MrAvionics Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Bør jeg velge 32-bit eller 64-bit ? Er fire GB ram. Se denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1394742 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 64-bit hvis du skal utnytte all RAM Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 64-bit selvfølgelig! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 I dag bør man gå for en ren 64bits versjon av Windows 7 , ingen grunn faktisk til å sitte på en 32bits versjon. Har man gammel programvare sørger man heller for å kjøre multi-boot og tilpasser de forskjellige operativsystemene til de programmene som behøver det. 1 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Er det sånn at 32 bit max utnytter 3gb ram eller at den bruker halvparten uansett hvor mye du har? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 Er det sånn at 32 bit max utnytter 3gb ram eller at den bruker halvparten uansett hvor mye du har? Er vel at den utnytter fire men da er skjermkort regnet med ? Lurte bare siden trodde at 64-bit var litt tyngre å kjøre og pc-en er ikke akkurat en kraft sak. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Er det sånn at 32 bit max utnytter 3gb ram eller at den bruker halvparten uansett hvor mye du har? Nja, ikke helt riktig. 32 Bit kan med PAE utnytte mer enn 3GB ram (32 biters os har en max total mengde på ca 4Gb men mye av dette forsvinner etter hvert som minnet adresseres til enheter , skjermkort etc) så lenge programmene er laget for å kunne ta i bruk PAE , hovedproblemet ligger i at utføringen av PAE på Windows er noe makkverk og lager mer ugagn enn noe annet. Et spill som er skrevet på 32bits kode kan i mange tilfeller havne langt under 3Gb , sannsynligvis en plass mellom 2 til 2.5Gb. Windows 7 kjører faktisk fint på eldre datamaskiner så man trenger ikke like mye kraft som feks vista. Endret 12. desember 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Er det sånn at 32 bit max utnytter 3gb ram eller at den bruker halvparten uansett hvor mye du har? 32-bit kan adressere 4gb, men grunnet at hardware som skjermkort, porter etc tar opp adresseplasser får du kun utnyttet ca 3,2 - 3,7gb avhengig av hardware. I praksis kan du si opp til 3gb - 32 bits, over dette 64-bits. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) I dag bør man gå for en ren 64bits versjon av Windows 7 , ingen grunn faktisk til å sitte på en 32bits versjon. Har man gammel programvare sørger man heller for å kjøre multi-boot og tilpasser de forskjellige operativsystemene til de programmene som behøver det. Faktisk valgte jeg 32-bit på laptopen pga at Notebook Hardware Control ikke funket på 64-bits. NHC er helt nødvendig for å få kontroll over viftestøyen på denne maskinen. Har også 4GB ram, men siden jeg sjelden bruker over 1.5GB spiller det fint liten rolle at jeg ikke får utnyttet alt. Endret 12. desember 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Faktisk valgte jeg 32-bit på laptopen pga at Notebook Hardware Control ikke funket på 64-bits. NHC er helt nødvendig for å få kontroll over viftestøyen på denne maskinen. Har også 4GB ram, men siden jeg sjelden bruker over 1.5GB spiller det fint liten rolle at jeg ikke får utnyttet alt. I såfall er problemet dårlig støtte fra fabrikanten i forhold til drivere enn Windows 7 64bits sitt problem. Med noen tilpassninger kan mye sånt fikses dog , har flere programmer som kun støtter feks Xp som funker fint i windows 7 64bit men det kan være litt vanskelig innimellom ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå