Gå til innhold

Hvem lager den beste strømforsyningen?

35 stemmer

1. 1. Produsent

• Corsair
      26
    • Cooler Master
      0
    • Chieftec
      6
    • XFX
      1
    • Fractal Design
      0
    • Silver Power
      0
    • Silverstone
      1
    • Antec
      1
    • OCZ
      0
  2. 2. Hvor kraftig strømforsyning har du?

• 1000W eller mer
      4
    • 800-999W
      15
    • 600-799W
      15
    • 400-599W
      0
    • 400W eller mindre
      1

Anbefalte innlegg

PSU bør velges ut fra hvilken hardware du har og ideelt sett bør den belastes 50%. Effektivitetskurven i linken under viser hvorfor og den er typisk. Grunnen er 80plus krav til effektivitet ved 20, 50 og 100% last.

Jeg har funnet frem til to kandidater:

Corsair TX V2 850W PSU

Chieftec Nitro Series BPS-1200 1200W PSU

Hardware er ett x79/lga2011 hovedkort med standard tilbehør som dvdrom, en hardisk eller fem, en årleit cpu, og kansje ett betydelig skjermkort eller to en vakker dag. CPU skal overklokkes til ett fornuftig nivå som ikke ødelegger hardware eller gjør den ustabil. Og seff skal den kunne lade opp mobilen min ;-)

850w bør holde lenge men det hadde vært digg med 1200w slik at det i fremtiden kan settes opp med flere gode skjermkort uten at det vil skape problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har funnet to relativt gode kandidater, begge 80plus bronse, men kjøpt på Komplett er det ikke noe røverkjøp. Du kan få bedre andre steder til tilnærmet samme pris eller lavere.

Corsair HX 850, fra 1142, 80plus sølv

Corsair HX 1050, fra 1440, 80plus sølv

Trenger du virkelig 1200 watt, ville jeg gått for Corsair AX 1200, selvom den koster nesten kr 2000. Ved levering av 800 watt, vil det spare deg for 50-60 watt, som kun får vifter og komponentaldring til å aksellerere.

Lenke til kommentar

Vitsen handler vel kansje litt om at visse personer absolutt trenger å overkomplifiserer ting med det som for folk flest anses som urelevant ;-)

Merkene listet opp her er de komplett.no har valgt å ha i sitt sortiment. Jeg er helt sikker på at det går ann å finne en superbra psu blandt disse.

Ja, det går helt sikkert an å finne en superbra PSU fra alle disse merkene. Men sannsynligvis kan du finne mer enn EN mindre god, for ikke å si dårlig, PSU fra hvert av disse merkene også. Hele spørsmålet blir derfor litt som "Hvem importerer den beste strømforsybningen?" - det er godt mulig det kan kåres en vinner, men det hjelper deg ikke akkurat til å velge en PSU.

Jeg tror forøvrig "folk flest" anser det for å vøre totalt uinteressant både hva en PSU er, hvilket merke den har, og om den er laget av japanske kondensatorer rester fra skraphaugen. Men hva folk flest synes er vel ikke så interessant når man er på et delforum der de fleste ser ut til å både være mer opptatt av alle disse tingene enn gjennomsnittet, og uenige med deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har prøvd 3 forskjellige strømforsyninger fra Corsair, og alle har fungert knall.

De er også stillegående, noe jeg setter pris på. Om jeg ikke tar helt feil, så er det vel Corsair selv som står bak viftene på PSUene sine.

Corsair er også billig. Har for øyeblikket en TX 850 V2 fra Corsair med 70A på ~12 V (kostet 850 kr da jeg kjøpte den), og har overklokket svært mye med den uten at jeg opplever mer bråk eller vibrasjon enn til vanlig bruk. Det samme kan sies om de andre PSUene jeg har prøvd fra Corsair.

Har dessverre ikke mye erfaring med andre PSU ''produsenter'', annet enn en latterlig 400W (alt over 200W belastning fikk den til å knitre og gjøre systemet svært ustabilt) fra Silver Power.

Corsair er generelt sett et bra merke med mye respekt. De leverer ekstremt mye bang for the bucks. Alt fra minnebrikker, CPU-kjølere, kabinetter og PSUer til SSDer. De har som regel produkter i toppsjiktet i enhver prisklasse. Selskapet har mye erfaringer, og produktene deres har som regel svært få feil.

Lenke til kommentar

Er eksempler på produsenter av PSUer. Corsair, Antec, XFX, NZXT, Chieftec, Silver Power, Cooler Master med fler kjøper PSUer fra produsentene og slenger på et klistremerke. Enkelte produsenter selger også sine egne modeller, som Seasonic eller FSP.

Hehehe det der må være dette årets, eller kansje tiårets beste kverulant-vits :D

Dette er fakta fra livet. Det er ikke til å komme bort fra at ingen av de du nevner produserer PSU. Det blir like dumt som å påstå at MSI, ASUS, Gigabyte, Zotac, Sapphire osv produserer GPU.

Dersom du først skal ha PSU bør du gå for fullmodulær og semipassiv Seasonic X 760 eller Corsair AX 850. Ingen av de to du nevner er av høy byggekvalitet. De virker, men de er likevel midt på treet. Du er bedre tjent med å gå ned på effekten i en høyere byggekvalitet enn å forsøke å få "mye effekt for pengene".

http://www.dustinhome.no/seasonic-x-760-760w-modular/product/5010588040

Semipassiv, fullmodulær og fin pris. Den koster mer enn 500 kr, men du får hva du betaler for.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører for tiden dobbel PSU.

OCZ modulær 600W til HK og et skjermkort, Corsair 550W til skjermkort nummer to og alle harddisker. Ja, jeg vet det er overkill, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe en ny enhet når dette er kun midlertidig. Venter på Radeon 78XX-serien, og da blir det kun 600W-enheten.

Lettere å spørre hvilke merker man bør holde seg unna :)

For en del år siden hadde jeg en Aspire 550w. På tiden så det ut som et kanonkjøp. Billig, høstet positive kritikker i øst og vest. Så en dag var det noen som tok det på seg å åpne hele driten og se på undersiden av kretskortet. Aspire hadde mer eller mindre druknet alt sammen i loddetinn. Finner ikke akkurat den siden i farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...