Gå til innhold

Ny samsung 5 serie ultrabook!

shiznit87

Anbefalte innlegg

Trenger ingen ekstra drivere til ekstra ram :)

Forresten, om noen vurderer HDD versjonen er den for øyeblikket på tilbud både hos elkjøp og komplett.

Men de to ram-brikkene jeg fant er kompatible :)? Går da trolig for Corsair, men er vel ingen forskjell..

Så tilbudet (dagstilbud), men får ikke bestilt i dag dessverre. Tror ikke jeg hadde giddet å styre med HDD til SSD heller.

Litt synd at det er uvisst når neste ultrabooks kommer (står alt fra mai til i høst når jeg forsøker å søke). Er ingen spesifikke lanseringsdatoer heller..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil dele noen erfaringer jeg har hatt med denne PC i et par uker nå. Det er versjonen med HDD. Jeg ønsket opprinnelig å vente til høsten og dermed kunne vurdere Windows8 og nyere modeller med større SSD. Når min Lenovo sviktet, så måtte jeg likevel kjøpe.

Det mest positive jeg vil dra fram er materialet som kjennes veldig solid og bra ut. Skjermen er veldig bra. Lyssterk og mulig å kunne bruke ute i dagslys. Videre er det mulig å oppgradere til 8GB minne. En annen avgjørende ting for meg er at du kan bytte disk og du kan rense viften. Vifter samler alltid mye støv og lo og da begynner ulydene. Mottaket på WiFi er meget bra, men jeg slet i begynnelsen med stadige utfall av forbindelsen. Etter å ha kuttet ut å sende både på 5MHz og 2,4MHz, så fungerer dette uten problem på 2,4MHz. Dette er visst kjent problem med Cisco Linksys-routere. Var ikke problem med min gamle Lenovo.

Det jeg ikke er like imponert over er batteritid. Det varer ikke mye mer enn 3 timer ved kontinuerlig bruk. Dessuten blir den temmelig varm der HDD står. Tastaturet er ikke helt ok, synes at space-tasten må trykkes unødig tydelig. Det skjer rett som det er at space-trykket ikke registreres. Synes også at det går litt i overkant av sekunder fra sleep (lukket skjermen) til den er oppe. Ofte mellom 5-10 sekunder. Strømkontakten dvs pinnen som stikkes inn i PC virker veldig skjør, og jeg ser for meg at her kan det fort bli slitasje.

Vurderer å bytte disken til SSD, men da må det være minst 240GB. Vet at batteritiden nesten dobles med SSD, samt at den blir enda stillere og ikke varm i det hele tatt, så det er fristende.

Alt i alt synes jeg den er lekker og kompakt. Det er også svært lite med bloatware, det eneste er et irriterende påminnelse om Norton antivirus som jeg sliter med å fjerne.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo komme med mine erfaringer iforhold til det du har hatt, da jeg har SSD versjonen:

Jeg har hatt problemer å få koblet til wifi (på nettverk som krever brukernavn og passord) men når den først har fått koblet til tilgangspunktet en gang så fungerer det fjell neste gang. Det er ihvertfall min erfaring.

Batteritid er som du sier mye bedre på SSD versjonen (ihvertfall hvis de tallene du oppgav er riktig) samt at den ikke blir like varm. Start fra sleep går her på rundt sekundet (kanskje mindre). Strømkontakten er litt liten og kan virke skjør, men for min del er det deilig med strømkontakt og ac adapter som er mindre enn de fleste andre produsenter sine på markedet og jeg har ikke merket noe slark eller lignende.

For meg er det eneste minuset at selv om kvalitetsfølelsen er høy, så har samsung valgt å ta et par snarveier. En del av deksler rundt skjerm og på siden er festet med dobbeltsidig teip. Ikke akkurat tillitsvekkende...

Lenke til kommentar

Hei, har endelig fått tak i min SSD-versjon og er veldig fornøyd :) Eneste problemet er at nå når jeg nettopp har gått gjennom innstallasjonen ser jeg at Disk C kun har 62 gb ledig (av kun 92,3). Er dette feil, eller spises 36 gb opp ved innstallasjon? Har ikke gjort noe spesielt med pcen, kun kjørt gjennom den forhåndsprogrammerte WIn 7 versjonen..

Er det forsåvidt mulig å endre på viften? Synes den blir litt varm (ca 52 grader målt), er dette normalt? Hvilke innstillinger er isåfall dette?

Endret av largim
Lenke til kommentar

Brenn en windows cd med versjonen du har og gå gjennom alle stegene. Jeg mener det er en skjult backup partisjon der som tar opp 28GB eller noe i den dur.

Snakker du om en reinnstallasjon av hele pc'en? Litt lite lysten på det for øyeblikket, men tipper jeg gjør det senere. Har nettopp lagt inn alt av nødvendige programmer skjønner du :p

Takk for tipset om minnebrikke forresten, kjøpte den fra Corsair på 4gb og den fungerer som en drøm :) Men må si jeg var livredd for å ødelegge dekselet bak, nesten umulig å få av..

Lenke til kommentar

Tror jeg lar dette vente litt for øyeblikket da det er en jobb-pc, men takk for all hjelp :)

Lurer også kjapt på hvilke innstillinger på batteriet gjør at varmen holdes på et minimum? Støy er jeg ikke opptatt av.

Lenke til kommentar

Jeg har denne med hdd og er ikke fornøyd... Dette er andre maskinen jeg har da jeg brukte returretten på Expert.

Den er treg som fy og sliter med å åpne en webside... Den blir også veldig varm på venstre side av tastaturet, selv når den står på bordet.

Jeg fikk beskjed av dem på Expert at det ikke var noe problem de hadde hørt om tidligere. Så er det noe jeg har gjort feil eller ikke gjort i det hele tatt som jeg burde for at den skal virke "normalt"?

Lenke til kommentar

I dag oppdaget jeg til min fornøyelse en skjermkortdriver-oppdatering, og håpet på enda bedre video ytelse (Er ikke helt fornøyd med bruk om ekstern skjerm) Om den har hjulpet noe vet jeg ikke, men skuffelsen var stor da jeg droppet fra 4,7 til 4,5 for grafikk og 6,2 til 5,9 for spillgrafikk i WEI. Nå vet jeg at den har begrenset betydning, og endringene kan selvfølgelig skyldes andre faktorer, men like fullt skuffet det meg. Noen andre som opplevde det samme etter oppdatering?

Sliter også med WLAN - her er det flere problemer. Selv ved 4-5/5 barer opplever jeg at netthastigheten er 20% av hva den er når jeg er rett ved siden av routeren. Dette etter siste oppdatering av nettverkskortdriver direkte fra Intel. Opplever også i et annet nett, riktig nok før oppdatering, at nettet falt helt ut 1 gang i timen. Igjen, andre som opplever tilsvarende problemer?

Lenke til kommentar

Hei dere,

Jeg sitter og skal bestille SSD-versjonen av denne for øyeblikket og har bedt om 4 GB esktra ram som ekstrabestilling.

Leverandøren sier kun er 1 minnespor og at om jeg ønsker 8 GB minne må jeg kjøpe ny brikke på 8 GB. Det henvises til denne specen:

RAM 4 GB ( 1 x 4 GB )

Teknologi DDR3 SDRAM

Hastighet 1333 MHz

Antall spor 1

Tomme spor 0

Dette stemmer ikke med annet som er skrevet i denne tråden - kan noen klarifisere for meg?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har nå brukt denne en stund, og må si at jeg ikke er helt fornøyd. Vet ikke hva som kan forventes, men merker at den ofte blir varm, og får kjernetemperaturer fort oppi 60-70 grader, spesielt når jeg ser på film.

I tillegg så synes jeg at viften bråker endel (selv på stillemodus), og at den lager en ulyd, høres ut som en "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" på høy frekvens (litt vanskelig å forklare lyden".

Hva er deres erfaringer etter endel bruk? Noe jeg kan stille inn, eller ligger noen feil innstillinger?

Har forsøkt å sette det tilbake til standard, endre maks prosessor opp og ned, men finner ikke noe som hjelper så veldig... Også forsøkt å oppdatere

Lenke til kommentar

Hvordan opplever e WiFi på maskinen? Min er vanvittig trøblete. Faller ut veldig veldig ofte. Dette er uavhengig hvilke nettverk jeg er tilkoblet (på jobb, på skole, hjemme osv). Jeg må trøbbelshoote, og så kobler den seg som regel på igjen. Slite også veldig med dekning sammenlignet med andre enheter i nærheten.

Noen som har noen tips å dele?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt komfortabel med at Samsung sier at maskinen må på verksted for å bytte batteri. Er det loddet fast, eller klarer man seg med skrujern? (Ikke at det er aktuelt foreløpig, men.....)

Første gang jeg leste denne kommentaren tenkte jeg: "Hvem i helvete bryr seg?". I går gikk batteriet... Jævlig irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...