Gå til innhold

Uke 50mm 2011 - Johnny™

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten - ad fokusering - du har fått med deg at Sigmalux har en del fokus shift, ja? At fokusplanet flytter seg avhengig av blender? Sett kameraet på stativ med manuell fokus, fokusert på en skråning flate, og ta bilder på forskjellige blendere. Så vil du se at fokusplanet flytter seg avhengig av valgt blender.

Også godt mulig at den effekten er avhengig av fokusavstand.

Lenke til kommentar

Forresten - ad fokusering - du har fått med deg at Sigmalux har en del fokus shift, ja? At fokusplanet flytter seg avhengig av blender? Sett kameraet på stativ med manuell fokus, fokusert på en skråning flate, og ta bilder på forskjellige blendere. Så vil du se at fokusplanet flytter seg avhengig av valgt blender.

Også godt mulig at den effekten er avhengig av fokusavstand.

Joda, husker denne tråden, syns den var hysterisk morsom (ja, jeg vet, sær humor.) Tror ikke det er focus shift som spiller inn på mine bilder, for de er jo tatt på f1.4, så da endres ikke fokusplanet (eller bommer jeg nå?).

Testet litt mot noen AA batterier satt opp på rekke, og da var fokus spot on, på f1.4, så jeg må nok gå litt grundigere til verks.

En dag jeg har tid.

Neste år eller noe.

Dagens, F16 på E6 :roll:

post-59142-0-31075400-1324242258_thumb.jpg

Endret av Johnny™
Lenke til kommentar

Autofokus er satt til å autofokusere der fokusplanet ligger på én spesifikk blender. Hvis du blender opp eller ned i forhold til denne blenderen, så vil du få fokus shift. Prøv deg fram - det er som sagt også godt mulig du får forskjellig oppførsel på forskjellige avstander - vet ikke om fokus shift på det objektivet er konstant eller en gang i samme retning på forskjellige avstander..

Det er ellers en god tråd du linker til der, ja - veldig informativ om fokus shift. :)

(Har mer lyst på 85L enn 50L blant annet på grunn av nevnte fokus shift på 50L.)

Prøv mot et skrått motiv - så ser du bedre om fokus er foran eller bak eller hva.

Har du vurdert annen mattskive, evt splittprisme? :)

Du kan skaffe deg EF-S og en 500D, og så kan du ta bilder med presis fokus på kort hold.. (Leve Canons navnestandarder!) ;)

Og - fine solstjerner i nattbildet! :) Morsomt med lastebil-/busslysene som "svever" over de andre.

Takker for fin fest! :)

Lenke til kommentar

Autofokus er satt til å autofokusere der fokusplanet ligger på én spesifikk blender. Hvis du blender opp eller ned i forhold til denne blenderen, så vil du få fokus shift.

Men fokusering skjer vel på 1.4, så da kan det ikke være focus shift.

Prøv deg fram - det er som sagt også godt mulig du får forskjellig oppførsel på forskjellige avstander - vet ikke om fokus shift på det objektivet er konstant eller en gang i samme retning på forskjellige avstander..

Må testes ja, jeg vil utelukke brukerfeil før jeg leverer inn hus og objektiv. Tror dette er et objektiv jeg kan bli glad i etterhvert

Det er ellers en god tråd du linker til der, ja - veldig informativ om fokus shift. :)

(Har mer lyst på 85L enn 50L blant annet på grunn av nevnte fokus shift på 50L.)

Synd at de fleste linkene er døde, men google er min venn.

Prøv mot et skrått motiv - så ser du bedre om fokus er foran eller bak eller hva.

Det var det jeg gjorde med batteriene, satte de opp på rekke, skrått bakover, og da traff fokus. Jeg kommer nok til å opprette en egen tråd hvis jeg ikke blir klok på det når jeg har tid til å teste skikkelig.

Har du vurdert annen mattskive, evt splittprisme? :)

Takk for at du minte meg på det, jeg har nå kun "rask" optikk, så nå er det absolutt aktuelt.

Du kan skaffe deg EF-S og en 500D, og så kan du ta bilder med presis fokus på kort hold.. (Leve Canons navnestandarder!) ;)

Passer EF-S til 60D?

Og - fine solstjerner i nattbildet! :) Morsomt med lastebil-/busslysene som "svever" over de andre.

Takk, måtte velge et motiv der det ikke ble fokusbom :p

Takker for fin fest! :)

Takk for følget!

Lenke til kommentar

Men fokusering skjer vel på 1.4, så da kan det ikke være focus shift.

Passer EF-S til 60D?

Fokusering skjer på f/1.4 - helt korrekt, men fokus er allikevel kalibrert til å være der fokus kommer til å være på en spesifikk blender, som ikke nødvendigvis er på full blender. På min gamle Zeiss Planar T* 1.4/50 var det ikke autofokus, men autofokusbekreftelse, som går for det samme. Og - den indikerte fokustreff der fokus kom til å være hvis jeg skjøt på f/5.6. Så - skjøt jeg på f/5.6, så ville fokus sitte, mens på f/1.4 var det forskjøvet den ene veien og f/11 forskjøvet den andre veien.

Og ja - EF-S passer til 60D. :)

Vær klar over at søkeren blir mørkere - Canon anbefaler bruk av optikk med f/2.8 eller kjappere. Selv synes jeg min jalla 28-90 f/x-5.6 blir mørkere, men kun innendørs.

For meg var det ikke et problem, i alle fall. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...