Gå til innhold

Bytte fra CD 12/5 til NGT 20/1?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært å kikket litt rundt på andre alternative ISP'er til en billigere penge eller mer for pengene enn hva Canal Digital tilbyr per i dag. Ble oppringt av en svenske etter at jeg hadde vært på bredbåndsguiden.no som kunne tilby meg en 20/1 linje fra NextGenTel, hvor han sa at jeg ville utnytte 14/0,8 minimum pga avstand til sentral. Dette til 378,- i mnd ut bindingstiden. Jeg betaler nå 447,- for 12/5 fra Canal Digital som er dønn stabil og jeg får utnyttet all hastighet hele døgnet.

Cluet er at jeg må bestemme meg iløpet av imorgen. Og takker jeg ja, så har jeg vel 14dagers angrefrist, 12mnd bindingstid. Bruker jeg angreretten, så må jeg vel binde meg hos Canal Digital i 12 nye mnd?

Så jeg lurer på om jeg skal tørre å ofre såpass med opp-hastighet for å få litt raskere linje inn til en litt billigere penge? Klarer ikke helt å bestemme meg.

Laster jo ned litt forskjellige torrents, og da makser jeg linja stort sett heletiden, og det er greit at det går fort. Men er usikker på hvor mye jeg kommer til å merke til at jeg får så lav opp-hastighet? Laster ikke opp noe aktivt selv, annet enn den trafikken som går av seg selv da.

Det vil ikke virke inn på prisen til kabel-tv abb. fra Canal Digital om jeg velger å droppe de som ISP.

Formeninger?

Endret av Talker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening: ikke bytt.

Opphastighet er den mest begrensede ressursen, og siden tcp/ip er en toveis protokoll (den sender bare ikke uti mørket når du laster ned, den får tilbakemeldinger for hver blokk som er ok (eller feil) også) så vil du merke det betydelig når du reduserer båndbredde opp til under en femtedel av det du har i dag. Har NGT 20/1 selv (ligger på omtrent 14-15 / 0.8 - 0.9) og det er lett å "jamme" forbindelsen (feks. vha p2p-trafikk) slik at vanlige aktiviteter (browsing) påvirkes negativt. Ikke noe galt med produktet til NGT, poenget er bare at så stor forskjell mellom opp og ned båndbredde så er det båndbredde opp som blir flaskehalsen.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Det ble til at jeg prøver NGT 20/1. Men er obs på de tingene dere sier der. Så med skepsisen i behold skal jeg følge godt med på hastigheten under forskjellig bruk. Har jo uansett angrerett i 14dager.

Dette med å "jamme" linjen ved f.eks p2p-bruk har jeg vært borti med CD sin 12/5 linje også. Selv om jeg passer på å begrense opp-hastigheten slik at jeg ikke bruker hele kapasiteten. Føler på meg at det har noe med antall tilkoblinger å gjøre. Ikke vet jeg.. :p

Fikk egentlig litt lyst på 70/10 linja til CD som de kunne friste med for en 50-lapp mer i måneden. :D Trenger det ikke, men er jo alltid artig med litt hastighet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...