Gå til innhold

Det norske politiet er ikke optimalt fungerende


trespiser

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret over det norske politiet. Det er alvorlig og skremmende at vi ikke en gang klarer å ha et fungerende politi i Norge. Kan opplyse om at jeg er vitne til at politiet gjør dårlig jobb eller sluntrer unna. Jeg vil ikke gå mer i detaljer om akkurat det hvor som helst men DET er noe som skremmer meg for det gjør det svært lett for lovbrytere å lure politiet.

 

Ikke bare det men bare når jeg er ute å går på tur så ser jeg trafikk forbrytelser stort sett hver gang jeg er ute og det er ikke noe jeg ser etter heller og det er at biler mangler et lys, fartsgrensebrudd, uforsvarlig lek som sladding, farlige forbikjøringer er noe av det jeg ser daglig.

 

Jeg lurer på hvor politiet er? Kan jeg klage på politiet? Hvor skal jeg gå med dette?

 

Det er svært omfattende og det er veldig bekymringsfullt at politiet ikke fungerer. Jeg er gjentatte ganger klart å bli vitne til dårlig og slurvete politiarbeid. Jeg tenker jo at alle politifolk er forskjellige og at alle utfører arbeidet på forskjellig måte men det er mye merkelig med politiet.

 

Jeg skjønner jo at folk vil ha det lettvint og gjøre små og relativt ufarlige lovbrudd for å få det bedre men jeg mener at rett skal være rett for at det ikke skal bli mer urettferdighet enn det som er nødvendig.

 

Det er viktig med et rettferdig politi og urettferdighet er et naturlig fenomen som fører til at folk kan gjøre enda fler lovbrudd og da har vi en ond sirkel i vårt kjære Norges land.

Endret av trespiser
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA jeg har det men som jeg oppfatter det så må klager sendes til politiet og jeg stoler ikke på politiet for i mitt distrikt.

 

Dersom du mener noen i politiet eller påtalemyndigheten har begått en straffbar handling, kan du anmelde forholdet til Spesialenheten. Vi gjør oppmerksom på at klager på kritikkverdige forhold i politiet faller utenfor Spesialenhetens arbeidsområde. Slike klager skal rettes til politiet.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei! Politiet gjør faktisk en fantastisk god jobb, men enkelte burde aldri blitt politi.

Det her er noe du tror men jeg VET hva jeg prater om. Politiet har gjort mye udugelig arbeid og dem er for late og det er jeg vitne til og det er noe som fører til at kriminelle lett kan lure seg unna. Eller så er det slik at politiet ikke har tid til å undersøke åsted og personer bra nok fordi dem har et tidspress. I oslo for eksempel så har politiet så stort tidspress at dem ikke har tid til å avhøre personer skikkelig, heller ikke ransake personer skikkelig. I andre distrikter så har ikke politiet så god peiling for det er lite kriminalitet som blir oppdaget og hvis det skjer noe uvanlig som faktisk er vanlig i byer så har politiet problemer med å gå fram på riktig måte. Men det er vel stor forskjell på distriktene. Og det jeg har skrevet her er bare det jeg har sett og forstått og når jeg skjønner såpass så lurer jeg på hvordan det er med alt jeg ikke har skjønt eller sett enda. Det må da være veldig bekymringsfullt at politiet ikke er fungerende. Jeg får stadig vekk høre at jeg er dum og det får jeg vel høre her også etterhvert.

 

Er det noe som jeg kan anmelde eller er det klage? Jeg synes det er jævla viktig å få på plass et fungerende politi og det er vel flere som er med meg?

 

Du kan gjerne begrunne hvorfor de gjør en så fantastisk god jobb? er du vitne til politiarbied?

Lenke til kommentar

Blir jævla forbanna når jeg ser at tråden min har blitt flytta til oppslagstavlen da jeg oppretta det i "politikk og samfunn" uten å få varsel om det.

 

Det er ikke bare noe jeg har på hjertet. Det her handler om politikk og samfunn. Jeg vil gjerne ha en begrunnelse på hvorfor tråden min har blitt flyttet.

 

Men her på oppslagstavla får saken mindre oppmerksomhet og jeg vil gjerne at den blir flytta tilbake hvis ikke så vil jeg helst se at flere andre tråder også blir flytta hit.

 

Om ikke flytting av tråder så ønsker jeg en begrunnelse!

Lenke til kommentar

Du kan gjerne begrunne hvorfor de gjør en så fantastisk god jobb? er du vitne til politiarbied?

Jeg har kun positive erfaringer med politiet. Dog, de henla anmeldelsen jeg leverte etter at noen stjal det ene bilskiltet mitt, men det var å forvente. Her jeg bor er politiet ute blant folk, spesielt i helgene, så ja, jeg er vitne til politiarbeid.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av grunnen til at politiet henlegger saker og ikke slår ned på alt er manglende ressurser. Å slå ned på absolutt alt vil kreve enorme ressurser.

 

Alt handler om prioritering og selv håper jeg at forbrytelser der andre kommer til skade blir prioritert. Men jeg mener at det straffesystemet er mer på viddene enn politiet.

Lenke til kommentar

Ja men det var da voldsomt da! Du kan jo PRØVE å klage!

Hvis det er et STRAFFBART forhold du vil klage om, kan du klage direkte inn til SEP. Men hvis du bare har litt kritikk, må du gå til ditt politikontor, ja. Det hjelper ikke å "spekulere" i at de ikke vil ta deg på alvor ettersom du ikke stoler på dem. Du bare gjøre det.

 

Hvis de ikke gidder å høre på deg, så kan du jo gå til avisen med det; da får du garantert oppmerksomhet!

Lenke til kommentar

Hvis de ikke gidder å høre på deg, så kan du jo gå til avisen med det; da får du garantert oppmerksomhet!

Du ser for deg overskrifter som «trespiser mener politiet gjør en dårlig jobb» og «lokal mann klager på politiet - får ingen respons»?

 

Bedre enn alle de ABB-overskriftene, lavkarbo og den helvetes smørkrisa!

Dessuten; man må få opp diskusjon selv om politiet og dets virksomhet for at det skal kunne skje fremgang, og at ting faktisk skal kunne forbedres der det er forbedringsmuligheter!

 

Man må sette søkelyset på dumme/kritikkverdige forhold, selv om man kan si at politiet generelt gjør en god jobb ressursene tatt i betraktning.

Nå ville jo ikke trådstarter si akkurat hva som var problemet hans; men mine bemerkninger gjelder selvfølgelig forhold av et visst omfang; ikke tullball og bagateller!

Lenke til kommentar

Hva tror trådstarter at gjennomsnittspolitimannen faktisk gjør i løpet av arbeidsdagen sin?

 

Hvor mange faktiske arbeidstimer med effektivt arbeid (effektivt som i motsetningen til ikke-effektivt politiarbeid; Driver med dank, snakker med kamerater i telefonen, handler daglivarer til hjemmet)?

 

Hvorfor tror du eventuelt at de ikke arbeider like effektivt som deg (eller i alle fall "ikke gjennomsnittlig effektivt") i arbeidet sitt?

 

...

 

Disse ledende spørsmålene fører til konklusjonen at man mener at politiet får for lite ressurser -- og/eller at politiets ledelse gjør en dårlig jobb -- ikke at politiet gjør en dårlig jobb.

 

Nå som problemet er kokt ned -- hvordan ville trådstarter fordelt ressursene (arbeidstimer og penger) i forhold til hvordan dagens ledelse prioriterer ressursene, og hvor mye mer skatt skulle hver innbygger betalt for bedre politivesen, og på hvilken måte (inntekt, formue, bompenger, reduksjon i skattepenger som går til helsevesen eller utdannelse)?

Lenke til kommentar

Tro det eller ei! Politiet gjør faktisk en fantastisk god jobb, men enkelte burde aldri blitt politi.

Det her er noe du tror men jeg VET hva jeg prater om. Politiet har gjort mye udugelig arbeid og dem er for late og det er jeg vitne til og det er noe som fører til at kriminelle lett kan lure seg unna. Eller så er det slik at politiet ikke har tid til å undersøke åsted og personer bra nok fordi dem har et tidspress. I oslo for eksempel så har politiet så stort tidspress at dem ikke har tid til å avhøre personer skikkelig, heller ikke ransake personer skikkelig. I andre distrikter så har ikke politiet så god peiling for det er lite kriminalitet som blir oppdaget og hvis det skjer noe uvanlig som faktisk er vanlig i byer så har politiet problemer med å gå fram på riktig måte. Men det er vel stor forskjell på distriktene. Og det jeg har skrevet her er bare det jeg har sett og forstått og når jeg skjønner såpass så lurer jeg på hvordan det er med alt jeg ikke har skjønt eller sett enda. Det må da være veldig bekymringsfullt at politiet ikke er fungerende. Jeg får stadig vekk høre at jeg er dum og det får jeg vel høre her også etterhvert.

 

Er det noe som jeg kan anmelde eller er det klage? Jeg synes det er jævla viktig å få på plass et fungerende politi og det er vel flere som er med meg?

 

Du kan gjerne begrunne hvorfor de gjør en så fantastisk god jobb? er du vitne til politiarbied?

 

 

Nå sier jeg ikke at alle politifolk i Norge gjør den beste jobben, noen er bedre en andre og dårligere en andre. Jeg vet at Politiet gjør en god jobb og jeg vet at du har sett Politiet gjøre en god jobb, men jeg vedder på at du bare er en sånn person som ser på de negative sidene på personer og klager på Politiet får den minste feil de gjør.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mye "ok" politiarbeid i Norge men jeg tviler på at det jeg har sett var tilfeldig hver gang når jeg har sett dårlig politiarbeid og det er ikke bare ett tilfelle. Det er flere tilfeller i forskjellige politidistrikt. Jeg tror også at det norske tollvesenet er slappe i strikken.

 

Jeg har også vært mye utenfor Norge og observert politiet i både Sverige og Danmark. Der er dem mye mer aggressive og de kjører rundt og virkelig følger med på folk. Jeg har naturligvis oppholdt meg mest i Norge da det er mitt hjemland men det er det landet som jeg føler meg minst observert (truet) av makter i politiet.

 

Jeg er ikke lenger overrasket om hvorfor Oslo er den eneste byen jeg har vært i som jeg føler meg utrygg i på grunn av tvilsomme folk som ser stygt rundt seg og har en aggressiv adferd.

 

På distriktene ser jeg en klar og tydelig utvikling av ungdomsmiljøer som driver med narkotika og andre typer kriminalitet. Jeg ser det ikke direkte på mennesker men jeg ser det på adferden til folk om hva slags type mennesker dem er og jeg har vært like mye i byen som på landet og jeg har begynt å kjenne folk svært godt. Det er ikke vanskelig å lese andre mennesker om man veit hva man skal se etter og klarer å tolke det for å danna et mest mulig bilde av folk før man i det hele tatt har prata med dem. Når jeg klarer det så er det noe alle kan få til og det sier litt.

Lenke til kommentar

Du kan gjerne begrunne hvorfor de gjør en så fantastisk god jobb? er du vitne til politiarbied?

Jeg har kun positive erfaringer med politiet. Dog, de henla anmeldelsen jeg leverte etter at noen stjal det ene bilskiltet mitt, men det var å forvente. Her jeg bor er politiet ute blant folk, spesielt i helgene, så ja, jeg er vitne til politiarbeid.

Og hva er dine positive erfaringer med politiet?

Det var vel ikke akkurat positivt at de henla saken fordi noen hadde tatt skiltet på bilen din selv om du forventa det?

Er du vitne til positivt eller negativt politiarbeid?

 

Du svarer jo ikke på spørsmålet mitt så jeg syns det du kom med her høres ut som noe tull som du sitter å finner på selv. Hvis du ikke klarer å være litt mer detaljert så er det ingen som tar deg alvorlig.

 

Hvis det er noe du har problemer med å svare på så kan du for eksempel si at; "Av diverse ymse grunner så har ikke jeg anledning til å besvare dine fantastiske spørsmål" "Jeg synes at dine spørsmål er de beste jeg kan få men jeg kan ikke svare på alle"

 

Det virker som om du er etter meg på en eller annen måte... Jeg føler at den oppmerksomheten du gir meg er litt negativt ladet og jeg håper ikke at det stemmer.

Lenke til kommentar

Hva tror trådstarter at gjennomsnittspolitimannen faktisk gjør i løpet av arbeidsdagen sin?

 

Hvor mange faktiske arbeidstimer med effektivt arbeid (effektivt som i motsetningen til ikke-effektivt politiarbeid; Driver med dank, snakker med kamerater i telefonen, handler daglivarer til hjemmet)?

 

Hvorfor tror du eventuelt at de ikke arbeider like effektivt som deg (eller i alle fall "ikke gjennomsnittlig effektivt") i arbeidet sitt?

 

...

 

Disse ledende spørsmålene fører til konklusjonen at man mener at politiet får for lite ressurser -- og/eller at politiets ledelse gjør en dårlig jobb -- ikke at politiet gjør en dårlig jobb.

 

Nå som problemet er kokt ned -- hvordan ville trådstarter fordelt ressursene (arbeidstimer og penger) i forhold til hvordan dagens ledelse prioriterer ressursene, og hvor mye mer skatt skulle hver innbygger betalt for bedre politivesen, og på hvilken måte (inntekt, formue, bompenger, reduksjon i skattepenger som går til helsevesen eller utdannelse)?

1.) Jeg vet bare at politiet i Norge jobber minst mulig for å oppnå størst mulig resultat. Jeg velger å ikke tro noen ting før jeg er i kirken.

 

2.) Dem jobber ikke noe særlig mer utenfor lensmannskontorets åpningstider med mindre dem får tips om noe de må rykke ut til. Det er i distriktene. Selvfølgelig er det litt anerledes i byer og tettsteder men ikke til det bedre.

 

3.) Grunnen til det er at dem ikke er så mye ute i hverdagen som jeg er. De er ute på feil tider av døgnet. Det er mellom 14:20 og 18:45 det er mest aktivitet på døgnet og det vil si at det er den tida på døgnet man kan legge grunnlaget for å ta mest mulig av rota på kriminelle aktiviteter.

 

4.) Det siste har jeg svært lite grunnlag for å svare på men hadde politiet klart å oppklare mer og ikke minst FOREBYGGE MER kriminalitet så hadde dagens politi klart jobben sin svært godt uten resurs problemer.

 

Trådene til Trespiser er alltid god underholdning. :!:

hmmm, det er bra! : )

 

Håper det er MANGE flere som synes det for jeg trenger både jobb og penger!

Lenke til kommentar

Og hva er dine positive erfaringer med politiet?

  • Noen prøvde å bryte seg inn hos mormor ved å klatre inn vinduet på rommet hvor min mor og lillesøster sov. Politiet var der innen 15 minutter og fant kjeltringen utenfor, til tross for at mormor bor i en liten by i Valdres og politimennene må dekke et enormt område.
  • Relatert til tyveriet av bilskiltet mitt: Jeg kjørte en tur en natt uten (bakre) skilt og havnet foran en politibil. Politibilen fulgte etter meg til de hadde fått satt opp en veisperring rundt svingen, for politimennene trodde bilen var stjålet.

Ellers opplever jeg god behandling av UP, og rask saksgang når det kommer til pass og andre ymse formaliteter.

 

 

Det var vel ikke akkurat positivt at de henla saken fordi noen hadde tatt skiltet på bilen din selv om du forventa det?

Nei, kan vel egentlig ikke si det var positivt at de henla saken. Jeg mente bare at jeg ikke ser på dette som en negativ erfaring.

 

 

Du svarer jo ikke på spørsmålet mitt så jeg syns det du kom med her høres ut som noe tull som du sitter å finner på selv. Hvis du ikke klarer å være litt mer detaljert så er det ingen som tar deg alvorlig.

 

Hvis det er noe du har problemer med å svare på så kan du for eksempel si at; «Av diverse ymse grunner så har ikke jeg anledning til å besvare dine fantastiske spørsmål» «Jeg synes at dine spørsmål er de beste jeg kan få men jeg kan ikke svare på alle»

Jeg beklager virkelig at jeg ikke gikk nærmere inn på hva jeg mente med «Jeg har kun positive erfaringer med politiet.» Det skal ikke gjenta seg. Likevel tror jeg ikke det er noen stor fare for at folk ikke tar meg alvorlig.

 

 

Det virker som om du er etter meg på en eller annen måte... Jeg føler at den oppmerksomheten du gir meg er litt negativt ladet og jeg håper ikke at det stemmer.

Det at jeg er uenig i (noe av) det du sier betyr ikke at jeg er ute etter deg. :)

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...