Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag, oppgave om straffene i Norge, knytt opp mot Anders Behring Breiviks kriminale handlig. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått en oppgave i Samfunnsfag, hvor jeg skal skrive om "straffene i Norge for alvorlig bruddsverk er alt for lave." Oppgaven sier jeg må knytte dete opp mot Anders Behring Breivik sin kriminale handling den 22.Juli, og hans straff. Og gjerne noe annet som er relevant innen for dette. Håper noen av dere har innspill på dette!

Tusen takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Interessant oppgave, i all den tid Breivik ikke er straffet enda.

Forøvrig, legger oppgavene opp til at du skal drøfte hvorvidt straffene er for lave når det kommer til alvorlige bruddsverk, eller slår oppgaven fast at straffene er for lave og at du skal komme med eksempler.

I utgangspunktet så er det vel bare til å ta for seg de alvorligste straffesakene i Norge, hva som skal til for å oppnå slik straff og om det er stor forskjell i alvorlighetsgraden mellom de forskjellige sakene som har utløst høyeste straff. Viktig å få med seg dette med forvaring, som i teorien kan medføre at man sitter fengslet livet ut.

Lenke til kommentar

Kan også ta med dybden i etterforskningen i alvorlige saker, og hvordan psyke spiller inn. Ref. til rapporten om Breiviks psyke og hvordan det kan påvirke straffen, og hvorvidt denne påvirkningen er riktig eller uriktig. En aktuell diskusjon i forhold til det norske straffesystemet er om straff kun skal være straff, eller om det skal være preventivt. Evt. i hvilken grad skal det være preventivt, eller på hvilken måte? I forbindelse med Breivik-saken har flere medier sett på norske fengsler og karakterisert dem som "snille".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...