sosialliberal Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Det har i årevis vært flertall FOR EU blant politikerne på Stortinget. Flertall som i simpelt flertall eller i beste fall 2/3 kvalifisert flertall, ikke 3/4 flertall som krevd i §93 (derfor forslaget som nå er oppe om å endre denne paragrafen til 2/3 i stedet) , vel å merke. Jeg tror aluxez mener absolutt flertall... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Her er vi også enige, og dette er også noe som jeg har påpekt før, men ble motargumentert med at forslaget var fremmet tidligere – noe som for meg høres helt uvesentlig ut siden det forrige forslaget var stemt ned. Det virker jo som vi er enige hele veien, men det forrige innlegget ditt var en smule vanskelig å forstå. Er også enig i dine betraktninger rundt Høyesterett og §93. Ja, Høyre har, så vidt jeg kan huske, fremmet lignende/tilsvarende forslag tilnærmet hver Stortingsperiode de siste 12-16 årene, og hver gang disse forslagene har vært oppe (altså i valgperioden etter de ble fremmet) har de blitt nedstemt. Det hindret dem likevel ikke i å fremme tilsvarende forslag på nytt (et av de tre første årene i perioden 2005-2009), slik at et lignende forslag som ble nedstemt i perioden 2005-2009 nå kommer opp til ny avstemning. De nekter ganske enkelt å gi opp, og om forslaget som stemmes over i dag ikke blir vedtatt, så kan jeg gjerne vedde en del kroner på at noen kanskje allerede i morgen, eller i alle fall i løpet av Stortingssesjonen (vi er nå i tredje år i Stortingsperioden høsten 2011- våren 2012, altså siste lovlige år i denne valgperioden å fremme slikt endringsforslag...) vil fremme et tilnærmet likelydende forslag som da kommer opp til avstemning i perioden 2013-2017. Dette virker å være, (inntil de får gjennomslag) en "neverending story"... edit: og det er jo forsåvidt innenfor demokratiets spilleregler å ta en omkamp når man blir nedstemt, men vi velgere kan bli litt lei av sånt etter hvert... Endret 13. desember 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Ja, Høyre har, så vidt jeg kan huske, fremmet lignende/tilsvarende forslag tilnærmet hver Stortingsperiode de siste 12-16 årene, og hver gang disse forslagene har vært oppe (altså i valgperioden etter de ble fremmet) har de blitt nedstemt. Det hindret dem likevel ikke i å fremme tilsvarende forslag på nytt (et av de tre første årene i perioden 2005-2009), slik at et lignende forslag som ble nedstemt i perioden 2005-2009 nå kommer opp til ny avstemning. De nekter ganske enkelt å gi opp, og om forslaget som stemmes over i dag ikke blir vedtatt, så kan jeg gjerne vedde en del kroner på at noen kanskje allerede i morgen, eller i alle fall i løpet av Stortingssesjonen (vi er nå i tredje år i Stortingsperioden høsten 2011- våren 2012, altså siste lovlige år i denne valgperioden å fremme slikt endringsforslag...) vil fremme et tilnærmet likelydende forslag som da kommer opp til avstemning i perioden 2013-2017. Dette virker å være, (inntil de får gjennomslag) en "neverending story"... Det er nok noe vi må leve med. Jeg kan ikke se noen hjemmel i loven som kan nekte dem å fremme forslaget gang på gang. Som sagt er jeg EU- tilhenger, men jeg innser at et eventuelt medlemskap er helt uaktuelt per i dag på bakgrunn av manglende støtte hos folket. Ap og Høyre kan tolke dette annerledes ved å legge vekt på at de er de to største partier på Stortinget, og dermed anse dette som en pekepinne i forhold til folkets ønske. Jeg mener det blir feil fordi det ikke er på bakgrunn av EU-spørsmålet folk stemmer på disse to partier – nettopp fordi EU-saken har vært en ikke-sak i de siste årene. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Det er nok noe vi må leve med. Jeg kan ikke se noen hjemmel i loven som kan nekte dem å fremme forslaget gang på gang. Som jeg editerte inn i forrige innlegg (samtidig som du postet), så er jeg enig med deg i at det er innenfor demokratiske spilleregler å gjøre det, selv om det kan føles en smule "trettende" for oss utenforstående tilskuere / velgere. Endret 13. desember 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå