vikingkylling Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Da jeg flyttet inn i den nye boligen i oktober fikk jeg internett via en kabel som var her fra før. Den fungerer helt fint om jeg kobler den direkte til PCen eller PS3en, og er både rask og stabil. Men den har logisk nok ikke noe trådløs forbindelse med noe, og det er tungvindt å bytte om kabelen mellom PCen og PS3en hele tiden. Så i dag tok jeg like greit og kjøpte en router (D-Link DIR 657) og trodde det skulle være en grei sak å koble den til. Jeg har brukt router før, og da var det bare å koble den til PCen, så fungerte alt helt fint. Men denne? Ikke faen. Jeg har nå sittet i en time i strekk og prøvd å koble til internett uten å lykkes. For å ta det steg for steg: * Jeg kobler en kabel via PCen og routeren, og satte internettkablen i routeren. * Routeren finner PCen uten problem, men klarer ikke å koble til internett. * Routeren maser om brukernavn og passord og sånt tull fra leverandøren, men det mener jeg at jeg strengt tatt ikke skal trenge. Alt jeg trenger er å få signalet fra internettkabelen gjennom routeren og til PCen og PS3en. Om jeg hadde kunnet koble til den trådløst hadde det vært knall, men det er ikke nødvendig. Akkurat nå gir jeg faen. Noen som vet hva jeg må gjøre? Har prøvd å bruke de vanlige brukernavnene og passordene (admin, Admin, 1234 osv) uten å lykkes. Den svært korte manualen sa bare at jeg må brukie Clone MAC-adress eller noe sånt, men da må jeg ha MAC-adressen. Hvordan får jeg tak i den? Jeg kunne spurt huseier om dette, men han er på juleferie og kommer ikke tilbake før tidligst i romjula. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 For å ta det steg for steg: * Jeg kobler en kabel via PCen og routeren, og satte internettkablen i routeren. * Routeren finner PCen uten problem, men klarer ikke å koble til internett. * Routeren maser om brukernavn og passord og sånt tull fra leverandøren, men det mener jeg at jeg strengt tatt ikke skal trenge. Hvis du har gjort akkurat det, hvorfor ikke gjøre det produsenten sier du skal gjøre først? - Plugg "internettkabelen" i WAN-porten, koble PC med kabel til LAN-port og koble til strøm. - Sett inn CD-en som følger med og følg instruksjonene. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 Har gjort det, men det funker ikke. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Manual med brukernavn og passordinfo... http://www.manualowl.com/m/D-Link/DIR-657/Manual/216042 Du kan velge "clone mac adress" i routeren. Den vil da klone macadressen til din PC. Vær obs på at du ikke kan ha samme subnett på både internett og LAN. Dersom huseier sender deg IP med 192.168.0.xxx, så må du endre ipadressen i D-link til f.eks 192.168.1.xxx. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Takk, skal prøve det. Edit: Har gjort litt fremskritt. Koblet internettkabelen (den fra veggen) til en vanlig nettverksport på routeren i stedet for porten der det står Internett, og nå har jeg i det minste internett på PCen. Men først fikk jeg beskjed om at det allerede var en datamaskin på nettverket med samme IP-adresse (går ut ifra at det er PCen), og internett ramler ut hele tiden. 3DSen fant routeren, men klarte ikke å koble til internett likevel. PS3en på sin side maser om at den ikke har en Ethernet-kabel. Noen som har noen tips å komme med? Jeg vil ha PCen og PS3en koblet til routeren via kabel, og 3DSen trådløst. Alle tre skal på nettet, og helst samtidig. Endret 13. desember 2011 av vikingkylling Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Når du kobler det slik, så vil du ha problemet med at begge routerne prøver å koble opp datamaskiner. Det skaper trøbbel hos deg og hos de andre som er tilkoblet på LAN... De som tilfeldigvis kobler seg mot router 1 vi få nett, mens de som kobler seg til din egen router vil ikke få nett. Det er derfor du ikke fikk nett på 3DS.... Du kan godt koble det slik du har det nå, men da må du logge inn på routeren din og slå av IP-serveren dens. Funksjonen finner du ved å logge inn, sjekke innstillingene på LAN, fjerne haken ved DHCP-server og deretter lagre. PS: Du bør også kryptere trådløsnettet på routeren, slik at ikke alle kan koble seg til... Endret 14. desember 2011 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå