Gå til innhold

32 eller 64 biter ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det sånn at 32 bit max utnytter 3gb ram eller at den bruker halvparten uansett hvor mye du har?

Nja, ikke helt riktig.

32 Bit kan med PAE utnytte mer enn 3GB ram (32 biters os har en max total mengde på ca 4Gb men mye av dette forsvinner etter hvert som minnet adresseres til enheter , skjermkort etc) så lenge programmene er laget for å kunne ta i bruk PAE , hovedproblemet ligger i at utføringen av PAE på Windows er noe makkverk og lager mer ugagn enn noe annet.

Et spill som er skrevet på 32bits kode kan i mange tilfeller havne langt under 3Gb , sannsynligvis en plass mellom 2 til 2.5Gb.

Windows 7 kjører faktisk fint på eldre datamaskiner så man trenger ikke like mye kraft som feks vista.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Er det sånn at 32 bit max utnytter 3gb ram eller at den bruker halvparten uansett hvor mye du har?

32-bit kan adressere 4gb, men grunnet at hardware som skjermkort, porter etc tar opp adresseplasser får du kun utnyttet ca 3,2 - 3,7gb avhengig av hardware. I praksis kan du si opp til 3gb - 32 bits, over dette 64-bits.

Lenke til kommentar

I dag bør man gå for en ren 64bits versjon av Windows 7 , ingen grunn faktisk til å sitte på en 32bits versjon.

Har man gammel programvare sørger man heller for å kjøre multi-boot og tilpasser de forskjellige operativsystemene til de programmene som behøver det.

Faktisk valgte jeg 32-bit på laptopen pga at Notebook Hardware Control ikke funket på 64-bits. NHC er helt nødvendig for å få kontroll over viftestøyen på denne maskinen. Har også 4GB ram, men siden jeg sjelden bruker over 1.5GB spiller det fint liten rolle at jeg ikke får utnyttet alt.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Faktisk valgte jeg 32-bit på laptopen pga at Notebook Hardware Control ikke funket på 64-bits. NHC er helt nødvendig for å få kontroll over viftestøyen på denne maskinen. Har også 4GB ram, men siden jeg sjelden bruker over 1.5GB spiller det fint liten rolle at jeg ikke får utnyttet alt.

I såfall er problemet dårlig støtte fra fabrikanten i forhold til drivere enn Windows 7 64bits sitt problem.

Med noen tilpassninger kan mye sånt fikses dog , har flere programmer som kun støtter feks Xp som funker fint i windows 7 64bit men det kan være litt vanskelig innimellom ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...