Gå til innhold

[Løst] Kan PSU lage rare lyder i huset mitt?

findon

Anbefalte innlegg

PSU er en ca 3.5 år gammel MIST 1000w

Vel som emnet sier, det skjer merkelige ting og jeg oppdaget det sist mandag og deretter ballet det på seg med merkelige lyder.

PSU høres ut som noen har sluppet løs en siriss inni der, trodde først det bare var vifta/kulelager som sleit men lyden var anderledes.

Det er en durelyd fra induksjonstoppen, microen, et armatur og nå sist en dimmer som ikke vil skru av lyset så lenge pcen min står på. Første gang jeg oppdaget det måtte jeg tilmed ta sikringa før jeg fikk slokket lyset og normal respons på brytern. Dette er også på forskjellige kurser.

PSU har en tilsvarende during, så jeg mistenker denne for å være synderen. Har forsøkt den på 3 forskjellige kurser, en av dem ujordet. Ingen av dem har egen jordfeilbryter men går til den hovedjordgreia. Testet også med ny strømkabel.

Problemene forsvinner generellt idet jeg skrur av pcen min, med unntak av den ene dimmebrytern som var vrang første gang.

Noen som har vært borti dette eller hørt vagt om noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp , som flere påpeker er de tidlige revisjonene av Mist noe makkverk.

Vær glad pcen din ikke har gått opp i flammer allerede eller at den har forårsaket noe annet på strømnettet ditt , sørg for å få byttet den ut snarlig med en annen psu som feks Corsair som er et relativt bra merke (det finnes andre gode alternativ også).

Lenke til kommentar

Tror det er revisjon 2 av den PSUen, så den skulle være bedre enn den første som jeg vet fikk litt tyn etter en periode.

Det blir nok corsair jeg bytter til, så det matcher tower og ssd.

Noen som har erfaringer med HX1050W vs AX1200w?

evnt noen andre knallkjøp (noen hundringser fra eller til spiller ingen rolle)

Det må være stillegående, modulært, og klare å trekke overklokket i7-920 og 2stk gtx480

muligens overkill med 1000w, men jeg tror 850w blir littegrann svakt og ihvertfall ikkeno gøy hvis jeg skal oppgradere om noen år

uansett, takker for tips! - det var ikke svaret jeg ville høre, men det var nok det jeg trengte. Nå blir det jobbreise ut uka, så får man ta litt psu-helgeshopping når man er hjemme igjen :)

Lenke til kommentar

850watt blir nok litt lite for 2xGTX480 ja. Gamle fermi trekker mye strøm. Gå for en 1000watter. Du trenger neppe noe mere en 850watt i fremtiden da både Nvidia og ATI er i full gang med å lage skjermkort med 28nm produksjonsteknikk, men for ditt nåværende oppsett ville jeg gått for 1000 watteren.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

850W er nok for 2x 480. Selv overklokket vil du ikke trekke mer enn 350W. Fremtidsmessig har jeg mine tvil til at 850W ikke vil holde.

Er så det går med 2x 480gtx og en kraftig cpu med 850w., avhengig av cpu klokk og slikt.

med 750w så slo den i protect når jeg kjørte furmark / intel burn test (worst case scenario).

det var en Corsair TX 750w.

Jeg hadde 2x 480 gtx i sli, og en i7-930 @ 4ghz 1.35v i forrige pc opsettet. dro ut peaks over 1000w fra kontakten med furmark og overklokka cpu/gfx. (Corsair HX1000, vet ikke effektiviteten). såklart, det er worst case scenario. ved gaming så trakk jeg ca 650w fra veggen. med 80% effektivitet så blir det vel noe rundt regna 500w load på dc siden.

Edit : Mener å huske jeg kjørte 800mhz på gtx 480 kortene og whatever volt som trengtes, antageligvis max som msi afterburner støttet ;P

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

1 x 480 vil uoverklokket trekke nøyaktig ca 260Watt (maks last) , med Furmark kan dette faktisk øke litt , mener det ble gjort en test hvor dette påpekes , generelt i spill dog vil man ligge på en maks peak på 260 Watt.

2 x 480 Med litt overklokk (feks 10% ) vil da teoretisk trekke 52Watt ekstra eller mer , Kjører man da Furmark er det heller ikke rart at det kan øke litt , så la oss si 624 Sustained Peak + Overklokk på Cpu som fort kan trekke 150Watt og da er det ikke rart at en Corsair på 750Watt vil si ifra.

Nå er det ikke alle sammen som sitter og kjører furmark 100% av tiden heller da og den er jo for det meste ment som en stabilitets test av skjermkortene , men det er greit å vite at i situasjoner med maks sustained peak over tid at kortet faktisk har nok strøm til å yte som det skal...

850 Watt vil være nok til deg med mindre du har planer om å kjøpe nye kort i Sli eller Tri da kommende generasjoner med skjermkort vil holde effektforbruket på omtrent det samme som i dag eller faktisk litt lavere takket være krymping av "nm" på brikkene.

Edit : Fordelen med en kraftigere psu er dog :

1 : Lavere støyfaktor siden den ikke blir like hardt belastet.

2 : Sannsynligvis økte levetid.

3 : Mindre ripple / fluktuasjoner på spenninger : Bedre stabilitet ved overklokk (kommer dog an på kvaliteten på psu).

Personlig : Tror jeg hadde gått for en kraftig 1000Watters om noen av de siste poengene i editen betyr noe for deg.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

850W er nok for 2x 480. Selv overklokket vil du ikke trekke mer enn 350W. Fremtidsmessig har jeg mine tvil til at 850W ikke vil holde.

Er så det går med 2x 480gtx og en kraftig cpu med 850w., avhengig av cpu klokk og slikt.

med 750w så slo den i protect når jeg kjørte furmark / intel burn test (worst case scenario).

det var en Corsair TX 750w.

Furmark er problemet ditt. Under Furmark er det ikke uhørt at en GF100 kan trekke over 350W(!) på stock, overklokking gjør det enda verre. Det er ikke worst-case-scenario, det er over 20% verre enn alle andre spill og programmer.

Det var nettopp derfor det var så store ramaskrik om et vanvittig strømforbruk.

Forresten har Furmark vært ganske ubrukelig de siste åra, du kan fint være "furmark-stabil" og likevel få masse problemer i spill på ethvert grafikkort.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Forresten har Furmark vært ganske ubrukelig de siste åra, du kan fint være "furmark-stabil" og likevel få masse problemer i spill på ethvert grafikkort.

Sant , men ofte er disse problemene isåfall driver-relaterte eller pga en ustabil pc.

At Furmark faktisk greier å belaste Gpu'ene såpass mye at det overgår det produsentene oppgir som maks effektforbruk betyr enten at :

*Produsentene ikke oppgir riktig maks peak effektforbruk.

*Furmark tvinger kortene til å fungere på en måte de ikke er beregnet på og må trekke mer Watt for å kunne gjøre beregningene som Furmark ønsker.

Jeg tror personlig at det som er mer sannsynlig her er at produsentene faktisk ikke oppgir maks peak riktig og at denne peak'en er under visse omstendigheter (realistisk, dog ikke en worst case scenario).

Lenke til kommentar

Årsaken til at du får en furmark stabil PC men ubrukelig i spill er de nye skjermkortene.

Straks de detekterer Furmark så throttler de tilbake slik at furmark får en lavere last.

Ergo kan da spill stresse mer enn Furmark.

Det var slik før Powertune og Nvidias automatiske low-power 3D på de kortene som mangler OCP kom også:

Furmark var ikke en voldsomt god test for annet enn temperaturer, og selv der fikk man fint 5-10°C ekstra.

Lenke til kommentar

jada, jeg anser ikke furmark som ett reelt "nå er pc'en stabil" benchmark ;)

Men, det er en TORTUR test, det kommer du ikke utenom.

jeg ville makse ut det jeg kunne av strømforsyning, for å se om alt holdt. og etter 24 timer 24/7 med furmark på 2 gtx 480 sli, og en cpu på over 4ghz så var det over 30grader i rommet den stod i , alikavel durte den avgårde uten problem

= godkjent i min bok , overlever den det uten heng, takler den det meste .

og jeg fikk aldri heng i spill eller noe (som var relatert til klokkingen).

ja, nyere kort throttler strømmen i furmark, men som en ser på GTX590 så er det en god grunn til det og.

Heldigvis bruker ikke GTX580 like mye strøm som 480.

Kjører i dag 3x 570 gtx 2560 sli, rampage 3 extreme, i7-960 @ 4,3 med corsair h100 vannkjøling og en Corsair HX1050. den trekker ut ca 800w av veggen på max bench, får ikke maxa gpuene i furmark pga opengl render funker rævva i tri-sli.

Lenke til kommentar

skognisse har i praksis testet det jeg kjører så da blir det ihvertfall ikke 850w :)

kjører vannkjølt 920@4GHz 1.3v d0 og vannkjølt sli, så det er helst overklokket når jeg spiller. Mulig det var det som kverka PSU fordi jeg aktiverte permanent gpu-klokk noen uker før haha

anyways, takker for innspilll.

Håper jeg får meg råd til 1200wattern, hater støy! :D

Lenke til kommentar

skognisse har i praksis testet det jeg kjører så da blir det ihvertfall ikke 850w :)

kjører vannkjølt 920@4GHz 1.3v d0 og vannkjølt sli, så det er helst overklokket når jeg spiller. Mulig det var det som kverka PSU fordi jeg aktiverte permanent gpu-klokk noen uker før haha

anyways, takker for innspilll.

Håper jeg får meg råd til 1200wattern, hater støy! :D

Seasonic har en ny Platinum-effektiv linje opp til 1000W, den koster flesk, men vil vare i 10 år uten problemer.

Angående maksforbruk, så har ikke Skognisse fått et realistisk resultat grunnet bruken av en "stresstest". Nyere Nvidia-drivere (fra 270-serien) vil kjøre kortet i lowpower 3D (405MHz) med en gang en slik stresstest kjøres igang med mindre det eksisterer en OCP-krets. Med en OCP-funksjon på kortet vil strømforbruket legge seg kraftig under TDP (typisk godt under 200W). Uansett er det meningsløse tall.

Lenke til kommentar

Seasonic har en ny Platinum-effektiv linje opp til 1000W, den koster flesk, men vil vare i 10 år uten problemer.

pc-komponenter SKAL kastes før det har gått 10 år!

Det eneste jeg har rundt pc'n som er så gammelt er selve pulten :p

sånn ellers ville jeg tatt den med i tankene, men kan ikke se at seasonic har noe kraftige saker på lager noe sted. Har jo lyst å ha maskin i jula hehe.

har bestemt meg for corsair 1200w og tenkte å stikke innom DigitalImpuls hjem fra jobb, men så ble ungen sjuk og måtte haste hjem fra jobb før DI hadde åpnet - nedtur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...