Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Schengen-avtalen

Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen gi en kort redegjørelse for/komme med poenger om hva som egentlig er fordelen med Schengen-avtalen for Norge?

Slik jeg ser det har det bare ført til økt innvandring av østeuropeere; som igjen ikke gjør noe annet enn å tigge og hope seg opp i bander og gjøre kriminelle handlinger.

Mener ikke å henge ut noen gruppe med mennesker nå; er selv positiv til innvandring dersom det har en positiv effekt... Men det er nettopp det jeg trenger HJELP til å forstå; hva er egentlig fordelene for Norge med denne avtalen?

Ikke angrip meg, vennligst!

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Kan noen gi en kort redegjørelse for/komme med poenger om hva som egentlig er fordelen med Schengen-avtalen for Norge?

Slik jeg ser det har det bare ført til økt innvandring av østeuropeere; som igjen ikke gjør noe annet enn å tigge og hope seg opp i bander og gjøre kriminelle handlinger.

Mener ikke å henge ut noen gruppe med mennesker nå; er selv positiv til innvandring dersom det har en positiv effekt... Men det er nettopp det jeg trenger HJELP til å forstå; hva er egentlig fordelene for Norge med denne avtalen?

Takk

Schengen avtalen er faktisk ganske positiv for Norge. De som kommer til norge og ikke jobber (asylsøkere og tiggere) vil komme uansett.

De andre som kommer er arbeidsinnvandre. De er arbeidsomme, og gjør langt billigere jobber. Det betyr at i Norge, så får vi billig arbeidskraft, og de fra Polen får god lønn. Det er en vinn, vinn situasjon.

Lenke til kommentar

Fordelene med avtalen er at det er enklere å passere grensene innenfor Schengen-området da man ikke trenger å vise pass, søke visum og det er sjeldent tollere mellom grensene som sjekker hva som blir ført inn og ut av landene. Dermed er det mer effektivt. Det er vel også, husker jeg rett, mulig å oppholde seg i et annet Schengen-land i 3 måneder, men mulig det også hadde noe med EU og EØS-avtalen å gjøre. Det husker jeg ikke.

En annen del av Schengen er en felles justispolitikk på noen områder, egne datasystemer og registrer for kontroll av tidligere straffedømte, asylsøkere og annet. http://no.wikipedia.org/wiki/Schengen_Information_System

Passfrihet mellom de nordiske statene har eksistert helt siden 1954, ved opprettelsen av Den Nordiske Passunionen. De nordmennene som nyter best av passfriheten er uten tvil de som reiser mye og de som bor nær Sverige of Finland.

At den har økt bevegelsesfriheten mellom Europeiske land vil jeg i utgangspunktet si er positivt, men samtidig er landene i Europa svært forskjellige og det har ikke vært helt uproblematisk. Mange kriminelle, særlig fra Romania, Polen og Litauen, har enklere kunnet drive med kriminalitet(innbrudd, tyverier) i Norge siden man ikke lenger har noen lukkede grenser mellom Norge og disse landene. Imidlertid, mener jeg å ha lest for noen måneder siden at kriminaliteten var på vei ned etter aktivt politi sammarbeid over landegrensene.

En viktig del av Schengen er strenge yttergrenser, siden grensene mellom medlemslandene er åpne. Dette har vel egentlig ført til mindre innvandring fra områdene utenfor Schengen.

Dette er litt enkelt av avtalen, men er sikkert noen som kan forklare deg mye bedre og mer detaljert. Det finnes også mange artikkler på internett om Schengen.

Lenke til kommentar

Hei

Takk

Vel, med slike påstander som at øst-europeere bare kommer hit for å tigge og gjøre kriminelle handlinger så ber du vel nærmest om å bli angrepet så ikke bli overrasket om det skjer. EU-borgere i Norge (unntatt Norden) har forresten en sysselsettingsgrad (andel som arbeider) på 71% så det er altså snakk om et mindretall som "tigger og stjeler".

Uansett, fordelen med Schengen er at Norge får sårt tiltrengt arbeidskraft, bedriftene våre sparer store kostnader i byråkrati og gebyrer og vi kan fritt reise passfritt og europeere kan fritt komme til Norge uten pass og visum.

Lenke til kommentar

Aha! Ok; det var bra. Takk.

Men hva mener du med at "de som ikke vil jobbe kommer unasett"?

Uten Schengen ville jo dette krevd pass og visum, right? Noe som betyr at ikke så mange "fattige" hadde hatt råd til det?

Ikke nødvendigvis, Norge hadde i praksis fri innvandring fra passtvangen ble avskaffet i 1860 til den ble gjenninnført i 1917 som følge av spiofrykt grunnet første verdenskrig. Så at Norge har åpne grenser til Europa er ikke noe nytt, tvert imot er det heller unntaket fremfor regelen at vi har hatt begrenset innvandring til Norge.

Lenke til kommentar

Aha! Ok; det var bra. Takk.

Men hva mener du med at "de som ikke vil jobbe kommer unasett"?

Uten Schengen ville jo dette krevd pass og visum, right? Noe som betyr at ikke så mange "fattige" hadde hatt råd til det?

Tror du tiggerene kommer til Oslo med fly? Uten Schengen vil det forsatt være tilnærmet null grensekontroll, fordi det skal mye til før myndigheten fokuserer på grensekontroll.

Asylsøkerene har allerede kommet seg inn i Schengen. De burde ikke ha noe problem å komme seg forbi norsk grensekontroll. Faktisk trenger de ikke det, så lenge de kommer seg til den norske grensen så kan de søke asyl i Norge.

Schengen gir oss tilgang til god arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

NB! Som jeg skrev i første-innlegget; det var ikke meningen å henge ut noen. Jeg er veldig positiv til tilførsel av arbeidskraft til Norge; både det som kommer fra Europa, og det som kommer fra ande deler av verden.

Jeg bare ville vite mer om avtalen og bakgrunnen; ville se både de positive og negative sidene ved avtalen!

Takk igjen for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...