Gå til innhold

Kan jeg få OK actionbilder med et kompaktkamera?

Anbefalte innlegg

Hei fotoguruer

I tillegg til vanlige familie/ferie bilder ønsker jeg meg et kamera som kan ta 'action' bilder.

Typiske situasjoner er:

Barn i lek - skateboard, hopp på snowboard/ski etc ( vi snakker ikke om lange luftige svev)

Skibilder - Forbipasserende i 'høy' fart i carvingløypa eller off-piste

Fotballbilder - på 5. eller 7. bane

Hallidrett - Basketball

Er dette utfordinger et godt kompaktkamera kan greie, eller må jeg kjøpe meg et system/speilrefleks kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens kompaktkameraer er såpass gode at flere av entusiastmodellene kan oppfylle de kravene du har listet opp. Typiske kameraer som blir nevnt i slike tråder er Canon S95 og dens storebror Canon S100. Mekr at situasjonene hvor du ønsker å fotografere er svært krevende. Belysningen i haller er svært dårlige, og det krever et kamera som kan takle støy. I tillegg skal man jo helst ha et lommevennelig kamera, da man som forelder med barn ofte er på farten og i dårlige værforhold.

Se for eksempel her hvordan S100 håndterer 8 bilder i sekundet ( 5:50 )

Canon PowerShot G12 og Olympus XZ-1 er også noen av de mer avanserte kompaktkameraene som ofte anbefales

Lenke til kommentar

Til "sports-fotografering" tror jeg nok at kompaktkameraer blir for trege, selv om det er de litt dyrere entusiast kameraene.

Hvis du vil ha et kamera som er kompakt så er kanskje en speilløst systemkamera veien og gå, de er ikke spesielt større en et kompaktkamera og gir omtrent like god bildekvalitet som et speilrefleks.

Uansett hva du velger så er det objektivet som er akilleshælen her, du må nesten ha et "sports-objektiv" for og få hastigheten du trenger, et alternativ er og kjøpe fastobjektiver som er lyssterkt da vil du klare litt raskere lukkertider. Men jeg tror du kommer best ut av dette ved og kjøpe et kamera med et allsidig objektiv og en kraftig ekstern blits i tillegg.

Lenke til kommentar

Det går nok å få OK actionbilder med et kompaktkamera, hvis en bruker sine små grå mer enn det som ofte blir gjort med slike apparat.

Kompaktkamera har selvsagt sine begrensninger når det gjelder bl.a. optikk, men til en del "action" er det nok brukbart.

Det som ikke er brukbart til action er å bruke full automatikk, en må i steden benytte de manuelle muligheter som (eventuelt) er i apparatet. jeg tenker da på å bruke det lukkertids-prioritert, utnytte de iso-instillingene som måtte være på apparatet og ikke minst utnytte de (lys-)forholdene som er rundt en.

Men hvis "action" er en viktig del av din fotohverdag, så ville jeg gått videre til hybrid/dslrkamera og god optikk.

Lenke til kommentar

Det er klart det er mulig å ta actionbilder med et kompaktkamera, men det er ikke like enkelt som med et system/speilreflekskamera med god følgefokus.

Av bruksområdene du nevner er nok hallidretter som basketball det største problemet da du får kombinasjonen av relativt dårlig lys og motiv som beveger seg uforutsigbart. Der vil du slite både med å få raske nok lukkertider uten at Iso må justeres opp for mye og at autofoksuen ikke henger med.

Ute med mer forutsigbare bevegelser og bedre lys er det enklere. Der har du mulighet av å prefokusere på området hvor du vil ta bilde og da tar selv enkle kompaktkameraer bilde umiddelbart når du trykker utløseren helt ned.

Modeller som kan ta bilder med fem bilder i sekundet eller mer øker sjansen for å få et vellykket bilde. Det er ikke nødvendig at seriene er så fryktelig lange (et par sekunder holder gjerne), men hvis kameraet låser seg i en evighet etter å ha tatt en serie er det irriterende.

Skal du ha utstyr som er i stand til å følge raske bevegelser må du over på systemkameraer og først og fremst speilreflekser, men Sonys SLT-modeller kan også fungere. Det samme gjelder muligens Nikon 1-modeller.

For å få tatt "nærbilder" på en fotballbane trenger du en del tele, verken en standardzoom til et systemkamera (typisk 3x zoom) eller kompaktkameraer med 3-5x zoom har nok tele for slike bilder.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...