Gå til innhold

Tellus en tidligere stjerne?

cuadro

Anbefalte innlegg

Hei! I en mindre ryddig forumsseksjon har en bruker fremsatt denne påstanden: Vår jordklode er egentlig en stjerne som nå er ferdig med å fusjonere, og har blitt til en "brun dverg".

For de ekstra interesserte kan tråden finnes her.

Det jeg er ute etter med denne tråden, er egentlig bare å få et lite samlepunkt rundt denne påstanden. Det er så utrolig mye galt ved den, at jeg velger å overlate den til denne forumsseksjonen hvor forhåpentligvis trolling ikke blir akseptert.

Kjør debatt, om det er rom for det!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mye rom for debatt her, for det forslaget er fullstendig på tvers av all forståelse vi har av stjerner og planeter. Første en liten detalj om klassifikasjon: en brun dverg er ikke en rest etter en stjerne. Det er en "mislykket stjerne", altså en gasskule som er for liten til å få i gang de fusjonsprosessene som gir mesteparten av energiproduksjonen i vanlige stjerner. Det skjer imidlertid noe fusjon også i brune dverger, men da kun deuterium-fusjon og litium-fusjon og det er det svært begrenset tilgjengelig mengde av. Masseintervallet for hva som skal kalles brune dverger er ikke helt presist definert, men det ser ut til at ca 13-80 jupitermasser er omtrent riktig.

Resten etter en gammel stjerne kalles en hvit dverg. Hvite dverger har ikke lenger noen energiproduksjon, men fortsetter å sende ut elektromagnetisk stråling på grunn av restvarmen. Den første tiden etter at de er dannet er de typisk veldig varme og sender derfor ut hvitt eller blå-hvitt lys. Etterhvert som de kjøles ned blir lyset rødere og forsvinner etterhvert ut av det synlige området. Det er antakelig en nedkjølt hvit dverg den som kom med forslaget mente. Problemet er bare at hverken den kjemiske sammensetningen eller massetettheten til jorden stemmer med å være en hvit dverg. Avhengig av massen til stjernen da den fremdeles fusjonerte vil den hvite dvergen kunne bestå hovedsaklig av helium, karbon/oksygen eller oksygen/neon/magnesium. Jorden har som kjent en kjerne som hovedsaklig består av jern, og ellers har vi også mye av f.eks. silisium og aluminium, alle sammen grunnstoffer som er for tunge til å passe med en hvit dverg. Massetettheten til jorden er dessuten alt for liten til å være forenelig med en hvit dverg; hvite dverger har en typisk massetetthet på 109 kg/m3. Med den tettheten vil en sukkerbit veie et tonn!

Ved behov kan jeg sikkert komme med enda flere argumenter for at jorden ikke kan være en kald, hvit dverg, men jeg tror dette burde holde.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for innspill folkens. Da ser jeg at det går ann å enkelt og greit føre avsporingen fra den andre tråd rett inn her.

Jeg må dog innrømme at jeg har fått det for meg slik at den simple definisjon på en brun dverg fører til at dette himmellegemet i teorien kan oppstå på to forskjellige måter; enten ved et massesentrum som ikke er massivt nok til å fusjonere de mange elementer, eller ved avkjøling av en hvit dverg. Sistnevnte er anslått til å ta fryktelig lang tid, og det er vanskelig å finne eksempler. Det kan dog være at min hukommelse har rustet litt siden sist jeg hadde om astronomi ved videregående skole.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner min lille forveksling å komme til overflaten her. Fra Wikipedia (på engelsk) om brune dverstjerner: "Brown dwarfs, a term coined by Jill Tarter in 1975, were originally called black dwarfs, a classification for dark substellar objects floating freely in space which were too low in mass to sustain stable hydrogen fusion (the term black dwarf currently refers to a white dwarf that has cooled down so that it no longer emits significant heat or visible light). Alternative names have been proposed, including planetar and substar."

Ikke det at hverken svarte dverger, hvite dverger eller brune dverger på noen måte er sammenlignbare med planeten Tellus, men all kunnskap er god kunnskap!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...