Gå til innhold

Gnelder og bråk : forbud mot nisseluer på juleavslutning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel bare for å skape diskusjon rundt temaet... Alle syntes dette er tåpelig... Ingen tar det seriøst... Patetisk/stakkarslig er det i alle fall...

Det er uansett et overtramp mot enkeltindividets frihet... Og burde ikke engang vært lov. Altså det burde vært forbud mot at skolens ledelse, kan gå frem på denne måten...

Hvor skal denne politikken ende? Hva skal til syvende og sist være "lovlig" å ha på seg dersom man følger en slik "logikk" ?

Hva slags rett har noen til å bestemme over hva andre skal ha på seg? Burde det ikke gå en grense for hva en offentlig institusjon man kan påby og forby andre?

Er det riktig at noen skal bestemme hva slags klær barna dine skal ha på seg? ... Absolutt ikke... Det strider mot all sund fornuft. Og er en form for maktmissbruk... Noe de egentlig ikke burde ha lov til å gjennomføre...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
- Elevene ble informert av læreren at de ikke skulle ha nisselue.

- Jeg var ikke der selv, men ifølge en av klassestyrerne var dette en helt ordinær juleavslutning. Lærerne og elevene hadde blitt enige på forhånd om at dette ikke skulle være en nissefest, sier rektoren.
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan denne "ingen skal bli støtet" tingen sakte men sikkert utvikler seg til en "ingen får gjøre noe utenom det vanlige".

Aldri forstått hvorfor Norge skal tilpasses innflyttende kulturer, det er disse kulturene som skal tilpasses Norge etter min mening.

Lenke til kommentar

Leste om dette i lokal blekka på morran i dag og måtte flire..

Litt klønete gjort kanskje, men skolen har faktisk forsøkt å få til en jule avsluttning for ALLE... Og selvfølgelig er de kristne sure når LØGNENE deres ikke blir trukket spesielt frem, hvem hadde ventet noe annet...

Feil, de skulle ha en "vinteravslutning". Jul er avskaffet, tydeligvis.

Ellers må du gjerne utdype hva nisseluer har med "kristne løgner" å gjøre.

Lenke til kommentar
Det er typisk norsk å være unnvikende.

Her har man altså noen lure folk som skal beskytte noen for noe de kanskje ikke tåler,og det uten at de spør de som faktisk muligens skal bli utsatt for disse terrornisseluene.

Jeg jobbet forøvrig i en bedrift der vi hadde 5-6 muslimer ansatt,og la ikke merke til at noen av dem reagerte med sjokk da andre spiste ribbe,hadde på seg nisselue osv.

Tvert i mot ganske hyggelig selskap,slik det bør være.

Hyggelig selskap klarer neppe disse som har tredd ett nisselueforbud over ørene på små barn,så jeg håper at de ikke skal ha "jule[/]sent i desember selskap" selv,for da risikerer vel stakkars Trine på tolv år å få få julekjolen revet i stykker og brent på bålet,for det kan jo hende at det kommer en muslim på døren for å sjekke om de driver på med noe støtende.

Er mektig provosert av mennesker som hele tiden skal legge seg i fosterstilling under ett pledd for å ikke provosere noen,hvilket samfunn får vi hvis slike skal bestemme?

Latterlig,sender årets kaktus til de som ødela for disse ungene.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist og ser ikke poenget med å nekte dem å gå med nisselue. Det er en rød lue med hvit dusk, hva er galt med det? Jeg er enig i at skolen skal være religionsnøytral, men nisselue er nå tradisjon/kultur og ikke religion. Det må da være rom for at elevene kan gjøre ting som for dem bringer mye glede og ikke skader noen. Tror ikke noen ville blitt støtt av det heller. Det er trist når en kaster det norske bort fordi vi må være nøytrale, hva står vi igjen med da? Et kjedelig samfunn. Nei, la barna glede seg over nissen.

Å være nøytral, er å være nøytral...

Ikke pålegge folk ditten og datten. Da er man ikke lenger nøytral, men svært involvert.

Nøytral i denne sammenhengen er å tillate folk å gå i akkurat hva de selv føler for... Ikke innskrenke elevenes frihet til å selv velge hva de skal ha på seg av klær/hodeplagg. Skolen har absolutt ingen rett til å være "klespoliti" eller rettere: burde ikke hatt rett til det...

Ville bare kommentere dette med nøytral. Ellers så er jeg enig selvfølgelig. Muslimer burde heller ikke bli nektet å kle seg annerledes... I et storsamfunn, så skal det og må det være lov til å kle seg og være annerledes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om min sønn noensinne blir utsatt for dette blir det skolebytte umiddelbart, kombinert med anmeldelse for krenking av religionsfrihet...

Hmm jeg har aldri hørt om nissedommen før - er det en ny religion eller noe?

Du tenker ikke lengre enn tastaturet ditt gjør du vel?

Nå har det seg slik at om min sønn ikke skal få feire jul på sin måte så skal INGEN få feire noe som helst annet. Jeg påberoper meg kristendom og da skal ikke han forskjellsbehandles til fordel for muslimske barn. Som forøvrig kommer til et i utgangspunktet kristent land...

Nisselue har ingenting med kristendommen å gjøre. Julen er en sekulær tradisjon semikapret av kristendommen, og det gjør hele dette nisselueforbudet enda mer latterlig. Blir heller ikke helt riktig å kalle Norge som er et av de minst religiøse landene i verden for et kristent land. Å avgjøre antall kristne i Norge etter medlemstallet i statskirken er like troverdig som å gjøre det samme med SOS Rasisme sitt påsatte medlemstall.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at om min sønn ikke skal få feire jul på sin måte så skal INGEN få feire noe som helst annet. Jeg påberoper meg kristendom og da skal ikke han forskjellsbehandles til fordel for muslimske barn. Som forøvrig kommer til et i utgangspunktet kristent land...

Hva med forskjellsbehandling av kristne barn? Som forøvrig kom til et i utgangspunktet hedensk land...

Å avgjøre antall kristne i Norge etter medlemstallet i statskirken er like troverdig som å gjøre det samme med SOS Rasisme sitt påsatte medlemstall.

Jeg likte denne godt!

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et ikke-eksisterende problem. Det eneste selve nissetradisjonen, Santa Claus gjør, er å vaske ut myten om Jesus og fremme sin egen. Jula blir mer og mer nisse, og mindre Jesus. Er det krenkende?

Edit I: Dette liker vi: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Muslimsk-Ap-leder-i-Drammen-ut-mot-jule--og-nisseluenekt-6719858.html

Edit II:

http://www.youtube.com/watch?v=7T8Y1-VLjGQ&feature=channel_video_title

Endret av CypheroN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både jul og nisseluer er religionsnøytral. Det er en høytid som ble feiret lenge før Jesus påstås å ha blitt født.

Jul er en hyggelig tradisjon vi i vesten har laget. Hovedsakelig nord-europeere/germanere, som eksporterte en årstidsfestival til USA, hvor den ble polert, kommersialisert, og så sendt tilbake.

Jeg er militant ateist og hater (organisert) religion over alt på jord. Jeg feirer jul som bare det. Jul er kos :)

Lenke til kommentar

Om min sønn noensinne blir utsatt for dette blir det skolebytte umiddelbart, kombinert med anmeldelse for krenking av religionsfrihet...

Hmm jeg har aldri hørt om nissedommen før - er det en ny religion eller noe?

Du tenker ikke lengre enn tastaturet ditt gjør du vel?

Nå ble nok Jul feiret lenge før kristendommen, så at det juleavslutningen kalles for vinteravslutning er helt feilslått.

Det er bare til å ta tilbake ordet Jul.

Vi feirer tross alt ikke kristimesse, slik som de gjør i england og USA -- men Jul.

Jul er en hedensk vintersolverv-feiring, og er like gammel som landet Norge, eller eldre.

Lenke til kommentar

Jul er en hedensk vintersolverv-feiring, og er like gammel som landet Norge, eller eldre.

Denne vintersolvervfeiringen var også en religiøs feiring, om du lurte på det. Så dette er helt på sin plass, da det ikke er det spor bedre å indoktrinere barn i den religiøse overtro som befant seg her før de kristne kom hit.

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes det er fantastisk at noen endelig tør å stå opp for det sekulære i samfunnet vårt. Og ikke minst, avstå fra den kristne propaganda i disse tider. Stor applaus til lederne her, skulle ønske flere gjorde det samme.

Forklar gjerne hva nisseluer har med kristendom å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...