Dufen Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Noen som har erfaring utover lett utprøving av denne kniven? Jeg kjøpte den selv for en hundrings på XXL og den ligger GODT i handa og låsen er sterk, samtidig som kniven er skarp. MEN! Hvordan blir det med serrateringen? Hva skjer når kniven er brukt en stund? Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Kostet den hundre kroner er det selvsagt ingen god kniv, og du må ikke regne med at den går i arv i veldig mange generasjoner. Hovedproblemet er nok rust, uten at jeg har/har prøvd kniven. Foralldel kniven duger sikkert kjempegreit til sitt formål. Oppgjøring av små ørret, spikke pølse pinner, kappe hysing osv. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Det er ingen selvfølge at det er en dårlig kniv gitt prisen... Det er tross alt en Gerberkniv, det som måtte dra den ned er det estetiske med tanke på hvem som har satt navnet sitt på den... Jeg har brukt den flittig ute siden jeg skrev innlegget og er mildt sagt imponert. Den er enda ikke blitt ukvass, låsen er enda like stram som da den var ny og den er ikke rustet i det hele tatt. Jeg er fornøyd med kniven i sin helhet. Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hmm, høres bra ut:) Må vell se innom xxl neste gang jeg er i nærheten. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Undrer på hva du skal med serateringen jeg? Fikk en "Lethermann" på jobben, for noen år siden med seratering. Prøve den litt og syntes serateringen reduserte mine bruksområder. Vurderte å slipe vekk serateringen, men da jeg fra før hadde en Standard Leathermann (samt en "Mini Tool", ga jeg den bort. Sikkert fin i krigen, for å skade andre vesener. River sikkert enkelt opp kjøtt. Det er en Gerber og for en 100 lapp burde det være brukbart. Men det er jo forskjell på en Gerber til den prisen og en i prisklassen 400 - 1000 kr. da. Har forøvrig en Gerber foldekniv på sammestørrelse og med samme bladform. Men den kostet nok rundt 4 - 500 kr for flere år siden. Det er en meget bra kniv og godt egnet til bl.a. flåing. Rustfri og med svart "plastskaft". Hvordan du enkelt vedlikeholder serateringen, vet jeg ikke. Sikkert med en egen "jigg". Endret 29. februar 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Når serrateringen blir sløv sliper jeg den ned slik at den går sammen med resten av bladet. Eventuelt kjøper en ny kniv til en HUNDRELAPP Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Undrer på hva du skal med serateringen jeg? Overlevelseskniv dette skal være vel, serrateringen er ment til å effektivt kutte gjennom tau, flise opp treverk så det tar fortere fyr. o.l. er overhodet ikke tiltenkt krigsbruk, faktisk tror jeg det står noe i Geneve-konvensjonen om bruk av slikt i krig. Hvordan du enkelt vedlikeholder serateringen, vet jeg ikke. Sikkert med en egen "jigg". på samme måte som med en brødkniv vil jeg anta. Slik sliper du brødkniven video nederst der. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Hvis du har kjøpt den til en 100-lapp, da har du gjort et ekstremt bra kjøp. Billigste jeg har sett her i Bergen er litt over 400 kroner. Jeg har selv storebroren med tennstav. Den betalte jeg over 600 for. Jeg er kjempe fornøyd med kniven. Og Gerber lager kjempe gode kniver med god kvalitet og gode funksjonelle løsninger. serrateringen blir dårligere med mye bruk. Men på denne kniven holder den lenge pga god kvalitet. Men for å skjerpe den bruker jeg en fin diamant sliper som jeg drar forsiktig over baksiden av tennene, tar du fremsiden blir bare tennene mer og mer sløv og til slutt har du bare et stort gap i bladet. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 Jeg har mista kniven... Den koster 179 kroner på XXL for tiden, jeg får stikke innom der på mandag før jeg stikker på påskeferie... Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Denne ser meget bra ut. Men finner den ingen plass, kun den store versjonen (ikke foldekniv). Og jeg trwnger ærlig talt ikke en survivalkniv. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 (endret) clas har den til en noe (meget) høyere pris kan kanskje finne den billigere med å google litt? Endret 5. april 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. april 2012 Forfatter Del Skrevet 5. april 2012 clas har den til en noe (meget) høyere pris kan kanskje finne den billigere med å google litt? Det er jo ikke DEN kniven det er snakk om... Se øverst i tråden Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Sånn kan det gå når jeg ikke følger med, søkte bare grylls foldekniv på google jeg Mens den heter jo compact scout vis jeg ser riktig. Her har du en samleside som har priser fra flere selgere Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Undrer på hva du skal med serateringen jeg? Overlevelseskniv dette skal være vel, serrateringen er ment til å effektivt kutte gjennom tau, flise opp treverk så det tar fortere fyr. o.l. er overhodet ikke tiltenkt krigsbruk, faktisk tror jeg det står noe i Geneve-konvensjonen om bruk av slikt i krig. Hvordan du enkelt vedlikeholder serateringen, vet jeg ikke. Sikkert med en egen "jigg". på samme måte som med en brødkniv vil jeg anta. Slik sliper du brødkniven video nederst der. Overlevelseskniv! Det er da bare, en "gimic"! Hvis en vet hvordan en skal kutte tau/kvist, o.l., trenger en ikke slikt tull! Flise opp treverk? Ja... ja... Det fungerer sikkert bra. Men da lurer jeg på, hvor mange bål du har tent opp? En rutinert friluftsmann, får bålet til å brenne i løpet av få min. uten slikt! Personlig så har jeg tent opp tusner av bål, gjennom mange ti-år. Sommer som vinter. Og skal en ha bål, for mer enn et lite kaffebål, er det mer viktig med en liten øks, eller sammenleggbar sag. Et kaffebål, kan en da tenne uten bruk av kniv/øks/sag. I alle fall i skogen. Der kan jeg nøre opp et bål (till og med, i regnvær), uten andre hjelpemidler enn fyrstikker. Interessant med hulsliping av brødkniver! Men egner seg nok ikke like bra, på omtalt seratering (små sagtenner og ikke buede fordypninger.). Jeg ville nok som flere har antydet, bare fjernet serateringen. Jeg har prøvd kniv med seratering (gave), men for meg er det i alle fall bare tullete. Men for all del, bare kjøp og prøv i praksis. Jeg har ikke nevt, at seratering er forbudt! Bare at jeg ser ikke den praktiske hensikten. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 (endret) Overlevelseskniv! Det er da bare, en "gimic"! Hvis en vet hvordan en skal kutte tau/kvist, o.l., trenger en ikke slikt tull! Flise opp treverk? Ja... ja... Det fungerer sikkert bra. Men da lurer jeg på, hvor mange bål du har tent opp? En rutinert friluftsmann, får bålet til å brenne i løpet av få min. uten slikt! Personlig så har jeg tent opp tusner av bål, gjennom mange ti-år. Sommer som vinter. Og skal en ha bål, for mer enn et lite kaffebål, er det mer viktig med en liten øks, eller sammenleggbar sag. Et kaffebål, kan en da tenne uten bruk av kniv/øks/sag. I alle fall i skogen. Der kan jeg nøre opp et bål (till og med, i regnvær), uten andre hjelpemidler enn fyrstikker. Interessant med hulsliping av brødkniver! Men egner seg nok ikke like bra, på omtalt seratering (små sagtenner og ikke buede fordypninger.). Jeg ville nok som flere har antydet, bare fjernet serateringen. Jeg har prøvd kniv med seratering (gave), men for meg er det i alle fall bare tullete. Men for all del, bare kjøp og prøv i praksis. Jeg har ikke nevt, at seratering er forbudt! Bare at jeg ser ikke den praktiske hensikten. Overlevelseskniv! Det er da bare, en "gimic" Gimic vet jeg ikke, men ja det bør da absolutt gå ann å tenne bål uten serratering. får det til selv iallefall. men for å være helt ærlig så virker teksten din litt sånn halvseriøs, så vet ikke om du tuller lit teller er dønn seriøs i hele teksten din. Du sier 1. Hvis en vet hvordan en skal kutte tau/kvist, o.l., trenger en ikke slikt tull! påstanden er ikke at man ikke vet, påstanden er at det går fortere og er enklere. 2. Men da lurer jeg på, hvor mange bål du har tent opp? holder virkelig ikke tellinga, men har hittil ikke brukt kniv med serratering for å gjøre det. det er stort sett øks og vanlig turkniv, og til opptenning enten lighter eller fyrstikker. skal prøve tennstål og "ur-metodene" nå til våren. da ser jeg jo at å kunne enkelt og effektivt flise opp tørr ved vil kunne være greit. det er vist det som er noe av greia med sånn "survival" kniv, de skal hjelpe deg å overleve til og med når man ikke har fyrstikker og slikt til å tenne opp med. 3. Men egner seg nok ikke like bra, på omtalt seratering (små sagtenner og ikke buede fordypninger.). var en antagelse, har aldri prøvd så kan virkelig ikke si noe definitivt. 4. Jeg har ikke nevt, at seratering er forbudt! Bare at jeg ser ikke den praktiske hensikten. Er det forbudt? så vidt ejg vet er det ikke forbudt å kjøpe, eie og bruke kniv med serratering privat, men i krig så er det vel en enighet om at det ikke skal brukes på lik linje med ekspanderende ammunisjon Det virker egnetlig som du enten sarkastisk eller seriøst ikke forstår konseptet, du forstår bare at du ikke ser at du har et behov for en slik kniv. og det er jo absolutt lov. Endret 14. april 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Jeg har alltid slipt brødknivene mine med fil beregnet for motorsag. Fåes i forskjellige dimmensjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå