Gå til innhold

Selvmord - Har man egentlig rett til å gripe inn?

Anbefalte innlegg

For at det skal bli sammenlignbart må vi se for oss en verden hvor alle jordskjelv vil skje til slutt, men jeg kan tvinge dem til å skje før tiden, og gjøre masse skade...

Uansett poenget må vel komme frem for det om, hvorfor har du rett til at disse folkene skal lønnes for å rydde opp etter deg og ditt egoistiske selvmord...?

Alternativet er at kroppen bare skal ligge der og gjøre et hjem ulevelig eller at et stakkars familiemedlem skal fjerne det ulønnet. Da syns jeg det er mer rettferdig at noen som faktisk vil gjøre det, får gjøre det.

Dessuten må jeg få påpeke at selvmord i seg selv er ikke egostisk, det kommer helt an på situasjonen.

Nå var diskusjonens tema (værtfall der jeg kom inn) rundt typiske "offentlige" skri som henging i stua og lignende, og det er absolutt ikke rettferdig ovenfor dem som oppdager det/må rydde opp.

Jeg er ikke imot selvmord som handling, bare diverse utførelser av det. Om du er alene i verden og har ingen, så syntes jeg absolutt du skal ha lov til å slette din eksistens. Jeg ber kun om at gitt person passer på at det ikke finnes masse drit som må ryddes opp etter ham/henne.

Personlig hadde jeg foretrukket at disse selvmordskandidatene viet livet sitt til noe nyttig heller, kanskje et livsfarlig eksperiment som mest sannsynelig ender i døden uansett eller lignende, men det er å få håpet for høyt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er av den oppfatning at selvmord er egoistisk, mesteparten av tiden. Når det gjelder folk med psykiske lidelser eller kjærlighetssorg finnes det nesten alltid en måte å få det bedre på. Og tenk så vondt det er for de etterlatte. Men personer som må leve med voldsomme smerter resten av livet, der det ikke er håp for bedring synes jeg saken stiller litt annerledes.

Det er dette som er det vanlige svaret, og det er dette jeg ikke forstår. Hvordan er dette, for eksempel, mindre egoistisk?

Lenke til kommentar

Ingen har bedt om å bli født, og ingen har plikt til å leve for andre enn seg selv. Noen kulturer feirer at et menneske dør siden sorgprosessen skaper kjemiske reaksjoner i kroppen som er skadelige. Begravelser og sørging er en manifestasjon av egoisme. Den døde vet ikke om du sørger eller ikke, og om du har grunn til å sørge er du jo mest sannsynlig en person avdøde ønsker godt, og da kommer det ingen til gode.

Om en bekjent av meg uttrykte ønske om å avslutte livet ville jeg ikke gripe inn, men jeg ville frarådet vedkommende fra å gjøre det.

"Det blir bra senere" er ingen absolutt. Noen ganger blir det verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi "tillate" selvmord, så bør vi gå inn for aktiv dødshjelp, og gi alle lik rett og mulighet til å avslutte livet, samtidig som vi gjør det renere for involverte og pårørende. Men jeg tror det er mange selvmord som kan unngås ved å gi folk hjelp til å ordne opp i andre ting først. Og hvis vi gjorde det fullt ut lovlig, så er det kanskje lettere å fange dem opp slik at vi kan tilby assistanse utover det med å avlive.

Jeg er av den oppfatning at selvmord er egoistisk, mesteparten av tiden. Når det gjelder folk med psykiske lidelser eller kjærlighetssorg finnes det nesten alltid en måte å få det bedre på. Og tenk så vondt det er for de etterlatte. Men personer som må leve med voldsomme smerter resten av livet, der det ikke er håp for bedring synes jeg saken stiller litt annerledes.

Noen dreper familien sammen med seg selv, antagelig fordi de ikke ønsker at de skal lide konsekvensene av å tape dem som dreper seg.

Mens andre kan utsette selvmord pga. at de faktisk har noen som er avhengige av dem. Samtidig som det kan gjøre depresjonen og angsten langt verre, om de er bekymret for hvordan framtiden ser ut, at de ikke klarer å forsørge eller være til stede for de som er avhengige av dem, økonomisk eller emosjonelt, og de ikke ser noen vei ut, selv det å drepe seg. Det å ha selvmord tilgjengelig som en mulighet, slik at de ikke absolutt må bekymre seg for hvordan de neste tiårene ser ut, kan være noen som frir sinnet til å tenke kortsiktig og fokusere på det positive de tross alt har. Og så dempe de psykiske lidelsene, som igjen kan lette på fysiske smerter.

Det å kalle selvmord egoistisk er nok det aller minste du kan gjøre for å finne en løsning på problemet. Ikke at jeg er uenig, det aller meste vi gjør er egoistisk, også det å leve generelt sett. Men de som er i risiko for å ta livet av seg, trenger at andre kan sette seg inn i deres situasjon, se og tenke det samme som dem, ta på seg deres egoisme, og forstå hvorfor de ikke orker mer.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hva er verst?

Å ta livet fra et menneske som vil leve? Eller å ta døden fra noen som vil dø?

Å ta et liv såklart,er man først død,så er det for evig, men døden er ikke mulig å unnslippe

Argumntene er likelydende i det han spurte om... Det var ikke snakk om å TA liv, det var snakk om å nekte en som ønsket å dø å få dø.... Vi skal ALLE dø en dag, men det er få forundt å selv få velge når døden skal komme.....

Lenke til kommentar

Hva er verst?

Å ta livet fra et menneske som vil leve? Eller å ta døden fra noen som vil dø?

Å ta et liv såklart,er man først død,så er det for evig, men døden er ikke mulig å unnslippe

Argumntene er likelydende i det han spurte om... Det var ikke snakk om å TA liv, det var snakk om å nekte en som ønsket å dø å få dø.... Vi skal ALLE dø en dag, men det er få forundt å selv få velge når døden skal komme.....

Trodde at han spurte om hva som var vært av å ta et liv fra en som vil leve(drepe) eller å ikke la noen som vil dø frivillig få lov jeg da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...