruk og de funker flott med en gammel simpel ledningsdimmer. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Skaff deg E27 halogenpærer så er problemet borte. Hverken vanlige LED sparepærer eller rør sparepærer liker å bli dimmet og om LED pærene kan dimmes liker de neppe den billige Ikea dimmeren som er i lampa så da står du igjen med halogen sparepærer. Disse er foreløpig unntatt fra forbudet mot glødepærer og kommer mest sansynlig til å fortsett med det i lang tid med tanke på at veldig mye innfeltbelysning står med halogen uten at det finnes enle alternativer til disse. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå