Gå til innhold

Har et dårlig utenlandsk vogntog nå drept to personer?


tomkjetil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja.

 

Mulig det er jeg som er blind, men jeg fant ikke noe informasjon om at det var et utenlandsk kjøretøy?

 

Og hva skal man eventuelt gjøre da? Forby utenlandske kjøretøy på norske veier? Eller forby utenlandsk arbeidskraft? Det er hvertfall ikke en "God deal".

 

Er jo selvfølgelig tragisk når slikt skjer, men så lenge vi har tilfredsstillende trafikkregler og hyppige kontroller, så vet jeg ikke hva mer man kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det viser seg at det er en fra utlandet og det er dårlige dekk som er grunnen, så tyder det på at det er feil en plass. Alle utenlandske vogntog bør egentlig kontrolleres, da det ikke er helt nytt at det ofte er mangler der. Klarer de ikke norske krav, så får de ikke komme inn. Et alternativ er å laste om på grensen slik at kun norske firma tar transporten og de utenlandske som er flinke på å følge norske krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor i et område hvor vi er veldig plage med utenlanske sjofører på dårlige dekk, hoved problemet ligger i at når de får bot, så reiser de hjem, også slipper de å betale boten! Den beste løsningen er å låse kjøretøyene til boten er betalt og dekk er byttet!

 

Ja, jeg tror aldri det faktisk blir betalt noe, uansett hvor mye det har kostet å få opp kjøretøyene.

Lenke til kommentar
Og hva skal man eventuelt gjøre da? Forby utenlandske kjøretøy på norske veier? Eller forby utenlandsk arbeidskraft? Det er hvertfall ikke en "God deal".
Tja, hvorfor ikke? Det er nok av arbeidsløse Nordmenn her til lands som godt kunne tatt på seg jobben. Det ville bidratt til tryggere og ryddigere arbeidsforhold, og vi ville sluppet å avle opp en hel generasjon til enten arbeidsledighet eller livslang kappstrid om redelige lønnsforhold mot horder av utenlandske arbeidsinnvandrere. Det ville nok ha ført til en økning av prisene for blant annet mat og byggningsarbeid, men det ville på lang sikt kommet samfunnet til gode, både økonomisk og sosialt. Endret av 793
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm. Må si jeg ikke er helt fan av trønderbart, men anser de likevel som norske... :)

 

793: Akkurat det er jo helt urealistisk og kommer aldri til å skje i Norge uansett med mindre vi får en eller annen superradikal regjering (som ikke er så veldig sannsynelig i overskuelig fremtid). Går dog an å fantasere om det likevel.

 

Det man faktisk KAN gjøre er å øke antallet trafikkontroller f.eks. på vei inn i landet og på veiene, slik at man kan forhindre at slikt skjer.

Lenke til kommentar
Og hva skal man eventuelt gjøre da? Forby utenlandske kjøretøy på norske veier? Eller forby utenlandsk arbeidskraft? Det er hvertfall ikke en "God deal".
Tja, hvorfor ikke? Det er nok av arbeidsløse Nordmenn her til lands som godt kunne tatt på seg jobben. Det ville bidratt til tryggere og ryddigere arbeidsforhold, og vi ville sluppet å avle opp en hel generasjon til enten arbeidsledighet eller livslang kappstrid om redelige lønnsforhold mot horder av utenlandske arbeidsinnvandrere. Det ville nok ha ført til en økning av prisene for blant annet mat og byggningsarbeid, men det ville på lang sikt kommet samfunnet til gode, både økonomisk og sosialt.

Og hvorfor da tar disse nordmenn ikke disse jobber? Dere vil jo i alle fall prioriteres, ikke sant? Vi utlendigere får først og fremst jobb som norske folk er ikke så interessert i. Jeg tror ikke at vi kan overta noe "deres". Kanskje det er feil. Skjønner veldig godt deres følelser mot oss, det er egentlig normale følelser.

 

Det sammme problem er i landet mitt også - det er masse innvandrere som jobber på slike plasser hvor de andre vil ikke jobbe. Blant annet masse som kjører transport. De kjører så dårlig at det er veldig farlig, men det er fordelaktig for arbeidsgivere å ta dem, fordi det er billig arbeidskrav. Men det er vanskelig å forandre, folk er folk, kapitalister tenker først og fremst om penger, ikke om folk! Hvis de har mye så ønsker de ennå mer! Og det blir sant, kanskje det blir mer av det med tiden.

Ønsker ikke å fornærme noen, jeg er selv utenlandsk, men skal si ærlig at forandringer i deres samfunnet skyldes delvis av innvandring, tror jeg. Dere har(eller hadde?) likestilling, ser ikke ovenfra på noen som helst jobb, respekterer folk i uansett hvor de jobber. Og dette synes jeg er den viktigste. Det har vi ærlig talt ikke... Hvordan kan hundrer av tuserner av oss forandre deres land - det er en god spørsmål. Skal si ærlig at jeg kanskje forstår ABB...

Lenke til kommentar
793: Akkurat det er jo helt urealistisk og kommer aldri til å skje i Norge uansett med mindre vi får en eller annen superradikal regjering
Med "superradikal regjering", mener du en regjering som faktisk setter folkets ve og vel i høysetet? Dagens regjering består hovedsaklig av kyniske karrierefolk som kun tjener seg selv. At de likevel blir valgt inn på Stortinget år etter år, er intet annet enn et underverk og et fenomen som burde bli undersøkt nøye av noen dyktige psykologer.

 

Det man faktisk KAN gjøre er å øke antallet trafikkontroller f.eks. på vei inn i landet og på veiene, slik at man kan forhindre at slikt skjer.
Hvorfra skal man ta de nødvendige ressursene til å sette inn en slik innsats? Politiet har mangelfulle ressurser allerede, og sliter i mange byer med å holde vårt folk trygge i sine egne hjemtrakter på nattestid. Skal innsatsen innenfor sikkerhet i byene nedvurderes til fordel for en økt innsats på riksveiene? Hvor skal pengene hentes fra? Endret av 793
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og hvorfor da tar disse nordmenn ikke disse jobber?
Det er ikke så lett å konkurrere mot folk som bare trenger en tredjedel av det en selv tar betalt for å klare seg i sitt eget hjemland. Jeg kan godt forstå at så mange norske ungdommer hopper ut av fagrettede utdanningsløp når de innser at de i all fremtid kommer til å måtte kjempe om å beholde et levedyktig lønnsnivå. Dog, ligger nok mye av skylda også i den mangelfulle arbeidsmoralen og velferdskulturen vi har fremdyrket her til lands de siste par generasjonene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å konkurrere mot folk som bare trenger en tredjedel av det en selv tar betalt for å klare seg i sitt eget hjemland.

 

Dog, ligger nok mye av skylda også i den mangelfulle arbeidsmoralen og velferdskulturen vi har fremdyrket her til lands de siste par generasjonene.

Jeg tror ikke at dere konkurrerer...

Den andre problem aktuelt ikke bare for deres land.

Lenke til kommentar
Og hva skal man eventuelt gjøre da? Forby utenlandske kjøretøy på norske veier? Eller forby utenlandsk arbeidskraft? Det er hvertfall ikke en "God deal".
Tja, hvorfor ikke? Det er nok av arbeidsløse Nordmenn her til lands som godt kunne tatt på seg jobben. Det ville bidratt til tryggere og ryddigere arbeidsforhold, og vi ville sluppet å avle opp en hel generasjon til enten arbeidsledighet eller livslang kappstrid om redelige lønnsforhold mot horder av utenlandske arbeidsinnvandrere. Det ville nok ha ført til en økning av prisene for blant annet mat og byggningsarbeid, men det ville på lang sikt kommet samfunnet til gode, både økonomisk og sosialt.

 

Det er mer enn nok ledige transportjobber i Norge men ikke nok nordmenn som vil ha dem.

Lenke til kommentar
Og hva skal man eventuelt gjøre da? Forby utenlandske kjøretøy på norske veier? Eller forby utenlandsk arbeidskraft? Det er hvertfall ikke en "God deal".
Tja, hvorfor ikke? Det er nok av arbeidsløse Nordmenn her til lands som godt kunne tatt på seg jobben. Det ville bidratt til tryggere og ryddigere arbeidsforhold, og vi ville sluppet å avle opp en hel generasjon til enten arbeidsledighet eller livslang kappstrid om redelige lønnsforhold mot horder av utenlandske arbeidsinnvandrere. Det ville nok ha ført til en økning av prisene for blant annet mat og byggningsarbeid, men det ville på lang sikt kommet samfunnet til gode, både økonomisk og sosialt.

 

Det er mer enn nok ledige transportjobber i Norge men ikke nok nordmenn som vil ha dem.

 

Hva bygger du det på? Hvordan kan det være ledige jobber når polakker, svensker og litauere står i kø? Ulogisk og udokumentert påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...