Gå til innhold

[Løst] Er Komplett: "PC i deler - Intel Core i5 2500K" en bra deal?

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg skal bygge PC, og har budsjett på rundt 10.000 eks. skjerm. Skal bruke PCen til gaming, har ikke peiling på overklokking (men jeg kan jo lære :thumbup: ). Jeg trenger ikke best-i-klassen ytelse, men ønsker å beholde muligheten til å oppgradere i fremtiden, f.eks ved å kjøpe et ekstra skjermkort til Crossfire/SLI.

Jeg kom over Komplett sin "IKEA-pakke"

Pakka virker gunstig på pris. Sammenliknet med enkeltkomponentene får man 7,8% rabatt på hele pakken, pluss at det er digg å vite at alle delene passer sammen. Men jeg er usikker på to ting:

1. Er 650W PSU for lite med tanke på fremtidige oppgraderingsmuligheter? Hvis jeg hadde kjøpt alle delene separat, og byttet ut PSUen med denne 850Weren, øker den samlede prisen med 1100 kroner (350kr mer for PSU + 817 kr i tapt rabatt). Er det verdt det?

2. Har registrert på forumet at mange venter spent på 7000-serien til ATI. Jeg tenker at jeg kan leve med det medfølgende XFX Radeon HD 6950 og oppgradere til 7000-serien / kjøpe et ekstra HD6950 til Crossfire om et års tid når prisene har gått ned. Høres dette logisk ut? Og ref. spørsmål 1, vil jeg kunne kjøre to HD6950 i Crossfire på en 650W PSU?

På forhånd takk for svar

Endret av dollahrs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefalt å kjøpe:

Corsair TX V2 850W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte

Da den er bedre til ditt fremtid bruk, spessielt hvis du tenker på prosessor overklokking også.

Skjermkort ville jeg ventet med var jeg deg, kjøp bare det du trenger nå, gjerne brukt hvis mulig, og kjøp nytt senere.

Corsair SSD Force Series™ F60A disken ville jeg droppet, kjøp heller

Crucial m4 SSD 2,5" 128GB SSD disk. Harddisk ville jeg ventet med i dag, da det er dyrt hvis det ikke er nødvendig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Et enkelt HD6950 bruker ca 150-160W under normal bruk, så det er ca. 300-320W for skjermkortene alene. Da er det fortsatt 330-350W å gå på til alt det andre utstyret (CPU+HK+HDD etc) for en 650W PSU. Så ja, det er fullt mulig å kjøre HD6950 CF med en god 650W og ha litt å gå på. 750W-850W er kanskje et valg om du skal overklokke CPU og begge GPUene en del.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar LMH1.

Jeg lagde en oppdatert liste med dine forslag. Har dessverre ingen HDD fra før, så det må jeg ha. Har også nedjustert GPU fra HD6950 til HD6870, sistnevnte har fått gode reviews og er 750 kr billigere.

Samlet pris (inkl Win7) er nå 834 kr dyrere enn "IKEA-pakken". Forstår jeg deg rett når jeg sier at jeg da får en pakke som gir litt lavere ytelse i dag, men som er lettere å oppgradere videre?

Er det strengt tatt nødvendig med 128GB SDD når jeg likevel må kjøpe HDD? Den koster tross alt 570 kroner mer.

Endret av dollahrs
Lenke til kommentar

Ikke kjøp green HDD,kjøp heller en annen 7200 HDD

Du trenger ikke mer en 500W til sette dit så 600W burde holde en stund

Du har valgt 2500K, den er skapt for å overclockes så en god CPU kjøler er en god idè. Hviss du skal ha en luftkjøler(som er billigere og nesten like bra som lukka vann)så er det lurt å ha lav profil minne pga de fleste gode kjølerne er ganske store

Lenke til kommentar

Et enkelt HD6950 bruker ca 150-160W under normal bruk, så det er ca. 300-320W for skjermkortene alene. Da er det fortsatt 330-350W å gå på til alt det andre utstyret (CPU+HK+HDD etc) for en 650W PSU. Så ja, det er fullt mulig å kjøre HD6950 CF med en god 650W og ha litt å gå på. 750W-850W er kanskje et valg om du skal overklokke CPU og begge GPUene en del.

Takk for svar Smirnoff. Har to oppfølgingsspm: Hvordan oppfører PSU-er seg når man nærmer seg tålegrensen, får man mye støy eller slitasje? Og hvor raskt vokser strømbehovet - vil jeg ha problemer med å kjøre en GPU fra fremtidens HD7000 serie på en 650W PSU?

Lenke til kommentar

Du har valgt 2500K, den er skapt for å overclockes så en god CPU kjøler er en god idè. Hviss du skal ha en luftkjøler(som er billigere og nesten like bra som lukka vann)så er det lurt å ha lav profil minne pga de fleste gode kjølerne er ganske store

Takk for svar. Når jeg følger lenken til green HDD i IKEA-pakken til Komplett står det at varen ikke føres i sortimentet lenger, så det kommer sannsynligvis en erstatning. Kunne du utdypet hva som er galt med green HDDen? Jeg har ikke satt meg særlig inn i HDD-spesifikasjoner, oppfatter det som "dumme" lagringsplasser uten særlig betydning for ytelsen.

Lenke til kommentar

Nå er kanskje en Noctua NH-D14 CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA hos komplett til ca 559,- muligens litt i meste laget heller for ekstem overklokkere, men skal man overklokke mye og har en middeles luftig pc er jo ikke prisen så ille.

Men til litt mindre overklokking holder nok også Corsair A70 fint.

Angående strømforsyning så er det alltid lurt å holde seg under 80% belasting over tid, det kan både skade strømforsyningen over tid, gi ustabil volt, som igjen kan skade komponentene.

Så å ha litt å gå på riktignok kunne man ha gått for 750 watt, men syns for noen hundelapper er det greit å gå for 850 watt, og heller nyte maskinen i flere år fremover.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar Smirnoff. Har to oppfølgingsspm: Hvordan oppfører PSU-er seg når man nærmer seg tålegrensen, får man mye støy eller slitasje? Og hvor raskt vokser strømbehovet - vil jeg ha problemer med å kjøre en GPU fra fremtidens HD7000 serie på en 650W PSU?

En god PSU skal bare kutte strømmen tvert når man når øvre grense for hva den kan levere. Dette for å beskytte seg selv og maskinvaren din. En dårlig PSU vil levere for lave spenninger evt. mye rippel som kan ødelegge komponentene. Så her bør man ikke spare inn. De fleste anbefalte strømforsyninger her på forumet kan levere 100% av det de er merket for uten problem, som f.eks Corsair som nevnt over. Men det -må- jo selvfølgelig ikke være det merket, de finnes andre like gode.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Når jeg følger lenken til green HDD i IKEA-pakken til Komplett står det at varen ikke føres i sortimentet lenger, så det kommer sannsynligvis en erstatning. Kunne du utdypet hva som er galt med green HDDen? Jeg har ikke satt meg særlig inn i HDD-spesifikasjoner, oppfatter det som "dumme" lagringsplasser uten særlig betydning for ytelsen.

Skjønner ikke hva folk mener med at man ikke burde gå for green-disker. Jeg har hatt mange green-disker i mine PCer og de funker helt fantastisk som lagringsdisker. Jeg har tilogmed brukt en som operativsystem-disk og den fungerte bra til det også.

Om du har en SSD som OS-disk så er en stor Green-disk et godt alternativ til de dyrere andre.

Lenke til kommentar

Green harddiskene er for å spare strøm, ytelsen er neppe noe å skryte over.

Riktignok kan større video og spill fungere greit, bare loading tidene blir litt mere.

Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA2

64MB 7200RPM, 0F12450 var god i en grei pris, også WD black edition men prisene er så høye nå at jeg forstår hvis trådstarter ikke vil vurdere disse.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill hittil. Dere har tatt opp fem spørsmål (veldig grundig gjeng :thumbup: ):

1. Overklokke eller ikke?

2. 650 eller 850W PSU?

3. Radeon HD6950 eller noe billigere i påvente av HD7000-serien?

4. SSD 60 GB eller 128 G i kombinasjon med 1TB HDD?

5. Green HDD eller vanlig 7200 rpm?

1. Jeg har bestemt meg for å ikke overklokke. CPU-kjøler utgår.

2. Her heller jeg mot 650W. I kommentarene her spekuleres det i en load på 150W-225W på HD7000-serien, og jeg er da godt innenfor lasteevnen til en 650W PSU de neste par årene selv om jeg oppgraderer GPU. Det eneste jeg stusser på i "IKEA-pakken" er at 650W Corsairen har fått blandet kritikk pga høyt støynivå. Jeg vil helst ha lavest mulig støy, og er villig til å ta kosten med en bedre PSU bare på grunn av dette. Noen erfaringer her?

3. Ettersom jeg ikke har krav om absolutt beste ytelse på GPU, tror jeg at jeg kan leve lenge med en HD6950.

4. Noen innspill her? Jeg har fortsatt ikke skjønt behovet for mer enn 60GB SDD så lenge jeg har HDD i tillegg. Synspunkter?

5. Grønt er skjønt :)

Endret av dollahrs
Lenke til kommentar

4: SSD er flott fordi det er raskt, men det er også dyrt. Grunnen til å skaffe en 120 Gb SSD er hvis du har store/mange programmer du ønsker skal kjøre spesielt raskt. Det er jo alltid en fordel med god hastighet, men vurdér det opp mot prisen av en 120 Gb SSD mot en 60 Gb. 60 Gb holder til fint til operativsystemet, et spill eller to og en bunke mindre programmer som internettleser, MS Office og alle de drivere du har behov for.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, da går det mot denne listen. Får HDD av en snill slektning, brukte overskuddet på en stillegående Corsair ATX 850W. god jul til meg!

EDIT 1: Fortsatt ikke avgjort GPU. Det står mellom:

HD6870

HD6950 (1GB)

HD6950 (2GB)

GTX 560ti

GTX 570

Alle er innenfor budsjettmessig tålegrense, men vil ha mest value mulig for pengene, og fornemmer at HD6950 (2GB) ikke er best da. Og hva slags produsent skal jeg velge, er jo 7-8 stk å velge mellom for hver modell?? Heller foreløpig mot MSI GTX560ti

EDIT2: Hvordan blir støynivået nå? Antar at det blir litt støy både fra CPU og PSU i denne builden (GTX560en kommer godt ut i tester støymessig). Blir det vesentlig mindre støy hvis jeg investerer i en Noctua CPUkjøler, og/eller en dyrere PSU med gullstandard? Er Corsair Vengeance-minnet høyt eller lavt? Har lest at man må ha lavt minne for å få plass til Noctua-kjøleren

Endret av dollahrs
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Velg heller en Crucial M4 128GB SSD. Corsair Force 3 bruker Sandforce-kontrolleren som fører til mye tull for tiden.

Skjermkort med mest "bang for the buck" er GTX560ti. Dette yter jevnt over likt med HD6950, men er hakket billigere. Det ligger heller ikke langt bak GTX570, og igjen mye billigere.

Vengeance-brikkene får du i en lavprofil-utgave uten disse tåpelige kjøleribbene.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Velg heller en Crucial M4 128GB SSD. Corsair Force 3 bruker Sandforce-kontrolleren som fører til mye tull for tiden.

Skjermkort med mest "bang for the buck" er GTX560ti. Dette yter jevnt over likt med HD6950, men er hakket billigere. Det ligger heller ikke langt bak GTX570, og igjen mye billigere.

Vengeance-brikkene får du i en lavprofil-utgave uten disse tåpelige kjøleribbene.

Supert, akkurat det svaret jeg var på jakt etter. Mange forskjellige GTX560 produsenter på Komplett, skal jeg bare gå for den billigste?

Produsent:

MSI (6)

EVGA (5)

Gainward (5)

Gigabyte (5)

ASUS (4)

ZOTAC (4)

Acer (2)

Komplett (2)

PNY (1)

Endret av dollahrs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...