Gå til innhold

Beste verktøy for å overklokke + teste GTX580?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hey,

Jeg annskaffet meg for litt siden et GTX580 kort, og jeg tenkte å overklokke dette litt moderat. I den forbindelse vil jeg gjerne spørre hva som i disse dager regnes som beste verktøyet for dette + verktøy for å teste stabiliteten etter overklokkingen.

Jeg har selføgelig overklokket Nvidia kort før i bøtter og spann over årene - men det er egentlig såpass lenge siden sist nå at jeg mistenker at verktøyene jeg har brukt før nå gjerne er ganske utdaterte eller har blitt erstattet med bedre alternativer.

Guider på google jeg finner virker alle å vært minst et år gamle, så disse føler jeg ikke nødvendigvis er en god pekepinn. Hvis noen vet om en grundig guide som også er oppdatert så takker jeg gjerne ja takk til en link for dette også - men siden det er hovedsakelig verktøyene jeg er ute for å oppdatere så er dette viktigst.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mye som har endret seg det siste året av det jeg har opplevd:

MSI Afterburner er fortsatt et av de beste verktøyene sammen med EVGA Precision.

Furmark, Kombustor, OCCT og GPUTool er ubrukelige siden Nvidia sier at disse programmene starter throttling for å spare deg fra problemer.

Altså er det bare å overklokke, prøve i spill og håpe på det beste. 3DMark11 pleier å være mest effektivt for å finne feil i min opplevelse.

Lenke til kommentar

MSI afterburner kan anbefales på det varmeste,et meget fint overklokkingsverktøy for skjermkort,lett å bruke er det også.

http://event.msi.com/vga/afterburner/overview.htm

Når det gjelder å teste stabiliteten så har du Furmark og 3Dmark,men bare fordi kortet klarer å kjøre en runde med disse programmene er ingen garanti for at de er stabile i spill.

Det beste er å kjøre en kombinasjon av fks. 3Dmark og så prøve å spille et krevende spill,fks.battlefield 3 for å finne ut om kortet er stabilt på overklokken du har valgt.

Edit. Arni90 kom før meg

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar

Det er ikke mye som har endret seg det siste året av det jeg har opplevd:

MSI Afterburner er fortsatt et av de beste verktøyene sammen med EVGA Precision.

Furmark, Kombustor, OCCT og GPUTool er ubrukelige siden Nvidia sier at disse programmene starter throttling for å spare deg fra problemer.

Altså er det bare å overklokke, prøve i spill og håpe på det beste. 3DMark11 pleier å være mest effektivt for å finne feil i min opplevelse.

Takker for innspill. Jeg har også hørt her og der at det er problematisk med visse av disse testerene pga. de rett og slett stresser GPU kunstig mye - og dermed enten throttler eller er direkte referert i driverene fra Nvidias side for å unngå skade (og dermed heller ikke gir pålitelige resultater). Er det dog ingentimg mer praktisk enn 3Dmark å bruke? Det må vel finnes en brukbar ren GPU test der ute som ikke har denne problematikken?

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for innspill. Jeg har også hørt her og der at det er problematisk med visse av disse testerene pga. de rett og slett stresser GPU kunstig mye - og dermed enten throttler eller er direkte referert i driverene fra Nvidias side for å unngå skade (og dermed heller ikke gir pålitelige resultater). Er det dog ingentimg mer praktisk enn 3Dmark å bruke? Det må vel finnes en brukbar ren GPU test der ute som ikke har denne problematikken?

-Stigma

Hvis du finner en som fungerer bra uten å skru av OCP (enten gjennom softmod + eldre drivere eller hardware-modding) må du ikke nøle med å poste den opp her, xtremeoverclock, overclock.net og andrer overklokkingsnettsteder ;)

Lenke til kommentar

-Stigma

Hvis du finner en som fungerer bra uten å skru av OCP (enten gjennom softmod + eldre drivere eller hardware-modding) må du ikke nøle med å poste den opp her, xtremeoverclock, overclock.net og andrer overklokkingsnettsteder ;)

Jeg renget bare med at smartere hoder enn meg hadde laget en løsning for dette for lenge siden ;)

Men da annbefaler du altså:

- Bruke 3Dmark11 for initiell stabilitetstesting

Hvor lenge synes forøvrig du er annbefalt for 1:testing for å først finne tippepunktet og 2: lengre tids stabilitetstesting? Kjekt å ha noen inspill der.

- Teste i stabilitet i praksis i krevende spill som siste steg (ikke noe problem der da jeg gjerne har ganske så lange BF3 sesjoner hehe)

?

-Stigma

Lenke til kommentar

Japp.

5 minutter av jungle-testen pleier å presse kortene rimelig heftig i min opplevelse.

metro og crysis fungerer ofte greit til å finne noe som kan være greit også.

annbefalt å loope spesiellt jungle da i din mening, eller la den variere? Vet det neppe er fasitsvar på noe sånt, men kjekt å høre meninger likevel med hva du mener har fungerte best i praksis :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...