nesnaHnurgiS Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Hva vil egne seg best for meg som nybegynner for å ta "romsligere" landskapsbilder med, et fastobjektiv eller en zoomobjektiv? Jeg har forstått det sånn at 28mm er en ganske mye brukt vidvinkel, stemmer det? Hva slags str. kan være et annet alternativ i zoom? Noen som skjønner hva jeg er ute etter? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Vel, det kommer an på hvor "romslig" pengebok du har En vidvinkel begynner på ca3500.- og oppover, det er mange og velge på, de vanligste er Sigma 10-20 og 8-16, Tamron 10-24 og Tokina 12-24, du har også Tokina 11-16 f/2.8 som er i tillegg lyssterk. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Er helt enig med Nautica her! Til landskap bør du kikke på brennviddene som nevnes her. Såkalt 18-55mm vil ikke gi deg den helt store landskapseffekten i vidvinkel på 18mm. Bruker selv 16-35mm (på ditt kamera tilsvarer dette ca. 10-22mm, siden jeg har FF) og dette mener jeg er midt i blinken for dette formålet. Men husk at videre vidvinkel ofte også vil gi deg "skjeve" bilder. Altså slik at bildene blir dratt ut og "missformet" i hjørnene. Ofte er ikke dette et stort problem, og det er helt vanlig på slike vidvinkler. Noen liker det, og andre ikke. Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 he he.. den er jo ikke romslig da! Må ut på bruktmarkedet. Er det viktig med lyssterke objektiver? Flotte svar, jeg blir klokere for hver gang! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 he he.. den er jo ikke romslig da! Må ut på bruktmarkedet. Er det viktig med lyssterke objektiver? Flotte svar, jeg blir klokere for hver gang! Om det er viktig kommer ann på dine preferanser. Har du ett stativ som du bruker til å ta natur/landskapsbilder, så er ikke lysstyrke viktig. Lavere lysstyrke vil bare i bunn å grunn si at du får lengre lukkertider og dermed må jobbe mer med å unngå bevegelsesuskarphet. Men generelt sett så mener jeg lysstyrke ikke er det jeg hadde vektlagt veldig på vidvinkel-objektiver i denne klassen. Lyssterke objektiver har mer for seg med lengre brennvidder, og eller på optikk som skal brukes innendørs etc. Legg mer vekt på optisk kvalitet enn lysstyrke og bildestabilisering når det gjelder ekstremvidvinkler er min mening. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Merk at objektiver med brennvidder videre enn 16mm (altså tilsvarende 24mm på fullformat) blir nokså ekstreme. Det kommer an på hva du vil. Hva har du fra før - kun 18-55 kitobjektiv? Om du nøyer deg med "normal" vidvinkel kan det hende at bare en oppgradering av denne kan gjøre susen. 16-85-objektivet er bra og vil innebære kvalitetsforbedring over hele fjøla i tillegg til at du får god vidvinkel (dog ikke ekstrem). Endret 13. desember 2011 av trygvan 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Men husk at videre vidvinkel ofte også vil gi deg "skjeve" bilder. Altså slik at bildene blir dratt ut og "missformet" i hjørnene. Ofte er ikke dette et stort problem, og det er helt vanlig på slike vidvinkler. Noen liker det, og andre ikke. De objektivene jeg har nevnt er ganske retttegnende, det lille som er igjen av tønne-forvrenging kan man enkelt fjerne i et redigeringsprogram, eventuell bruke en forehåndspreferanser i en database på de. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Men husk at videre vidvinkel ofte også vil gi deg "skjeve" bilder. Altså slik at bildene blir dratt ut og "missformet" i hjørnene. Ofte er ikke dette et stort problem, og det er helt vanlig på slike vidvinkler. Noen liker det, og andre ikke. De objektivene jeg har nevnt er ganske retttegnende, det lille som er igjen av tønne-forvrenging kan man enkelt fjerne i et redigeringsprogram, eventuell bruke en forehåndspreferanser i en database på de. Joda, og nettopp derfor blir de dratt og misformet i hjørnene. Du kan velge mellom tønnefortegning, som gir krumme linjer, eller rettegnende - at de blir "dratt" i hjørnene. Sånn virker vidvinkel. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Hva vil egne seg best for meg som nybegynner for å ta "romsligere" landskapsbilder med, et fastobjektiv eller en zoomobjektiv? Jeg har forstått det sånn at 28mm er en ganske mye brukt vidvinkel, stemmer det? Hva har du nå? En standradzoom, ingenting? Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 Hva vil egne seg best for meg som nybegynner for å ta "romsligere" landskapsbilder med, et fastobjektiv eller en zoomobjektiv? Jeg har forstått det sånn at 28mm er en ganske mye brukt vidvinkel, stemmer det? Hva har du nå? En standradzoom, ingenting? Det jeg har nå er Sigma 70-300mm. That's it. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Da vil jeg sterkt anbefale å kjøpe en normalzoom - et zoomobjektiv med litt kortere brennvidde enn 70mm - det blir ganske så "trangt". Du kan få mye for pengene ved å kjøpe brukt - en Tamron 17-50/2.8 uten VC, en Nikon 18-55, 18-105 eller (hvis pengene strekker til) 16-85. Det er mange å velge mellom. 1 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Hva har du nå? En standradzoom, ingenting? Det jeg har nå er Sigma 70-300mm. That's it. Da er jeg helt enig med Trondster, det første du bør skaffe er en normalzoom i passende prisklasse så kan du vurdere om du trenger ennå mer vidvinkel når du har brukt normalzoomen en stund. For mange holder det med en normalzoom. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 ..Og kjøp helst en som går helt ned til minst 18mm, og gjerne opp til i hvert fall 50mm. Så har du fint brennviddeområde. Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 tusen takk for supre svar! Da må jeg på objektiv-jakt Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 En fin ting med Nikon D50 er at det har innebygd autofokusmotor - så du får autofokus med autofokus-objektiver uten innebygd fokusmotor! Og forresten - det er forskjell på objektivene i kvalitet - 18-55 er billig billig, men ikke så alt, alt for bra - de andre jeg listet opp er flotte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå