LMH Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Skal straks ut på ei halvt års reise og turen startar i India. Trur vi ender opp med å kjøpe eit kompaktkamera i tillegg til speilrefleksen som vi allereie har, men lurer også på å kjøpe eit videokamera. Spørsmålet er om det har noko for seg å kjøpe dette der? I ein tråd frå 2005 står det: Jeg ville ikke basert meg på å kjøpe det der. Jeg har ikke spesifikt sjekket kamerautstyr i India, men på andre varer gjelder det sammen som for omtrent alle land i 3. verden: lokalt produserte varer er billig, mens importvarer er minst like dyrt som i Norge. Er dette noko som framleis gjeld? Nokon som har erfaringar? Endret 12. desember 2011 av LMH Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Bare å kjøpe men husk at du ikke er dekket av norske forbrukerlover. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Selv om India er et billig land så koster alt som har kvalitet det samme som resten av verden. Hvis prisene er riktig i denne web siden priceindia.in så koster et Canon LEGRIA HF S30 video kamera 75,995.00 Indian Rupi = 8,404.17 NOK. Samme kamera hos FotoVideo koster 8 795,-. Her kan du sjekke prisen på andre kameraer og sammenlikne med norske priser; http://www.priceindi...amcorder-price/ I denne web butikken er prisen litt lavere; 73,745.00 INR = 8,158.29 NOK http://www.smartshop...anon_camcorders Så der sparer du noen kroner, men har ingen norsk garanti. Samtidig må jeg advare om at det er vanskelig å kjøpe kameraer mange steder i utlandet (inkludert kanariøyene), det er ofte "switch and bait" og gode overtalelses evner som får deg til å kjøpe noe du blir fortalt er bedre enn det du har bestemt deg for, og du skal få varen til en "meget fordelaktig pris", som ofte vise seg å være svindel, kamera kopier osv. Hvis du ikke har lang erfaring fra å handle i India med gode kontakter så ville jeg holdt meg unna elektronikk og andre "moderne" varer. Her har du masse webshop linker i google, så kan du sammenlikne prisene med norske priser og se om det lønner seg å ta sjansen. http://www.google.no...iw=1075&bih=540 Endret 12. desember 2011 av arthon Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Hvorfor advarer du han, det er ikke sånn at han skal inn i en luguber bakgate for å kjøpe ett kamera. Det er nok av kjøpesentre i India med bedre vareutvalg og service enn i Norge. Og kvaliteten på produktene er samme uansett. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Kan hende jeg ta litt feil men du får ikke europeisk menyer men sør-asiatiske, så er ikke sikker om du da får engelske menyer i det hele tatt. Det og spare noen hundrelapper i forholdt til Norge som er et "billigland" på elektronikk og gå glipp av 5 års forbrukerrettigheter samt ikke få dekket et eventuell tyveri på reiseforsikringen og i tillegg må betale moms av varen/frakt, hvis alt kjøpte varer kommer på over 6000.- En annen fordel med og kjøpe tidligere en reiseavgang er at du får litt opplæring, samt sjekket at alt virker som det skal. 1 Lenke til kommentar
LMH Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 Ja, det er ein del som talar for å kjøpe her heime, viss prisforskjellen uansett ikkje er så stor. Høyrer det stadig vekk at Norge er billig på elektronikk, men det går liksom ikkje inn med tanke på kor dyrt der er her jamnt over. Har ikkje til dømes Canon og Samsung garantiar som verkar over heile verda? Eller må eg faktisk sende eventuelle kamera tilbake til India viss det skulle vere noko. Har sjekka litt prisar på nettet no og fann Canon Legria HF S100 til 6499 i Norge og 6550 i India, samt Canon LEGRIA FS406 til 1686 i Norge og 1600 i India, så eg burde vel kanskje byrje å tru på dette med prisane Samtidig fann eg kamera frå Wespro, noko eg aldri før har hørt om, til så lavt som 350 kr. Fascinerande prisforskjell. Nokon som har erfaringar med slike lokale merker? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Hvorfor advarer du han, det er ikke sånn at han skal inn i en luguber bakgate for å kjøpe ett kamera. Det er nok av kjøpesentre i India med bedre vareutvalg og service enn i Norge. Og kvaliteten på produktene er samme uansett. Jeg finner denne kritikken merkelig!! Har du erfaring med å handle på Indiske kjøpesentere? Hvis du kommer inn i en fotobutikk i India som hvit europeisk turist, tror du at du ikke lett kan kan be sett på som et "lett bytte" for en skruppelløs butikk eier? En advarsel gjør ingen skade. Den kan tvert imot bidra med større bevissthet under en handletur. Endret 12. desember 2011 av arthon Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Det er et stort problem angående garanti og reparasjon - det er ikke sikkert du får en gyldig verdensgaranti, som i så fall er kortvarig - i alle fall i forhold til de fem årene med reklamasjonsrett i Norge. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Hvorfor advarer du han, det er ikke sånn at han skal inn i en luguber bakgate for å kjøpe ett kamera. Det er nok av kjøpesentre i India med bedre vareutvalg og service enn i Norge. Og kvaliteten på produktene er samme uansett. Jeg finner denne kritikken merkelig!! Har du erfaring med å handle på Indiske kjøpesentere? Hvis du kommer inn i en fotobutikk i India som hvit europeisk turist, tror du at du ikke lett kan kan be sett på som et "lett bytte" for en skruppelløs butikk eier? En advarsel gjør ingen skade. Den kan tvert imot bidra med større bevissthet under en handletur. Ikke i India men Bangladesh og det er kun på markeder der man pruter, på skikkelige kjøpesentere er helt lik norske sentre. Men jeg er enig i at bør være på vare, men det gjelder uansett hvor man kjøper, Norge eller India. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Samtidig fann eg kamera frå Wespro, noko eg aldri før har hørt om, til så lavt som 350 kr. Fascinerande prisforskjell. Nokon som har erfaringar med slike lokale merker? Det er bare en ting å si: Hold deg langt unna Lenke til kommentar
LMH Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 Hehe, ja gjere det eg nok, men kan du utdjupe det litt? Er det rett og slett så dårleg som prisen skal ha det til? Eller sagt på ein litt anna måte, er prisen på merke-utstyret så lav som den kan vere? Viss eg skulle komme over eit kamera til 300kr fristar det i grunnen å kjøpe berre for å teste ut kvaliteten. Uansett, skulle det vere aktuelt å kjøpe i India ville eg nok vore ute etter eit rimeleg spesifikt kamera etter undersøking her heime, så ville nok unngått ein del dårlege svindelorsøk på den måten. Det er jo kun lågare pris eg er ute etter med ei kjøp utanlands, men viss den ikkje er til stades blir det nok kjøp i fedrelandet! Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Kan hende jeg ta litt feil men du får ikke europeisk menyer men sør-asiatiske, så er ikke sikker om du da får engelske menyer i det hele tatt. Engelsk er et offisielt språk i India, så det bør gå greit. Min erfaring med handling av elektronikk i land i Midtøsten tilsier at man lett kan oppnå 10-15% avslag, og kanskje 20-25% hvis man er erfaren i pruting. Dette gjelder også i større og "ryddige" butikker. Prissetting er basert på at det prutes, så de som ikke gjør dette betaler ganske enkelt overpris. Lignende forretningskultur finnes også i Pakistan og India. Gå inn i en passe seriøs butikk og lat som om du er travel og bare skal ha en liten ting, f.eks et minnekort. Ikke gå rundt i butikken og se på varer først. Mens du avslutter handelen ber du sånn "i forbifarten" om å få ta en titt på det kameraet du egentlig er interessert i. Reager negativt på prisen og si at det er billigere her hjemme. Se deretter hva slags "best price/discount" selger er villig til å gi. Når det stopper opp, se på klokken og si at du skal tenke på det og evt komme tilbake senere. Selger vil da gi et ytterligere kutt eller bli sur/lei seg. Da må du avgjøre om du er fornøyd med siste tilbud. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå