muummi Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Noen som kan forklare forskjellen mellom lavtrykk og høytrykks turbo? Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) En lavtrykksturbo gir faktisk høyere trykk på lavere turtall enn en høytrykksturbo. Derimot vil en høytrykksturbo opprettholde et høyere ladertrykk ved høyere turtall. Om du foretrekker det ene eller det andre er avhengig av hva slags egenskaper du er ute etter. Høytrykksturboen gir derfor høyere effekt siden den lader mer på topp turtall. En LT vil gi høyere effekt og raskere respons på lavere/midlere turtall. Endret 12. desember 2011 av Vivarin Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Ligger vel i navnet det. En lavtrykkturbo kjøres på lavt trykk, ofte 0,3-0,4 bar. Mens en vanlig turbobil ofte ligger på 0,7-1bar... Høytrykk vil jeg si er over 1bar, og noe man ikke finner på orginale biler så ofte. Biler med lavtrykk er heller ikke laget for å tåle noe særlig høyt trykk (0,6-0,7 kanskje) mens en turbobil kan klare opp mot 1,4-1,5 med små modifikasjoner. Han over her er inne på noe, men det er ikke nødvindigvis slik at en motor med høyere turbotrykk bare har mye effekt på høyere turtall. Man kan fint ha en turbobil som begynner å lade ved 2000 opm og har maks trykk på feks 1bar ved 5000 opm og holder dette trykket til turtallsperra slår inn. På min hjemmesnekkra turbobil så begynner turboen og lade ved 2500 opm og har fullt trykk ved 4500 opm og holder seg der til turtallsperra slår inn Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 De fleste turbodieselbiler kjøres med lavtrykksturboer, som cossiemk1 sier. De er som oftest veldig kvasse fra bånn av, men lader ikke stort mer enn 0.6-0.7 på ca 4000? omdreinger De fleste turbobiler eller sportsbiler over 2000 cc er vel med høytrykksturbo. Rimelig drøyt å tenke på Audis R10 eller R8 consept utgava med dieselmotor.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå