Gå til innhold

Hvem lager den beste strømforsyningen?

35 stemmer

1. 1. Produsent

• Corsair
      26
    • Cooler Master
      0
    • Chieftec
      6
    • XFX
      1
    • Fractal Design
      0
    • Silver Power
      0
    • Silverstone
      1
    • Antec
      1
    • OCZ
      0
  2. 2. Hvor kraftig strømforsyning har du?

• 1000W eller mer
      4
    • 800-999W
      15
    • 600-799W
      15
    • 400-599W
      0
    • 400W eller mindre
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen av disse du har nevnt lager faktisk strømforsyninger.

Ifølge komplett.no så gjør de det :p

Han henvser til at dette bare er selskapet som brander enheter de får fra de faktiske produsentene. De lager ikke disse selv - akkurat som Asus ikke lager egne skjermkort (vel, ihvertfall ikke GPU hvilket er den mest relevante biten - mulig de lager prinkortet osv.)

Mange av disse merkene vil komme fra den samme fabrikken i praksis. Mange identisk merkede modeller ender ofte også opp med å komme fra helt forskjellige produsenter - i tilfeller hvor de sources fra mer enn en kilde.

Jeg kan kjøpe hardware fra en fabrikk og sette merkenavnet "Stigmalicious" på dem. Det betyr ikke at jeg da er en hardware produsent strengt tatt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ifølge komplett.no så gjør de det :p

Delta

Seasonic

CWT

Seventeam

FSP

HEC

Super Flower

Er eksempler på produsenter av PSUer. Corsair, Antec, XFX, NZXT, Chieftec, Silver Power, Cooler Master med fler kjøper PSUer fra produsentene og slenger på et klistremerke. Enkelte produsenter selger også sine egne modeller, som Seasonic eller FSP.

Corsair bruker for eksempel Seasonic og CWT for det meste. Mens Antec bruker mye Delta og en del Seasonic.

EDIT:

Jeg syns det er skrekkelig at du mangler Enermax, Thermaltake, FSP og NZXT.

EDIT2:

Hva med å legge til 400-599W og under 400W?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Om poenget med posten er å faktisk komme frem til hva du skal kjøpe så har jeg følgende råd:

Forhold til spesifikasjonene på PSUen. Finn en som virker å passe dine behov - så sjekk den spesifikke modellen på google og finn seriøse tester av produktet. De beste testene inneholder ofte kommentarer på hvilke fysisk komponeter som er brukt og en vurdering av den totalt byggkvaliteten + praktiske tester. Dette er så nærmt du vil kunne komme en konkret vurdering av kvalitet.

Å spørre allmennheten på et forum kommer du neppe så veldig langt med - da de aller aller fleste både mangler erfaringer fra et statisk relevant antall PSUer + ekspertisen til å faktisk vurdere dem. En slik måling vil enda opp med å måle popularitet og ikke kvalitet - hvilket ofte ikke er samme ting i det hele tatt.

EDIT: det er også verdt å bemerke seg at å si at merke (eller produsent) X er bra/dårlig er å gre alle modeller over samme kam. Selv om visse produsenter kan ha renomè for gjevnt over gode (eller dårlige) produkter så er det de individuelle modellene som faktisk teller - og de fleste vil ha både gode og dårlige modeller på sin track-record.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er eksempler på produsenter av PSUer. Corsair, Antec, XFX, NZXT, Chieftec, Silver Power, Cooler Master med fler kjøper PSUer fra produsentene og slenger på et klistremerke. Enkelte produsenter selger også sine egne modeller, som Seasonic eller FSP.

Hehehe det der må være dette årets, eller kansje tiårets beste kverulant-vits :D

Lenke til kommentar

Hehehe det der må være dette årets, eller kansje tiårets beste kverulant-vits :D

Kall det hva du vil, men det er i det minste ikke direkte feil.

Angående å gre alt under en kam:

Cooler Master er en produsent som jevnt over er et ganske sketchy merke og da er det særlig GX-serien som er ille nå, likevel er Silent Pro Gold ganske gode PSUer som er istand til å konkurrere bra mot andre high-end PSUer.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er ikke hva som er best.

Men behov. Gjennomsnittet som har kraftige strømforsyninger tenker langsiktig, istedenfor å kjøpe den første elkjøp forhandleren har.

Nå har jeg flere strømforsyninger av forskjellig kvalitet, men velger å støtte den beste strømforsyningen jeg har.

En NorthQ 400 watt er jo ikke dårlig den heller, men på en mediacenter pc som skal mest brukes til film og musikk trenger jeg ikke så kraftig maskin eller så kraftig strømforsyning overklokking er neppe stort behov her.

Jeg har verken problem å bygge bedre pc en HP/Compaq/dell etc.

Eneste som de gjør det dårlig på er å velge billige komponenter for å spare, men langsiktig er det ikke, samme kan si på billig strømforsyninger, man sparer vifter, overbelastingsvern etc fordi prisen skal bli billigere, men kvaliteten deretter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kvaliten på dei fleste straumforsyningar du får kjøpt nå er ganske lik. Trur du ikkje lenger får kjøpt QTec kvalitet lenger ;)

Da bør du prøve Advance Strømforsyning PC ATX-5012 - 480 W eller Origen, 320W, MicroATX.

Disse 2 strømforsyningene er nok så lik Qtec som det er mulig, kvaliteten er nok like dårlig.

Muligens disse klarer maks 250 watt før hovedkortet/harddiskene tar skade over tid.

Hvis huset får lynnedslag så er nok hele pcen død med mindre sikringen tar støtet isteden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vell du finner de i salg som er VERRE enn Q-Tec idag.

Måler du litt spenninger og rippel under last så blir du skremt av en del av disse billig PSUene.

Noen sier takk og farvel også før de når ratingen, og de tar gjerne med seg maskinvaren din også i smellen...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Linken under er et bra sted å starte søket etter en god PSU.

http://www.prisjakt.no/category.php?k=436#rparams=l=s79775658

Jonnyguru.com og hardwaresecrets.com har gode reviews og er ikke PSU'en testet av en av dem, så ville jeg nesten fortsatt søket, dersom intensjonen var å skaffe en god PSU.

I de tre PC'ene som står rundt meg, er ingen av PSU'ene fra noen av produsentene du har med i undersøkelsen. Der sitter det FSP Aurum og NZXT Hale90 i størrelsene fra 400-550-650 watt. At den ene er på 650 watt, skyldes at jeg ikke orket all kabelen på 550 wattern en gang til.

PSU bør velges ut fra hvilken hardware du har og ideelt sett bør den belastes 50%. Effektivitetskurven i linken under viser hvorfor og den er typisk. Grunnen er 80plus krav til effektivitet ved 20, 50 og 100% last.

http://www.corsair.com/power-supply-units/professional-series-gold-power-supply-units/professional-series-gold-ax750-80-plus-gold-certified-fully-modular-power-supply.html

Endret av ei57
Lenke til kommentar

Kvaliten på dei fleste straumforsyningar du får kjøpt nå er ganske lik. Trur du ikkje lenger får kjøpt QTec kvalitet lenger ;)

Da bør du prøve Advance Strømforsyning PC ATX-5012 - 480 W eller Origen, 320W, MicroATX.

Disse 2 strømforsyningene er nok så lik Qtec som det er mulig, kvaliteten er nok like dårlig.

Muligens disse klarer maks 250 watt før hovedkortet/harddiskene tar skade over tid.

Hvis huset får lynnedslag så er nok hele pcen død med mindre sikringen tar støtet isteden.

Slike billige strømforsynere hadde jeg rett å slett ikke turt å hatt, spesielt den der på Pixmania til 165kr(!).

Lenke til kommentar

Det er ingen vits. Men kanskje litt over simplifisert.

Regner med at du har hørt om OEM. http://en.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer

I tillegg så er det slik at om man f.eks tar Corsair så lager "de" spesifikasjonene på design og stiller strikte krav til komponentvalg sammen med krav til spenningsregulering ,transient ,rippel ,rise time,effektivitet ,m.m.

Deretter legges det vel ut på anbud til ulike OEM produsenter og etter at en er blitt tildelt produksjonen etter valideringer og diverse kvalitetsjekker fra oppdragsgiveren blir en modell enhet satt i produksjon først som engineering samlpe av denne valgte OEM "for" Corsair.

Etter at engineerings sample er blitt eventuelt rettet/modifisert/godkjent - settes det i produksjon , og får da oppdragsgiverens logo/modellnr . Noen ganger kan det benyttes OEM produsents egne PSU sine grunnkonfigurasjoner men da ofte med visse forbedringer/modifiseringer for å oppfylle oppdrdagsgiverens design og krav. Eller en annen oppdragsgiver kan ha "mildere" krav og godtar en "strippet" grunnmodell - ofte sett med flere Seasonic PSU design.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits. Men kanskje litt over simplifisert.

Vitsen handler vel kansje litt om at visse personer absolutt trenger å overkomplifiserer ting med det som for folk flest anses som urelevant ;-)

Merkene listet opp her er de komplett.no har valgt å ha i sitt sortiment. Jeg er helt sikker på at det går ann å finne en superbra psu blandt disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...